מידרוג: תיתכן פגיעה בדירוג חברות האנרגיה הירוקה מישראל

בחברת הדירוג מודאגים ממהלכי האיחוד האירופי לקביעת תקרת מחירי אנרגיה, שיפגעו בהכנסות החברות הפעילות ביבשת ובהמשך בדירוג האשראי שלהן

פאנלים סולאריים / צילום: Shutterstock
פאנלים סולאריים / צילום: Shutterstock

משבר האנרגיה הפוקד את אירופה, שהתעורר עם פרוץ המלחמה באוקראינה וצמצום ההזרמה של גז טבעי מרוסיה לאירופה, עלול להגיע גם לדירוגי האשראי של חברות האנרגיה הירוקה מישראל.

משחקי הגז: החורף פה ובאירופה מנסים לסבסד את האנרגיה במאות מיליארדים
משבר מחירי הגז באירופה מחלחל לשורה של מניות אנרגיה ירוקה בישראל 

בדוח מיוחד שהכינה חברת דירוג האשראי מידרוג, מתריעים מפגיעה בהכנסות חברות האנרגיה המתחדשת הפועלות באירופה, לנוכח קביעת תקרת מחירי אנרגיה שמקדם האיחוד האירופי והחמרת הרגולציה על התחום.

מניות חברות האנרגיה הירוקה כבשו בסערה את הבורסה בשנת הקורונה, ובמחצית השנייה של 2020 הונפקו כמה חברות גדולות כגון דוראל אנרגיה ונופר אנרג'י. אך בשנה שאחריה, ככל שהחל העולם לצאת מהמגפה, דעכו גם המניות המקומיות וה"הייפ" סביבן נרגע.

 
  

מתחילת 2022 רשמו מניות האנרגיה המתחדשת בתל אביב מגמה מעורבת. מניות אנלייט , הפועלת באירופה בעיקר במדינות סקנדינביה, ואנרג'יקס  - שעיקר פעילותה האירופית היא בפולין - ירדו ב-1.2% וב-3% בהתאמה. מניות נופר אנרג'י , עם פעילות במגוון מדינות ביבשת, עלו בפרק הזמן הזה ב-14%, ואילו דוראל , שעיקר פעילותה בארה"ב אך יש לה גם פעילות בפולין, צנחה ב-28%. הירידה שם מגיעה על רקע הסכם מימון לפעילותה בארה"ב, ופחות נוגעת למשבר האירופי.

מניה אחרת שנפלה בחדות מתחילת השנה היא אקונרג'י , שפועלת בעיקר ברחבי אירופה, שאיבדה 33% מערכה עד כה השנה. מניית אלומיי קפיטל , שפועלת גם היא באירופה, צללה ב-37%, ומניית סאנפלאואר , שפועלת בין היתר בפולין, נפלה ב-26.7%.

החברות נהנו בתחילה מהמחסור באירופה

בתחילה היטיב המחסור במקורות אנרגיה באירופה עם החברות הפועלות ביבשת. במידרוג מתארים האנליסטים יניב גפני, אלעד סרוסי ותומר דר את השפעות המשבר שפקד את ענף האנרגיה מתחילת השנה, ומציינים כי מאז הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר החלו עליות חדות במחירי האנרגיה בעולם. בתגובה לפלישה, הטילו מדינות המערב סנקציות על רוסיה, וביניהן מגבלות שונות על רכישת דלקים פוסיליים מהמדינה. במקביל צמצמה רוסיה מאוד את הזרמת הגז הטבעי לאירופה.

במצב עניינים זה הוחלט באיחוד האירופי על שורה של צעדים לטובת הפחתת התלות ביבוא הדלקים והגז מרוסיה, ביניהם השקעה מואצת בענף האנרגיות המתחדשות, מציינים האנליסטים.

