מזרחי טפחות: הרווח הנקי זינק ברבעון ב-40%, אבל סימני ההאטה בפתח

בעוד הבנק רשם תשואה חלומית על ההון של 20%, הפסדי האשראי הגיעו לשיא של שנתיים והסתכמו ב-155 מיליון שקל ברבעון השלישי • אחרי מספר רבעונים שבהם מזרחי טפחות לא רשם הפסדי אשראי, עליית הריבית מתחילה להכביד על ציבור הלווים • הבנק מתכנן חלוקת דיבידנד של 353 מיליון שקל

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

ההאטה הכלכלית במשק מתחילה לתת את סימניה בדוחות הבנקים הגדולים במשק. בנק מזרחי טפחות רשם זינוק חד ברווח הנקי ברבעון השלישי ותשואה דו-ספרתית על ההון, אך מנגד הפסדי האשראי שלו נמצאים במגמת עלייה, והם טיפסו לרמת שיא של שנתיים ברבעון שחלף. הבנק עומד לחלק 30% מהרווח הנקי שלו, סכום של 353 מיליון שקל, כדיבידנד לבעלי המניות שלו. 

האינפלציה והריבית סידרו לבנקים דוחות חזקים: מי השיאן ומה הצפי לעתיד? 
הבנקים מרוויחים בינתיים מהעלאות הריבית, אבל המשבר הכלכלי בדרך גם אליהם | ניתוח
התשואה להון של הבנקים היא הגבוהה ביותר מטרום משבר 2008 

בנק מזרחי טפחות, בניהולו של משה לארי, רשם עלייה חדה בהכנסות הריבית (נטו), ואלה הסתכמו ב-2.7 מיליארד שקל ברבעון השלישי. העלייה החדה נבעה ממגמת העלאות הריבית על-ידי בנק ישראל, שהחלה מאז אפריל האחרון והגדילה משמעותית את הכנסות הריבית של הבנק, כמו גם את הוצאות הריבית שהוא משלם על הפיקדונות שלו. בשורה התחתונה זינק הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל-1.22 מיליארד שקל, עלייה של 39% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה עלה הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל-3.48 מיליארד שקל, זינוק חד של 34.6% בתוך שנה. האשראי שהעמיד הבנק לציבור צמח ב-17% בתוך שנה ל-304 מיליארד שקל. התשואה על ההון שמציג מזרחי טפחות נחשבה בעבר הרחוק כהישג חלומי לבנקים בארץ. היא עומדת על 20.8% ברבעון השלישי, ובשיעור של 20.6% מתחילת השנה. 

הפסדי האשראי העמיקו

אלא שהעלייה החדה בגובה הריבית במשק, שהובילה את הבנק לרישום זינוק ברווחיו, מתחילה גם להכביד על הציבור שעומד מאחורי ההלוואות. הפסדי האשראי שרשם הבנק הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-341 מיליון שקל והיוו 0.15% מסך האשראי לציבור (נטו). ברבעון השלישי עצמו הסתכמו הפסדי האשראי ב-155 מיליון שקל והיוו שיעור גבוה יותר מזה שנרשם מתחילת השנה - עדות להחמרת המגמה. הם היוו 0.2% מסך האשראי לציבור (נטו).

הפסדי האשראי שנרשמו ברבעון השלישי בולטים לעומת הנתון ברבעון המקביל אשתקד, אז רשם הבנק הכנסה בגין סעיף הפסדי האשראי, של 36 מיליון שקל. כלומר, הוא נהנה מתמונת עולם הפוכה שבה למעשה ההלוואות היו כה יציבות, שלא נרשמו לו הפסדי אשראי בגינן. הפסדי האשראי שנרשמו ברבעון שחלף הם הגבוהים ביותר מאז אלה שנרשמו ברבעון השלישי של שנת 2020, כלומר שיא של שנתיים. במהלך הרבעונים שחלפו מאז רשם הבנק מדי פעם הכנסות בסעיף זה או הפסדים נמוכים יותר.

במזרחי טפחות ציינו כי הוצאות הפסדי אשראי בתשעת החודשים הראשונים של השנה כללו "גידול בהפרשה הקבוצתית כתוצאה מצמיחה בתיקי האשראי המסחרי והאשראי לדיור של הבנק, ותוך מתן ביטוי בהפרשה הקבוצתית לעליית הריבית במשק". ההכנסות בגין הפסדי אשראי בתקופה המקבילה נבעו מהשיפור בנתוני המאקרו במשק והירידה במתן אשראי בגין דחיית תשלומים כתוצאה ממשבר הקורונה.

מניית מזרחי טפחות  עלתה בכ-6% מתחילת השנה, עד הבוקר (ב'). שווי השוק של הבנק עומד על 32 מיליארד שקל, מה שממקם אותו במקום השלישי במונחי שווי במדד ת"א בנקים, אחרי לאומי ופועלים.

מניות הבנק נחשבו עד כה "פייבוריטיות" על-ידי המשקיעים, שמקווים ליהנות מזינוק בתוצאותיהם על רקע טיפוס הריבית במשק. ואכן מתחילת השנה מדד הבנקים ירד ב-0.2%, לאחר שהיה בטריטוריה חיובית גבוה יותר בחודשים האחרונים. בחודש האחרון ירד מדד הבנקים ב-5%, לאחר שהחלו סימני מיתון, וגבר החשש שחגיגת הבנקים, לנוכח עליית נטל הריבית, לא תאריך ימים. מדד הבנקים עדיין השיא תשואת יתר ביחס למדד ת"א 125 שנסוג ב-8% מתחילת 2022, אך שיאן המדדים במונחי תשואה הוא מדד ת"א נפט וגז שעלה השנה ב-45%.