מאסק השיב את טראמפ לטוויטר; הנשיא לשעבר: "לא רואה טעם בכך"

גולשי טוויטר הכריעו בסקר שערך מאסק כי חשבונו של נשיא ארה"ב לשעבר בטוויטר יוחזר לפעילות • אלא שטראמפ הודיע כי אין לו עניין לחזור לרשת, וכי הוא ימשיך להשתמש בחשבון ברשת החברתית שהקים • מספר העוקבים אחר חשבנו של טראמפ צמח מאז ההכרזה של מאסק באופן דרמטי

אילון מאסק. פותח את הדלת מחדש לדונלד טראמפ לרשת החברתית / צילום: Reuters, Dado Ruvic
אילון מאסק. פותח את הדלת מחדש לדונלד טראמפ לרשת החברתית / צילום: Reuters, Dado Ruvic

לאחר שרכש את הרשת החברתית, אילון מאסק הודיע כי יחזיר לפעילות את חשבון הטוויטר של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. זאת לאחר סקר שעשה בקרב גולשי הרשת שבו הצביע רוב על חזרתו של טראמפ לרשת.

אלא שלמרות ההצהרה של מאסק, נראה כי לטראמפ אין כוונה לחזור לרשת והוא מתכוון להמשיך לפעול דרך הרשת החברתית שהוא הקים. הנשיא לשעבר אף הספיק כבר להודיע כי אין לו עניין לחזור לטוויטר. בשבוע שעבר הכריז טראמפ על כוונתו להתמודד שוב על נשיאות ארה"ב ב-2024.

בפגישת ההנהגה השנתית של הקואליציה היהודית הרפובליקנית המתקיימת בלאס וגאס בימים אלו, טראמפ אמר כי הוא לא רואה סיבה לחזור לרשת החברתית, ואף הוסיף כי הוא יישאר עם הפלטפורמה החדשה שלו Truth Social, שלדבריו בעלת מעורבות משתמשים טובה יותר מטוויטר והיא מצליחה "באופן פנומנלי". טראמפ שיבח את מאסק בדבריו בזום ואמר שהוא תמיד חיבב אותו, אך באותה נשימה אמר כי טוויטר סובלת מבוטים, חשבונות מזויפים והבעיות שלה היו "מדהימות".

בימים לאחר השלמת הרכישה, מאסק הרגיע את המפרסמים בכך שאם כל חשבון מושעה יוחזר לרשת החברתית, זה יקרה רק על ידי מועצת ניהול תוכן המורכבת מאנשים בעלי השקפות עולם מגוונות. לצד זאת אמר שיהיה תהליך ברור להחזרת משתמשים.

כ-15 מיליון איש הצביעו בסקר שערך מאסק על חזרתו של טראמפ לטוויטר ו-51.8% הצביעו בעד החזרה. יצוין כי לפני החסימה לטראמפ היה 88.7 מיליון עוקבים, ולאחר  החסימה נשארו בחשבון של טראמפ "רק" 9 מיליון עוקבים. כעת עולה מספר העוקבים אחרי הנשיא לשעבר והוא עמד בשעות הבוקר על 25 מיליון.

לפני כשנתיים החליטה טוויטר לחסום את חשבנו של טראמפ לאחר שפרצו מהומות אלימות בקפיטול בארה"ב. טראמפ סירב למחוק את הציוצים שבגינם נחסם חשבנו.

המפרסמים הגדולים חוששים, אבל בכלל לא בטוח שלטראמפ שווה לחזור לטוויטר

אם טראמפ יחליט שלא לחזור לרשת החברתית ובאמת ליישם את זה, זה עשוי להפחית חששות רבים של מפרסמים גדולים, שהוטרדו רבות ממה שמאסק הוביל את כה ברשת החברתית. הפעולות הללו גרמו לחברות גדולות להפסיק לפרסם בטוויטר.

אחת הסיבות שלא שווה לטראמפ לחזור לטוויטר - היא שיש לו פלטפורמה משל עצמו, Truth Social. האפליקציה הזו הייתה הדרך המרכזית של טראמפ כדי לשמור על תקשורת ישירה עם העוקבים שלו. הוא השתמש באפליקציה כדי לקדם את בני בריתו, לתקוף את מתנגדיו ועוד. לצורך ההשוואה, כעת בטוויטר לטראמפ יש 9 מיליון עוקבים, בעוד שבפלטפורמה החדשה שלו יש כ-4.5 מיליון עוקבים. והמספר בטוויטר ממשיך לעלות.

על פי הגשת מסמכים ל-SEC, ההסכם של טראמפ עם הפלטפורמה החדשה, מאפשרת לו לפעול בפלטפורמות אחרות. טראמפ מחויב לתת ל-Truth Social שש שעות בלעדיות לכל פוסט, אבל הוא חופשי לפרסם "הודעות פוליטיות, גיוס כספים פוליטי וקמפייני המרצה להצבעה" בכל אתר ובכל עת.

מצד אחד, חזרה שלו לרשת החברתית יכולה לפגוע באפליקציה המתחרה שהוא עצמו מוביל, ולכן אין לו אינטרס לזה. מצד שני, תמיכה כה רחבה ומספר עוקבים כה גבוה זה משהו שבסביבתו של טראמפ בוודאות מבינים שצריך להתייחס אליו.