הטרנד גווע, ויונתן קולבר מחזיר רבע מיליארד דולר למשקיעים

חברת SPAC שהנפיקו קולבר וגלעד שני תפדה את מניותיה בשל ציפייה שלא תוכל להשלים מיזוג בזמן הנדרש • מיזוגי SPAC קודמים שהובילו השניים - חברת המלצות התוכן טאבולה ופלטפורמת מדידת הפרסומות אינוביד - הסבו הפסדים של כ־80%

יונתן קולבר / צילום: יוסי כהן
יונתן קולבר / צילום: יוסי כהן

יונתן קולבר וגלעד שני היו כנראה היזמים הישראלים הראשונים שזיהו את טרנד חברות ה־SPAC בוול סטריט, וכעת, לאחר שהטרנד גווע, הם גם הראשונים להחזיר כסף למשקיעים. בשנתיים האחרונות הקימו והנפיקו קולבר ושני, במסגרת קבוצת קרנות ההשקעה ION Asset Management, שלוש חברות SPAC שגייסו כרבע מיליארד דולר כל אחת לטובת רכישה עתידית. חברות SPAC מונפקות ללא פעילות ומגייסות כסף מהציבור בבורסה במטרה למזג לתוכן חברה קיימת תוך פרק זמן מוגבל, לרוב שנתיים. גיוסי ה־SPAC בוול סטריט הגיעו לשיא בתחילת 2021 עם מאות חברות שהנפיקו וחיפשו מיזוג, גם בישראל. במקביל הונפקו גם כמה חברות SPAC על-ידי יזמים ישראלים, ו־ION כאמור הייתה הראשונה.

תעלומת 20 מיליארד הדולר: עלייתן ונפילתן של חברות הספאק
השווי התכווץ והמשקיעים הפסידו מעל 90%: הטרנד החם של השנה שעברה מתפוגג | ניתוח 

כבר בסוף 2020 בישרה הקבוצה על הנפקת חברת ION Acquisition הראשונה, שכעבור זמן קצר הודיעה על מיזוג עם חברת המלצות התוכן טאבולה . לאחר הדיווח על המיזוג עם טאבולה, הנפיקה ION את ION Acquisition 2, שמוזגה בהמשך עם אינוביד  שפיתחה פלטפורמה להגשה ומדידה של פרסומות בטלוויזיות חכמות. את חברת ה־SPAC השלישית הנפיקה ION במאי 2021 וגייסה במסגרתה 253 מיליון דולר. אלא שבינתיים שוק ה־SPAC השתנה באופן משמעותי: מספר ההנפקות ירד, החברות שמוזגו נסחרו בירידות חדות, ובעסקאות רבות המשקיעים ב־SPAC העדיפו לא להשתתף וביקשו לפדות את כספי ההשקעה.

 
  

הסיבות לכך היו בעיקר העובדה שמשקיעים גילו שבתקופת ההייפ של ה־SPAC, חברות מוזגו לתוכם בשוויים מופרזים, על סמך תחזיות אופטימיות מדי, שלא התממשו. במקביל גם הרגולציה בארה"ב פעלה לצנן את השוק. ההתקררות הובילה לכך שכמעט שנה וחצי חלפה מאז ההנפקה, אך ION Acquisition 3 לא הודיעה על מיזוג כלשהו. מכיוון שהדדליין להשלמת מיזוג הוא שנתיים, הוחלט על צעד שנקרא Liquidation - החזרת הכסף למשקיעי ה־SPAC.

לאחרונה הודיעה החברה כי בשל הציפייה שלא תוכל להשלים מיזוג עסקי בפרק הזמן הנדרש, היא תפדה את כל המניות הקיימות במחיר של 10.08 דולר למניה (ההנפקה בוצעה ב־10 דולר). בסוף השבוע פרסמה החברה דיווח על מחיקתה הסופית והמלאה מבורסת ניו יורק.

התזמון: שיקולי מס לקראת סוף השנה

ION Acquisition 3 מצטרפת בכך לטרנד ההולך וגובר של חברות SPAC שלא משלימות מיזוגים ונאלצות להחזיר את הכסף למשקיעים בהן. לפי אתר SPAC Research, חברות SPAC רבות מקדימות את תהליכי ה־Liquidation שלהן ועושות זאת לפני שחלפו שנתיים מהמיזוג, משיקולי מס לקראת סוף השנה האזרחית. הנתונים שלהם מצביעים על 65 חברות SPAC שהודיעו על החזרת הכסף למשקיעים מאז תחילת השנה, מהן 14 רק בחודש נובמבר. צעד של Liquidation משמעותו גם הפסד כספי לספונסרים (היזמים) של ה־SPAC. לפי הערכות, מדובר על עלויות של כ־5-9 מיליון דולר שלא יחזרו אליהם. אלו נוגעות לרישום החברה למסחר כגון תשלומים לבנקאים, עורכי דין, אגרות וכדומה, ובהמשך עלויות שנוגעות לבדיקת נאותות לחברות יעד פוטנציאליות.

כאמור, שתי חברות SPAC קודמות של ION השלימו מיזוגים במהלך 2021, ומאז צנחו מניותיהן בקרוב ל־80%. טאבולה החלה להיסחר לפי שווי של 2.6 מיליארד במיזוג, וכיום נסחרת בשווי של 643 מיליון דולר, לאחר שמנייתה עלתה לאחרונה באופן משמעותי בעקבות הסכם אסטרטגי שכלל את הפיכת Yahoo לבעלת מניות גדולה בחברה. מניית אינוביד שמוזגה לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר, נסחרת היום בשווי של 279 מיליון דולר בלבד. יזמית הספאקים, קבוצת קרנות ION, מחזיקה לאחר הנפילות בחברות שמוזגו ב־4.9% ממניות טאבולה, ששווי השוק הנוכחי שלהן מגיע לכ־32 מיליון דולר, וב־10.1% ממניות אינוביד בשווי נוכחי של כ־28 מיליון דולר.

קולבר נפגע מקריסת מניית פייבר

כאמור, את חברות ה־SPAC של ION מובילים גלעד שני ויונתן קולבר. שני מנהל את קרן ION קרוסאובר שלוקחת חברות בשלבי צמיחה ועוזרת להן להפוך לציבוריות. קולבר, כיום שותף בקבוצת קרנות ההשקעה ויולה, שימש בעבר כנציגו של איש העסקים צ'ארלס ברונפמן. באופן פרטי מחזיק קולבר במניות פייבר, שפיתחה זירת מסחר לפרילנסרים. פייבר הונפקה לראשונה בוול סטריט ב־2019 וקולבר השקיע בה עוד לפני ההנפקה ומכהן בדירקטוריון. לפי דיווח אחרון, קולבר מחזיק ב־8% ממניות פייבר, ששווי השוק שלהן כ־91 מיליון דולר. בתחילת 2021 כשהמניה נסחרה בשיא, עמד שווי המניות הללו על כמיליארד דולר אך מאז הן קרסו ביותר מ־90%. עוד בטרם הקריסה מכר קולבר חלק ממניות פייבר שבידיו בהיקף מוערך של יותר מ־100 מיליון דולר.