פיטורי הענק בנהריה: הסיכוי למצוא קונה למפעל הוא אפסי

בגלובס נחשף היום כי מפעל טכנולוגיית להבים צפוי להיסגר ב-2024, וכאלף עובדים יפוטרו • בהסתדרות מיהרו להכריז כי הם מחפשים רוכש למפעל שמייצר להבים למנועי סילון, אך התחום הנישתי שבו הוא פועל יקשה על המשימה

בנין טכנולוגיית להבים, נהריה / צילום: בר - אל
בנין טכנולוגיית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

הסתדרות העובדים הכללית מיהרה להודיע היום (א') כי תעמוד לצד אלף עובדי מפעל טכנולוגיית להבים בצפון, שכפי שנחשף בגלובס, הליך סגירתו צפוי להתחיל ב-2024. לצד ההכרזה על סכסוך עבודה, בהסתדרות טענו: "המטרה היא שהחברה תמצא רוכש חלופי שיפעיל את המפעל כעסק חי".

מפעל טכנולוגיית להבים, לשעבר של משפחת ורטהיימר - ייסגר | חשיפת גלובס
מנכ"ל חברת הלוויינים שחולם להפוך אותה לתעשיינית הביטחונית הרביעית בגודלה
יזמי הטכנולוגיה הישראלים בוול סטריט איבדו השנה מיליארדים. אלו ה"שיאנים"
השכר הממוצע בספטמבר עמד על 12 אלף שקל ברוטו. ומה המצב בהייטק?

סגירת המפעל הוא סממן נוסף של המשבר העולמי בענף התעופה. כך שתגובת ההסתדרות היא משונה - בלשון המעטה. המשימה למצוא רוכש חדש היא כמעט בלתי אפשרית. מדובר בתחום מאוד מקצועי ששייך לנישה מאוד קטנה בעולם התעופה, מספר המתחרים הקיימים בעולם הוא קטן מאוד, וסביר להניח כי רוכש פוטנציאלי לעסק שכזה לא יימצא בתוך פרק הזמן הרלוונטי.

חברת Pratt & Whitney, שרכשה את המפעל בשנת 2014, היא חברה המתמחה בייצור והחזקה של מנועי סילון ומנועי טורבו-פרופ לתעשייה הצבאית והאזרחית וכן מנועים רקטיים לתעשיות החלל השונות.

החברה מייצרת חלקים עבור ענקיות התעופה בואינג, איירבאס ולוקהיד מרטין, ושולטת ב-26% משוק המנועים למטוסים אזרחיים. היתרון הגדול של החברה הוא בעיקר במטוסים צרי הגוף כמו האיירבאס 320 ומטוסים נוספים בקטגוריה.

מחסור בכוח-אדם וקיצוץ במספר הטיסות

משבר הקורונה והיציאה המהירה ממנו העצימו את המחסור בכוח-אדם עליו דיווחו חברות תעופה רבות. בעקבות המחסור, בעיקר בצוותי טיסה, החברות קיצצו במספר הטיסות שלהן, השעו טיסה ליעדים מסוימים וביטלו הזמנות של מטוסים חדשים. המשבר בשרשראות האספקה, שעדיין לא נפתר במלואו, משפיע גם הוא על עולם התעופה וייצור המטוסים, בעיקר בשל מתכות מיוחדות שמקורן ברוסיה ובאוקראינה.

כך למשל, בשנת 2018, שהייתה שנת שיא בייצור ובמסירת מטוסים חדשים, נמסרו בסך-הכול 1,764 מטוסים חדשים לחברות התעופה (806 של בואינג, 813 של איירבאס). שנתיים לאחר מכן, בשנת 2020, צנח מספר המטוסים החדשים ל-821 בלבד (340 של בואינג מול 611 של איירבאס).

למרות התחזקות בהזמנות במהלך 2021 ו-2022, על-פי הערכות אופטימיות של אנליסטים המתמחים בעולם התעופה, ענקיות התעופה איירבאס, באוינג ואמביאר (שמשתמשת גם היא במנועי החברה) צפויות לחזור להיקפי הייצור הקודמים שלהן רק בסוף 2024. הערכות פסימיות יותר מדברות על חזרה לשגרת ייצור רק ב-2026.

כך, משבר שהחל עוד ב-2019 ופגע בכמה מהחברות הגדולות והחשובות בעולם התעופה, התגלגל אל יצרניות המנועים שלהן, משם אל קבלני המשנה שלהם ולבסוף - אל העובד הבודד בנהריה, שנאלץ להתמודד עם סגירת המפעל שלו.