הנפילה של פאגאיה: משיאנית השווי הישראלית לסכנת מחיקה מהנאסד"ק

מניית חברת הפינטק, שנסחרה לפרק זמן קצרצר בשווי של 20 מיליארד דולר - יותר מצ'ק פוינט ומנייס - צללה למחיר של פחות מדולר אחד • אם תישאר ברמת מחיר זו למשך פרק זמן של חודש, היא צפויה לקבל מכתב אזהרה מהנהלת הבורסה, בדומה לישראליות נוספות

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ
פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק - יח''צ

לא מעט חברות טכנולוגיה ישראליות נסחרות היום בוול סטריט במחיר מניה של פחות מדולר אחד, המעמיד אותן בסכנת מחיקה מהמסחר, בעקבות הירידות בשווקים ושינויי ההעדפות של המשקיעים. עם זאת, קשה למצוא מניה שצנחה מרמות של 30 דולר במהירות גבוהה כמו זו של חברת הפינטק פאגאיה , שלרגע אחד זכתה להיות החברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר בוול סטריט.

מדד נאסד"ק כבר איבד השנה כמעט 30%. האם הוא עדיין נמצא ברמה גבוהה מדי? 
נפילה של 60% מהשיא: דנאל הייתה חביבת המשקיעים, ואז הגיעו הצרות | בדיקת גלובס 

פאגאיה, חברה מפסידה שמוזגה לחברת SPAC ביוני האחרון, זינקה פי 12 תוך שבועיים לרמות שיא שאליהן הגיעה בתחילת אוגוסט, ולזמן קצר נסחרה בשווי של כ-20 מיליארד דולר, יותר מכל חברה ישראלית אחרת, כולל ענקיות טכנולוגיה מבוססות כסולאראדג', צ'ק פוינט ונייס.

העליות החדות במניה נבעו ככל הידוע ממקרה קיצוני של "שורט סקוויז" - משקיעים שהימרו נגד המניה ונכנסו לפוזיציות שורט נאלצו לרכוש את המניות כדי לצאת מהפוזיציה כשהמניה החלה לעלות, ובגלל מחסור בסחורה צפה (מניות שניתן לסחור בהן), המחיר נסק.

 
  

אולם מאז השתנתה המגמה, מניית פאגאיה הידרדרה ב-97% מהשיא והגיעה בתחילת שבוע המסחר הנוכחי ל-99 סנט, מחיר המשקף לחברה שווי של 674 מיליון דולר.

פאגאיה מוזגה ל-SPAC (חברה ללא פעילות שהוקמה לצורך רכישת פעילות קיימת) לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר. למרות שבין הדיווח על המיזוג להשלמתו עברו כמה חודשים, שבהם מצב השווקים הורע מאוד, השווי שנקבע נותר ללא שינוי.

תקופה של חצי שנה לחזור למחיר המינימלי

לאחרונה התראיין לגלובס מנכ"ל פאגאיה ואחד ממייסדיה, גל קרובינר, ואמר כי גם היום לא ברור לחברה ולמנהליה מה הוביל לנסיקה במחיר המניה בקיץ. "אני לא חושב שהיינו 'גיימסטופ הישראלית'", אמר קרובינר, והוסיף, כי "באותה תקופה עבדתי כמו מטורף, 24/7, על המטוס. אז כשנכנסים לפרקטיקה של היום-יום, הדבר הזה לא משפיע".

לדבריו לא היה תכנון לממש מניות: "מימושי מניות לא עובדים ככה, וגם אין רצון. באנו לבנות כאן משהו שהוא מאוד בר-קיימא". על נפילת המניה מאז אמר, כי "זה מחדד את ההסתכלות של המשקיעים על העסק שלנו. אנשים בודקים עד כמה הביזנס שלנו טוב".

הן בבורסת ניו יורק והן בבורסת נאסד"ק, מחיר המניה צריך להיות גבוה מדולר אחד לאורך זמן, על מנת שהחברה הנסחרת תמשיך לעמוד בתנאי המסחר בבורסה. אחרי 30 יום של מחיר נעילה מתחת לדולר, מקבלת החברה מכתב אזהרה מהנהלת הבורסה, ועליה לפעול ולתקן את המצב, או שמנייתה תימחק מהמסחר.

אם המניה של פאגאיה תמשיך להיסחר מתחת למחיר הסף של דולר, גם היא תקבל מכתב אזהרה, בדומה לחברות ישראליות אחרות שקיבלו לאחרונה מכתבים כאלה, וביניהן חברות האוטוטק אוטונומו ו-REE, שגם הן הגיעו לשוק הציבורי באמצעות מיזוג לחברת SPAC.

בכל מקרה, לא מדובר בהליך מהיר או מיידי: החברות שמוזהרות על ידי הנהלות הבורסות מקבלות תקופה בת חצי שנה שבה הן נדרשות לעמוד מחדש בתנאי מחיר המינימום, ובמקרים רבים ניתן להאריך את התקופה בעוד כחצי שנה.

למעשה, החברות הללו יכולות לתקן את המצב באופן טכני בקלות יחסית, על ידי ביצוע איחוד הון (ספליט הפוך) שבו כל מספר מניות מאוחדות למניה אחת, וכך כמה מניות שנסחרו קודם במחיר של פחות מדולר הופכות למניה אחת שנסחרת מעל דולר.

מהלך כזה ביצעה לאחרונה חברת הביטוח הדיגיטלי היפו, שלאחר שמנייתה נפלה בכ-90% מאז שמוזגה ל-SPAC, איחדה כל 25 מניות שלה למניה אחת, והתרחקה מהסכנה של מחיר מניה נמוך מדי.

פאגאיה מספקת פתרונות המבוססים על למידת מכונה וביג-דאטה במטרה לאפשר לגופים פיננסיים לנהל בצורה מדויקת יותר את תהליך הקצאת האשראי. את החברה הקימו המנכ"ל קרובינר וצמד שותפיו, אביטל פרדו ויהב יולזרי.