סיוע משמעותי בשכר דירה ודיור בר השגה: תל אביב חושפת תוכנית חדשה

עיריית תל אביב השיקה תוכנית דיור הכוללת שלושה צעדים עיקריים: הקצאת דירות בהנחה בכל מיזם מגורים, סיוע בשכר דירה לאלפי משקי בית, והגדרה חדשה לשימוש בקרקע - "שכירות ארוכת טווח" • אלא שרוב הצעדים בכלל לא בסמכותה של העירייה, והיא אף מודה בכך: "נדרשת מעורבות ממשלתית משמעותית להשלמת התמונה"

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי / צילום: שלומי יוסף
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב-יפו מפרסמת את תוכנית הדיור החדשה שלה, שאמורה להיאבק במשבר הדיור. לאחרונה פרסם ראש העיר, רון חולדאי, כי בכוונתו להשיג תוכנית חדשה, כולל הקמת מנהלת מיוחדת ליישום התוכנית, וכעת מתפרסמת התוכנית עצמה - אך עד כמה היא יכולה באמת להתממש בשטח ולהביא לשינוי מהותי?

התוכנית בעיקרה כוללת שלושה מהלכים מרכזיים. הראשון: בכל פרויקט למגורים בעיר יוקדש שיעור מסוים למכירה או להשכרה בהנחה של 40%-50% ממחיר השוק. השני: העירייה תסייע ב-1,000 שקל בכל חודש לשכר הדירה לעשירונים 1-3. והצעד השלישי והאחרון: העירייה תקדם הגדרה חדשה לשימוש בקרקע "שכירות ארוכת טווח במחיר שוק".

אבל כשמסתכלים לעומק על התוכנית של חולדאי, שהושקה במקרה או שלא רגע לפני הבחירות המקומיות, מגלים שהצעד הראשון תלוי במידה רבה בבעלי הקרקעות הפרטיות שאין להם אינטרס מיוחד להסכים להוזיל את מחיר הנכס שלהם כמעט בחצי מחיר; הצעד השלישי לא יוכל להתקדם ברמה המוניציפלית והוא תלוי בחקיקה ארצית (שתקועה בשל מצבה הרעוע של הקואליציה בכנסת) ורק הצעד השני, הסיוע ל-5,000 משקי הבית מהעשירונים הנמוכים, תלוי הלכה למעשה בעיריית תל אביב.

העירייה מודה: "נדרשת מעורבות ממשלתית"

את החותמת לכך שהדרך לביצוע התוכנית שהושקה עוד ארוכה, אנחנו מקבלים למעשה, בסייפא של הודעת העירייה עצמה, שמעבירה את הכדור אל המדינה: "כל פתרונות הדיור המוצעים בתוכנית הם מעולם השכירות במחיר מוזל ובמחיר שוק, שכן לעירייה אין יכולת לסייע לתושבים לרכוש דירה בעיר", נכתב בהודעה.

"נדרשת מעורבות ממשלתית משמעותית להשלמת התמונה. דיור בהישג יד לא נועד לתת מענה לאוכלוסיות המוחלשות מעשירוני הכנסה 3-1, שעבורן נדרש מענה ממשלתי של דיור ציבורי, או לפחות סיוע משמעותי במימון שכר דירה. לאחרונה פנינו למנכ"ל משרד השיכון בבקשה לצרף את נציגי העירייה לדיונים בנוגע לעדכון קריטריוני הזכאות לדיור בהישג יד, במטרה להכליל בתוכם, בין היתר, מבחני הכנסה ובדיקת הון עצמי".

גורמי תכנון: "מעט מדי ומאוחר מדי"

גורמים שונים הקשורים לתכנון ולעשייה בתחום הדיור בתל אביב לאורך השנים, טוענים כי התוכנית הזו היא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי. "זו תוכנית שהייתה צריכה לקרום עור וגידים מזמן", אומרים שם. "מדברים בעירייה כבר הרבה שנים על דיור בר השגה, והיחידה לתכנון אסטרטגי עושה הרבה שנים עבודת מטה בסיפור הזה, אבל בפועל לא קידמו שום דבר".

