הצוללת | פודקאסט

תעלומת 20 מיליארד הדולר: עלייתן ונפילתן של חברות הספאק

זה היה אחד הטרנדים הלוהטים של וול סטריט, אבל עכשיו הוא מגיע לקיצו • מה עמד מאחורי הזינוק המסחרר בהנפקות חברות ה-SPAC, מדוע הוא בא אל קיצו, ומה קרה לחלון ההנפקות בוול סטריט?

הנפקות SPAC / צילום: Shutterstock
הנפקות SPAC / צילום: Shutterstock

"נניח שקבוצה של זרים מוחלטים היו ניגשים אליכם ואומרים 'יש לי חברה, היא לא עושה שום דבר, אבל מתישהו בשנתיים הקרובות אנחנו נתמזג עם חברה אחרת. ואני עדיין לא יודע מה החברה הזאת'. האם הייתם משקיעים בחברה שלהם?" את השאלה הזאת הציג גארי גנסלר, יו"ר הרשות האמריקאית לניירות ערך, בסרטון שפירסם בשנה שעברה. ולפחות לרגע, התשובה בוול סטריט לשאלה שאותה הציג גנסלר היתה: 'כן, בהחלט נשקיע!'.

זה היה אחד הטרנדים הלוהטים של תחילת 2021, התקופה בה אחז בוול סטריט סוג של טירוף. קוראים לזה SPAC, או חברת צ'ק פתוח, וזה היה נתיב זול וקל יותר להיכנס למסחר בבורסה. רק ברבעון הראשון של 2021, נרשמו 300 הנפקות כאלה, והשנה שהסתיימה עם כמעט 600 הנפקות ספאק. בשלב מסוים היו יותר הנפקות של ספאקים מאשר הנפקות של חברות "רגילות". לא מעט חברות ישראליות הגיעו ככה לוול סטריט.

אבל עכשיו, בסוף 2022, אפשר לקבוע שהעידן הזה נגמר. השבוע בפודקאסט הצוללת: מה זה בעצם ספאק, ומה גרם לעלייתו ולדעיכתו של הטרנד הלוהט הזה? איזו חברה הפכה לרגע לחברה הישראלית הכי גדולה בוול סטריט, הגיעה לשווי של 20 מיליארד דולר, ואז איבדה לא פחות מ-98% משווייה? מי החליפה אותה - ומה אפשר ללמוד מרכבת ההרים הפיננסית הזאת?