עיריית ת"א מציעה דיור מוזל לתושבים. מה בכל זאת לא בסדר בסיפור הזה?

עיריית תל אביב־יפו הודיעה לאחרונה על השקת הגרלה חדשה לדירות בשכירות מוזלת בפרויקט COM.PLEX tlv בדרום-מזרח העיר, אלא שבפועל מוקצות 8 דירות בנות 3 חדרים • ההקצאה לדיור בר-השגה בדרום העיר ובמזרחה אמורה להיות בשיעור של 10% מכלל הדירות

הפרויקט בשכונת נווה כפיר / צילום: איל יצהר
הפרויקט בשכונת נווה כפיר / צילום: איל יצהר

כך מיישמים את תוכנית הדיור החדשה? עיריית תל אביב־יפו הודיעה לאחרונה על השקת הגרלה חדשה לדירות בשכירות מוזלת בפרויקט COM.PLEX tlv שבשכונת נווה כפיר בדרום־מזרח העיר. אבל בפועל העירייה מקצה להגרלה רק שמונה דירות, בנות שלושה חדרים.

על פי תוכנית הדיור שפרסמה העירייה לפני כשלושה חודשים, ההקצאה לדיור בר-השגה בדרום העיר ובמזרחה אמורה להיות בשיעור של 10% מכלל הדירות. בפרויקט שבו הושקה ההגרלה החדשה, צפונית לפארק בגין, ישנן 155 דירות, כך שמספר הדירות שיוצעו לשכירות מוזלת הוא כ־5% בלבד מסך הדירות.

התנאים להשתתפות והמחיר

ההגרלה שעליה הודיעה כעת עיריית תל אביב מציעה יחידות דיור בנות שלושה חדרים עם מרפסת, בדמי שכירות של 4,900 שקל לחודש לתקופה של עד חמש שנים, בתוספת דמי ניהול של 466 שקל בחודש. על פי נתוני מדלן, המחיר הממוצע לשכירות באזור הוא 5,500 שקל לחודש. מדובר בהגרלה הראשונה לדיור בהישג יד שמשיקה העירייה מאז מרץ 2021, אז נסגרה ההגרלה בפרויקט מגדלי הצעירים ארלוזורוב. בהגרלה זו הוצעו 48 דירות בנות 2.5 חדרים, עם מרפסת.

ההגרלה פתוחה לרישום, ותסתיים ב־18 בספטמבר, בחצות. תנאי הזכאות להשתתפות בהגרלה הם בהתאם לעדכון האחרון שאישרה העירייה לפני כמה שבועות: על המשתתפים להיות בני 26 לפחות, חסרי דיור ותושבי תל אביב־יפו במשך 4 שנים מתוך 10 השנים האחרונות. תנאי חשוב נוסף: רק משקי בית עם ילד אחד לפחות המתגורר עימם זכאים להגיש מועמדות.

ההכנסה המרבית הממוצעת (ברוטו) המותרת למשתתפים בהגרלה עומדת על 17,867 שקל בחודש למשק בית בן שתי נפשות, ו־33,500 שקל למשק בית בן חמש נפשות ויותר. ההון העצמי והנכסים צריכים להסתכם ב־600 אלף שקל לכל היותר.

הפרויקט עצמו, COM.PLEX tlv, נמצא בפינת הרחובות מח"ל ומשה דיין. הוא כולל 155 יחידות דיור ו־1,200 מ"ר של שטחי מסחר, לצד גנים ובתי ספר, גן אורבני פרטי ופינת ישיבה. העבודות במקום נמצאות בשלבים מתקדמים, והעירייה צופה כי הדירות יאוכלסו עד סוף השנה הנוכחית.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית שאושרה לפני כמה שנים, טרם פרסום מדיניות הדיור החדשה. במסגרת התוכנית נקבעה מכסה של שמונה יח"ד לדיור בר-השגה, שחלה על התוספת שאושרה בוועדה מקומית ולא לגבי כל הזכויות בתוכנית. הואיל ומדובר בבניין שנבנה על ידי היזם בסטנדרט של דירות שלושה חדרים, כך חל גם על יחידות הדיור בר-ההשגה - דירות שלושה חדרים.

"נזכיר כי על פי מדיניות הדיור החדשה, שמטרתה בין היתר הגדלת היצע יחידות הדיור המוזלות בעיר, כל תוכנית חדשה שתתוכנן מעתה והלאה ברחבי העיר, תהיה מחויבת להקצאת יחידות דיור להשכרה במחיר מופחת. העירייה תמשיך לפעול להוזלת יוקר המחייה בכל ההיבטים, על מנת לשמור על התושבים בני מעמד הביניים והמעמד הנמוך, וליצור תמהיל מגורים המאפשר שילוב של משקי בית שונים".