דונלד טראמפ שוב מספק עבודה לבודקי העובדות בארצות-הברית

טראמפ שוב בכותרות, והפייקים מציפים את הרשתות. לא תמיד זה באשמתו • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ויראלי, 23.11.22
מתוך פוסט ויראלי, 23.11.22

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, שוב בכותרות, וזה אומר לא מעט עבודה לבודקי העובדות - לא תמיד דווקא באשמתו. הפעם על הפרק, ההכרזה שלו כי בכוונתו להתמודד על מועמדות מטעם המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב בבחירות 2024, והחזרת החשבון שלו לטוויטר אחרי השעייה של קרוב לשנתיים. אספנו כמה מקרים בולטים.

טראמפ נגד מאסק? בעולם של פייק ניוז גם ההחלטה האמיתית של אילון מאסק, הבעלים החדש של טוויטר, להחזיר את החשבון של טראמפ לרשת החברתית, התקבלה באי אמון מצד רבים. הדברים הגיעו לכדי כך שבאתר בדיקת העובדות Snopes מצאו לנכון לפרסם בדיקה עם הציון "נכון", שהבהירה כי מאסק אכן קיבל את ההחלטה (לאחר סקר טוויטר שפרסם). אלא שמצדו של טראמפ הדברים אינם כה פשוטים, והוא לא ממהר לחזור ולהשתמש בחשבון הטוויטר שלו. עד כאן העובדות ומכאן לפייק. ברשתות נפוץ פוסט שנכתב לכאורה על ידי טראמפ ברשת החברתית שלו ובו הוא מצהיר כי אין לו כוונה למהר לחזור לטוויטר. "אילון פרס בפני שטיח אדום והוא מתחנן שאחזור לרשת טוויטר הכושלת… הוא חושב עליי ללא הפסקה משום שהוא צריך אותי יותר ממה שאני צריך אותו… כיף לראות אותו מתרפס לרגליי. היי אילון, אני אחזור כשאתה תקרא לי 'אבאל'ה' (daddy)". הסגנון אולי נשמע מוכר או דומה, אלא שטראמפ מעולם לא פרסם טקסט כזה, כפי שהראו, למשל, בודקי העובדות של Lead Stories.

מה הוחלט בפנסילבניה? נעבור למה שטראמפ כן כתב לאחרונה ברשת החברתית שלו. הנשיא לשעבר, שעדיין כואב את ההפסד שלו בבחירות 2020, פרסם בתחילת החודש פוסט שבו הצהיר כי "ביהמ"ש העליון של פנסילבניה פסק, למעשה, שהבחירות לנשיאות ב־2020 היו מוטות, אבל הם ישאירו את התוצאות האלו על כנן". מכאן הוא עבר להזהיר שבפעם הבאה הדמוקרטים לא יוכלו להשתמש באותן שיטות. אבל האם זה מה שקרה? כפי שציינו בודקי העובדות של AFP, ההחלטה שאליה מתייחס טראמפ נוגעת ל"בחירות האמצע" שהתקיימו בתחילת נובמבר. ההחלטה קובעת שאין לספור הצבעות בדואר שהגיעו ללא תאריך או עם תאריך שמולא באופן שגוי, מה שמהווה שינוי לעומת הנוהל שהונהג בבחירות לנשיאות, אך בוודאי לא מוכיח שהבחירות הללו היו לא כשרות או מוטות. טוהר הבחירות בפנסילבניה בקמפיין ההוא נבחן על ידי גורמים שונים ולא נמצאה ראיה להונאה כלשהי. יתרה מכך, לפי ניתוח שערכו ב־AFP, גם אם ההנחיה שניתנה כעת הייתה ניתנת ב־2020, לא סביר שהדבר היה מונע מטראמפ להפסיד לביידן בפנסילבניה.

ים של בדיות. ונסיים בהכרזת הקאמבק של טראמפ, שבה הוא הודיע כזכור כי בכוונתו להתמודד שוב לנשיאות. בין היתר הוא טען שלפי מומחים "פני הים יעלו בשמינית האינץ' (פחות מ־32 מ"מ) ב־200 או 300 השנים הבאות", כדי להראות שהעיסוק באקלים יצא מפרופורציה בזמן שאיש לא עוסק באיום הגרעיני. אלא שהמספרים הנכונים רחוקים מכך מאוד. לפי Politifact, דוח מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארה"ב (NOAA) קבע כי בעוד כ־80 שנה, בשנת 2100, פני הים צפויים להיות גבוהים ב־60 ס"מ ממה שהיו בשנת 2000, וגם זה בהנחה שכמות הפליטות תרד עד אז משמעותית.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת: