יזמי הטכנולוגיה הישראלים בוול סטריט איבדו השנה מיליארדים. אלו ה"שיאנים"

שנת 2022 לא האירה פנים לחברות הישראליות בוול סטריט, ובמהלכה איבד הנאסד"ק עד כה כ־27% • כמה מחברות הטכנולוגיה הבולטות הספיקו לרשום שיאים במניותיהן אחרי הפיכתן לציבוריות, אך תמונת המצב הנוכחית מציגה הפסדים כבדים על הנייר ליזמיהן

אבישי אברהמי, תומר וינגרטן, מיכה קאופמן / צילום: שלומי יוסף, יח''צ, יואב הורנונג
אבישי אברהמי, תומר וינגרטן, מיכה קאופמן / צילום: שלומי יוסף, יח''צ, יואב הורנונג

שנת 2022 תסתיים רק בעוד חודש, אבל כבר עכשיו אפשר לומר כמעט בוודאות שרוב חברות הטכנולוגיה הישראליות הנסחרות בוול סטריט יסיימו אותה עם תשואת מניה שלילית. כבר לקראת סוף 2021 השתנו העדפות המשקיעים בשוקי ההון, ועל רקע מה שהיה אז חשש מהעלאות ריבית, הם נטשו את מניות הטכנולוגיה והעדיפו מניות "בטוחות" יותר. מאז, תנאי הסביבה המאקרו־כלכלית רק החמירו, עם העלאות ריבית בניסיון להילחם באינפלציה, חששות ממיתון במדינות בולטות בעולם, המשך קשיים בשרשרת האספקה העולמית והפלישה של רוסיה לאוקראינה.

השווי התכווץ והמשקיעים הפסידו מעל 90%: הטרנד החם של 2021 מתפוגג | ניתוח
"קחו מעילים, הולך להיות חורף קר": תחזית פסימית למניות התוכנה בוול סטריט
הנפילה של פאגאיה: משיאנית השווי הישראלית לסכנת מחיקה מהנאסד"ק

בעלי המניות בחברות הטכנולוגיה הישראליות הם כמובן לא היחידים שהפסידו השנה כסף (או לפחות הפסידו "על הנייר", כל עוד הם ממשיכים להחזיק במניות). מתחילת השנה, מדד נאסד"ק  ירד ביותר מ-27%, מדד S&P 500  איבד 15% ומדד דאו ג'ונס  נחלש בכ־6%.

בחברות הישראליות בוול סטריט ניתן למצוא לא מעט כאלה שירדו יותר מהמדדים, ואף איבדו למעלה ממחצית משוויין מתחילת 2022. בעלי העניין בחברות אלה איבדו "על הנייר" לעיתים מאות מיליוני דולרים תוך פחות משנה. אלו הדוגמאות הבולטות. הנתונים בכתבה נכונים מתחילת 2022 ועד לסוף נובמבר. 

מאנדיי איבדה 76% מאז השיא

מאנדיי , שפיתחה מערכת הפעלה לעבודה, הונפקה לראשונה בנאסד"ק ביוני 2021, תקופת שיא בהנפקות בוול סטריט. שוויה בהנפקה היה 6.8 מיליארד דולר ובמהרה הוא זינק לשיא של מעל 19 מיליארד דולר בנובמבר 2021, והיא הפכה לאחת מהחברות הישראליות הגדולות ביותר בוול סטריט. אולם מאז הסנטימנט השתנה, והמניה איבדה 76% מהשיא ו־65% רק מתחילת השנה, לשווי נוכחי של 4.7 מיליארד דולר.

רועי מן, מייסד משותף של חברת הטכנולוגיה מאנדיי, החזיק בסוף השנה שעברה מניות מאנדיי ששווין בשוק היה אז 1.8 מיליארד דולר - לאחר שמאנדיי כבר נחלשה לעומת השיא - והיום שווי מניותיו מגיע ל־631 מיליון דולר, הפסד "על הנייר" של כמעט 1.2 מיליארד דולר. שותפו להקמת וניהול החברה, ערן זינמן, הפסיד "על הנייר" 456 מיליון דולר על מניות מאנדיי שהוא מחזיק בהן, ושווין כיום עומד על 244 מיליון דולר.

ערן זינמן ורעי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס
 ערן זינמן ורעי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

בדוחות הרבעון השלישי מאנדיי הציגה צמיחה של 65% בהכנסות לכ־140 מיליון דולר צמצמה את ההפסד הנקי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) ואף עברה לרווח נקי בניכוי סעיפים שונים (Non-GAAP). במבט קדימה, אנליסטים צופים שמאנדיי תרשום השנה הכנסות של 510 מיליון דולר (צמיחה של כ־65%, בהתאם לתחזית החברה) והפסד נקי Non-GAAP של 1.6 דולר למניה. האנליסטים מעריכים שב־2023 ההכנסות יצמחו ב־30% וההפסד למניה יצטמצם ב־6%.

גלובל-אי מציגה הכנסות מעל התחזיות, אך מפספסת ברווחים

גלובל־אי  פיתחה פלטפורמה להסרת חסמים במסחר מקוון חוצה־גבולות, והיא הונפקה לראשונה בנאסד"ק במאי 2021, בשווי 3.6 מיליארד דולר. לאחר שמנייתה זינקה היא ביצעה הנפקה נוספת ובה בעלי עניין מימשו מניות, בהם גם שלושת המייסדים שמכרו כל אחד מניות תמורת כ־34-35 מיליון דולר.

מאז ההנפקה המשיכה גלובל־אי להתרחב ורכשה שתי חברות, Flow מארה"ב ובורדרפרי ששורשיה בישראל.

שלושת מייסדי גלובל־אי איבדו במצטבר 733 מיליון דולר "על הנייר" בגלל ירידת המניה מתחילת השנה. המנכ"ל אמיר שלכט ומנהל התפעול שחר תמרי איבדו כל אחד 241 מיליון דולר, ונשיא החברה ניר דבי איבד סכום מעט יותר גבוה, של כרבע מיליארד דולר.

מייסדי גלובל-אי. מימין: אמיר שלכט, שחר תמרי וניר דבי / צילום: רותם ברק
 מייסדי גלובל-אי. מימין: אמיר שלכט, שחר תמרי וניר דבי / צילום: רותם ברק

בדוחות הרבעון השלישי שפורסמו לאחרונה החברה הציגה הכנסות גבוהות מתחזיות השוק, אך רווח נמוך יותר. גלובל־אי גם פיטרה לאחרונה כ־40 עובדים (5% מהחברה), ושלכט אמר אז לגלובס כי "אנחנו עושים מה שהנהלה אחראית עושה כרגע כדי לוודא שנהיה מוכנים לכל תרחיש. חשוב לשים את העובדות בתוך ההקשר: הכפלנו את כוח האדם בחברה לכ־800 איש, חלק מזה גידול אורגני וחלק תוצר של רכישות שביצענו. הגדלנו מאוד את פעילות הפיתוח, המכירות, התמיכה והכספים.

"כעת, הגענו לנקודת זמן שבה אנחנו צריכים לקחת הפסקה ולבצע התאמות. אמנם אנחנו רואים ענני סערה בכלכלה העולמית ובשוקי הצריכה, חוסר ודאות צופה פני עתיד, אבל מצבנו כחברה איתן".

התחזית המעודכנת של גלובל־אי צופה הכנסות של כ־408 מיליון דולר ו־EBITDA מתואם של כ־45 מיליון דולר השנה, צמיחה של 66% בהכנסות ושל 34% ב־EBITDA לעומת 2021.

סנטינל וואן עקפה לרגע את שוויה של צ'ק פוינט

חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן , שאותה מוביל היזם תומר וינגרטן, הגיעה גם היא לשוק הציבורי בוול סטריט באמצע 2021 וקיבלה אז שווי של 9 מיליארד דולר. המניה טיפסה במהירות ובשיא שווי החברה היה גבוה מ־18 מיליארד דולר, והיא אף עקפה את המתחרה הוותיקה צ'ק פוינט. עם זאת, מאז השיא בנובמבר שעבר, המניה איבדה 81% מערכה לשווי של 4.1 מיליארד דולר כעת. וינגרטן מחזיק בכ־9% ממניות החברה ששווין כיום מגיע לכ־187 מיליון דולר, ירידה של 465 מיליון דולר לעומת כ־652 מיליון דולר בתחילת שנת 2022.

תומר וינגרטן מנכ''ל ומייסד סנטינל וואן / צילום: יח''צ
 תומר וינגרטן מנכ''ל ומייסד סנטינל וואן / צילום: יח''צ

סנטינל וואן צפויה לפרסם את דוחות הרבעון הפיסקאלי השלישי שלה בשבוע הבא. במחצית הראשונה של השנה (6 חודשים שהסתיימו בסוף יולי) הכנסות סנטינל וואן צמחו ב־117% ל־181 מיליון דולר, אך גם ההפסד גדל והסתכם ב־113 מיליון דולר Non-GAAP. לפי התחזית שנמסרה עם פרסום דוחות המחצית, החברה מצפה לרשום השנה הכנסות של 415-417 מיליון דולר ורווחיות תפעולית שלילית של 55%-58%. מנייתה נחלשה השבוע על רקע דוחות חלשים שפרסמה מתחרה.

פייבר הייתה בין הראשונות לצאת למהלך התייעלות

פייבר , שפיתחה פלטפורמה לפרילנסרים, הונפקה ב־2019 לפי שווי של 650 מיליון דולר. בשיא מגפת הקורונה נהנתה החברה מרוח גבית על רקע המעבר הנרחב לאינטרנט בכל תחומי החיים, והעובדה שהפתרונות שהיא מציעה התאימו במיוחד לעולם של ריחוק חברתי. בתחילת 2021 נסחרה המניה בשיא, אך בהמשך על רקע הורדת תחזיות והשינוי הכללי בשוק, המניה עברה לירידות, וכיום פייבר נסחרת בשווי של 1.3 מיליארד דולר.

עם זאת, בשבועות האחרונים המניה נסחרה במגמה חיובית, בעיקר לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי שהיו טובים מהצפוי.

מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr
 מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ"ל פייבר מחזיק לפי הדיווח האחרון ב־6.4% ממניות פייבר, בשווי נוכחי של כ־84 מיליון דולר - מניות שבתחילת 2022 היו שוות 271 מיליון דולר.

בחודש יולי פיטרה פייבר 60 עובדים, מחציתם בישראל (כ־8% מכלל העובדים). בוועידת ישראל לעסקים לפני כחודש אמר קאופמן: "אנחנו מהחברות הראשונות שעשו התייעלות. פייבר נמצאת במצב פנומנלי - הונפקנו בניו יורק לפני 3 שנים, והיום אנחנו פי 3 יותר גדולים ועברנו להיות חברה רווחית. אבל המאקרו־כלכלה במצב בעייתי, וכשיש גשם - כולם נרטבים". למרות זאת, פייבר מצפה לצמוח השנה ב־12%-14% ולרשום הכנסות של 334-340 מיליון דולר, ו־EBITDA מתואם בסך 22-23 מיליון דולר - דומה ל־2021.

וויקס נפגעה מהיציאה ממשבר הקורונה והחזרה לשגרה

וויקס  (Wix), שבשיא מגפת הקורונה נסחרה בשווי של כמעט 20 מיליארד דולר, מסתפקת היום בשווי צנוע בהרבה של כ־5.2 מיליארד דולר. עם זאת, יחסית לחברות האחרות ברשימה זו, מנייתה ירדה פחות מתחילת 2022, עם תשואה שלילית של 43%, וזאת על רקע כניסת קרן ההשקעות האקטיביסטית סטארבורד להשקעה בחברה.

וויקס מאפשרת לעסקים קטנים ובינוניים להקים ולנהל אתרי אינטרנט. המעבר המואץ לדיגיטל בימי הסגרים ברחבי העולם הקפיץ את הכנסות החברה ואת מנייתה, אך היציאה מהמשבר והחזרה לשגרה בעקבות החיסונים, הובילו לירידה במניה. אחרי שאיבדה כ־80% מהשיא נודע שסטארבורד רכשה 9% ממניות וויקס, ובהמשך הקרן רמזה שיש לוויקס מקום להתייעל, על־ידי הקטנת מצבת כוח האדם.

אבישי אברהמי, מייסד ומנכ''ל Wix / צילום: שלומי יוסף
 אבישי אברהמי, מייסד ומנכ''ל Wix / צילום: שלומי יוסף

עוד קודם לכניסת סטארבורד, וויקס הודיעה על תוכנית התייעלות שתחסוך לה 150 מיליון דולר בשנה, ופיטרה 100 עובדים, רובם לא בישראל. ברבעון השלישי, בעקבות ההתייעלות, וויקס הפתיעה את השוק כשעברה לרווח נקי Non-GAAP. לפי תחזית החברה, 2022 תסתיים עם צמיחה של 9% (בצל פגיעת שערי חליפין), וברבעון הרביעי תירשם רווחיות תפעולית Non-GAAP, לראשונה מ־2019.

אבישי אברהמי, מייסד ומנכ"ל וויקס, מחזיק ב־3.3% ממניות החברה, בשווי 175 מיליון דולר, לעומת שווי של 305 מיליון דולר בתחילת השנה. ניר זוהר, נשיא וויקס, מחזיק במניות בשווי נוכחי של 67.6 מיליון דולר, ירידה של כ־50 מיליון דולר "על הנייר".