חברת מועצת העיר שולה קשת מסיעת "אנחנו העיר" תוקפת את התוכנית על סעיפיה השונים, ואומרת: "אפשרות ההקצאה של דיור בהישג יד כבר קיימת בתוכנית המתאר העירונית מאז 2016. אבל עד היום היה צריך להילחם על כל תוכנית ותוכנית בוועדת התכנון כדי שתכיל דיור בהישג יד. חולדאי מבטיח שמעכשיו, זה לא ידרוש מלחמת התשה. זו לא באמת בשורה".

 
  

"התוכנית מנציחה את העלמת העין של העירייה מאלפי דירות Airbnb שפועלות בניגוד לחוק התכנון והבנייה ומקטינות את שוק השכירות", טוענת קשת. "התוכנית של חולדאי תייצר נזקים חדשים, כשתאפשר בנייה למגורים על שטחי ציבור, למרות שכמעט מחצית מהם בכלל בידי יזמים פרטיים וגופים סמי-מסחריים שלעירייה אין שליטה עליהם".

"’למדינת תל אביב’ יש בהחלט היכולות, הידע, המשאבים וכמובן הקרקעות העירוניות, להצליח בריסון מחירי השכירויות בעיר", אומר עידן שירין, מומחה להשקעות ויזמות נדל"ן. "השאלה הגדולה היא אם ישנו רצון ואינטרס אמיתי כאן. בפועל, עד היום, על קרקע עירונית נבנו שטחים למען הציבור בשני מפלסים לכל היותר, ואני שואל למה? האם הרשות המקומית מודעת לתוכנית צ’ לשטחי ציבור, שמאפשרת פרוגרמה לעשרה מפלסים, כולל דיור בר השגה ומעונות סטודנטים? מהלך כזה הוא מהלך פשוט, משום שמדובר בתב"ע קיימת: אין צורך בשינוי תב"ע, אין צורך בפרסום להתנגדויות - רק להוציא לדרך תכנון קיים. כך אפשר להרחיב את ההיצע, בתוך זמן קצר מאוד".

מסגנית ראש העיר, ציפי ברנד, נמסר בתגובה: "זו התחלה, אבל עדיין רחוק מלהספיק. גם בתחום השכירות החברתית - אנחנו אסור לחכות לממשלה. אני שמחה שהנהלת העיר מאמצת תוכנית דיור עירונית, שמתייחסת לבעיות האקוטיות ביותר על סדר היום, אשר הצפתי שוב ושוב בכל פורום עירוני תוך דרישה לקידום פתרונות".

עיקרי התוכנית להורדת מחירי הדיור בתל אביב

דיור בר השגה

כל תוכנית למגורים שתקודם בעיר תכלול דיור בהנחה של עשרות אחוזים ממחיר השוק.

בקרקע פרטית: 15% מכל פרויקט למגורים יוגרל בהנחה של 40% ממחיר השוק להשכרה ארוכת טווח ל־20 שנה. 25% מקרב הזכאים בהגרלה יהיו תושבי תל אביב

בקרקע עירונית: 50% מכל פרויקט יוקצה להשכרה ארוכת טווח לצמיתות בהנחה של 50% ממחיר השוק.

סיכויי ההיתכנות: בקרקע עירונית הסיכויים גבוהים. בקרקעות פרטיות קיים מכשול שכן העירייה תידרש להסכמה של בעלי הקרקע.

סיוע בשכר דירה לעשירונים 1-3

העירייה תסייעה בכ־1,000 שקל בממוצע לחמשת אלפים משקי הבית בעיר אשר מקבלים סיוע ממשרד הבינוי והשיכון

סיכויי היתכנות: גבוהים. הדרישה היחידה היא הקצאת תקציבים של העירייה. כ־60 מיליון שקל בשנה בחישוב גס

שכירות ארוכת טווח במחיר שוק

יצירת ייעוד קרקע חדש בתוכניות המתאר: "דיור להשכרה"

סיכויי היתכנות: נמוכים. דרושה חקיקה ברמה הארצית