התוצאה המיידית הייתה גידול ניכר בהכנסותיהן של חברות האנרגיה הירוקה, וזאת לעומת גידול מתון בהוצאותיהן. על רקע זה, ציינו במידרוג כי "חלק ניכר מן החברות הגדילו את תחזיות הרווח שלהן באופן משמעותי".

אלא שהפחתת הזרמת הגז הרוסי לאירופה החמירה את המגמה במחירי האנרגיה. סוכנות הדירוג מודי'ס העריכה באוגוסט כי צמצום אספקת הגז עלול לפגוע בצמיחה הכלכלית, להגדיל לחצים אינפלציוניים ולהעלות את הסבירות לניתוק מלא של האספקה לאירופה.

האיחוד, בניסיון להיערך לחורף הקר ולהתמודד עם מחירי האנרגיה המאמירים ביבשת, החל מחודש ספטמבר להמליץ על שורה של צעדים לטובת הפחתת חשבונות החשמל לתושביו. "ביניהם, קביעת מחיר תקרה לתעריפיהן של חברות מתחום האנרגיה המתחדשת, כך שיעמוד לכל היותר על 180 אירו למגוואט שעה, וזאת עד לסוף חודש יוני 2023", נכתב בדוח של מידרוג.

"בנוסף, ביחס לחברות הפועלות בתחומי הדלקים הפוסיליים, המליץ האיחוד על הפרשת כל הרווחים העולים על 20% לעומת ממוצע רווחי שלוש השנים האחרונות".

פולין היא אחת הנפגעות העיקריות מהמשבר

במידרוג מזכירים את פולין כאחת הנפגעות העיקריות מהמשבר האחרון. במדינה זו כאמור פועלות לא מעט חברות אנרגיה מתחדשת מישראל. "ייצור החשמל בפולין נסמך בכ-72% על פחם, ומחירו התייקר בחדות, כאשר בשיא שיקף מחיר חוזה חשמל עלייה של כ-400% לעומת המחיר בשנת 2021".

במסגרת שינויי הרגולציה באיחוד קבע בתחילת נובמבר המחוקק הפולני תקרת מחיר לחשמל שתיכנס לתוקף בדצמבר ועד לסוף שנת 2023. כבר אז הורגשה תגובה שלילית של המשקיעים במניות החברות הישראליות הפועלות במדינה.

במידרוג מציינים אומנם כי הפגיעה בהכנסות חברות האנרגיה הירוקה מישראל שפועלות באירופה תלויה במידה רבה באופי מדינות הפעילות.

לדבריהם, "ייתכן שחברות הפועלות במדינות שבהן קיימת הגבלת מחירים עוד קודם להמלצות האיחוד (כדוגמת ספרד), כבר החלו בהתאמת פעילותן ותחזיותיהן למגבלות, כך שאימוץ ההמלצות, אם יתרחש, עתיד להשפיע באופן מתון יותר על תחזיותיהן".

אולם, "הפגיעה בפעילות החברות צפויה להיות גבוהה יותר במדינות שבהן ייצור החשמל מבוסס באופן מהותי על דלקים פוסיליים, מפני שהמחסור באספקתם תרם למחיר חשמל גבוה באופן יחסי במדינה.

"לעומת זאת, במדינות שבהן ייצור החשמל נסמך בעיקרו על אנרגיות מתחדשות (כגון המדינות הסקנדינביות), הגידול במחירי האנרגיה השפיע באופן מופחת על מחירי החשמל וגם ההשפעה על החברות תהיה מתונה".

במידרוג מוסיפים כי הפגיעה בהכנסות של חלק מהחברות הישראליות גם תלויה באופן הפעילות שלהן. כלומר, סוגי החוזים שלפיהם הן מוכרות את החשמל. חלקן גם יכולות לבצע פעולות גידור כדי להגן על עצמן, לכן מעריכים שם כי "לחלק מהשחקנים בשוק ישנן אפשרויות להקטנת הפגיעה על ידי תיקון מערך ההסכמים השונים".