פתרונות האנרגיה הירוקה מישראל מגיעים לאיטליה

בחודש שעבר הגיעה לישראל משלחת של חברת האנרגיה האיטלקית A2A כדי לחפש טכנולוגיות אקלים טק ישראליות • הנגיד אמיר ירון בחר מנהל חדש לחטיבת המחקר של בנק ישראל: ד"ר עדי ברנדר • וגם: חברת פלרם תעשיות חנכה מפעל חדש • אירועים ומינויים

טורבינות רוח באיטליה / צילום: Shutterstock, Angela Crimi
טורבינות רוח באיטליה / צילום: Shutterstock, Angela Crimi

האם האנרגיה הירוקה מישראל עשויה לסייע למשבר האנרגיה באירופה? שורה של מהלכים רומזת שזה בהחלט אפשרי.

בחודש שעבר הגיעה לישראל משלחת של חברת האנרגיה האיטלקית A2A כדי לחפש טכנולוגיות אקלים טק ישראליות. הביקור לא היה מקרי: כשמחירי האנרגיה בעולם עולים, ההוצאות של החברות הפועלות בתחום גבוהות יותר, ואת המחיר הן מגלגלות לצרכנים.

עוד לפני הביקור הזה, נחתמו שתי עסקאות בתחום. בראשונה, WindBuzz הישראלית, שפיתחה טכנולוגיה המשפרת משמעותית את ייצור האנרגיה של טורבינות רוח, חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם יצרנית הטורבינות האיטלקית Norton Power Systems.

במסגרת המהלך יבוצע פיילוט בביזצ'ה שבדרום איטליה, ולאחר מכן תנגיש NPS את מערכות החברה לכ-200 טורבינות מקרב לקוחותיה. המערכות הללו יאפשרו לייעל את ייצור האנרגיה, לצמצם את התלות בחשמל חיצוני, ולצמצם באופן ניכר שימוש באנרגיה מזהמת. להערכת החברה, היקף הכנסות הצפוי עומד על 16 מיליון שקל לשנה בחוזים למשך 12 שנים, כלומר מדובר בעסקה של קרוב ל-200 מיליון שקל.

לדברי שביט אור, מנכ"ל WindBuzz, "תחום אנרגיית הרוח נמצא בתנופה עולמית, בין אם בשל עלייה במודעות לייצור אנרגיה לא מזהמת ובין אם בשל השלכות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. אנו חיים בעידן בו אנרגיה ירוקה היא כבר לאnice to have , אלא צורך הכרחי ומשאב חיוני".

העסקה השנייה היא של אפקון אנרגיות מתחדשות, שחתמה עם Energy Services S.r.l עסקה להקמת ופיתוח פרויקטים פוטו-וולטאיים באיטליה בהספק כולל של כ-25 מגהוואט. בין היתר מדובר בפרויקטים על גגות ומשטחים מסחריים של כמה מהתעשיות הבולטות במדינה. לדברי ישראל רייף, יו"ר אפקון, "הפרויקטים האלו צפויים לייצר הכנסות של כ-5.5 מיליון אירו בשנת הפעילות המלאה הראשונה".

לפי אפקון, כיום נשלט תמהיל האנרגיה של שוק החשמל האיטלקי על ידי תחנות כוח גז, מה שהופך את איטליה לאחת המדינות המושפעות ביותר ממשבר האנרגיה הנוכחי. מכאן נובעים הדחף והנחישות של הרשויות באיטליה להשקיעה באנרגיה ירוקה, על מנת להשיג את היעדים שנקבעו במסגרת התקנות האירופיות.

במסגרת ההסכם, אפקון תוכל להגדיל את פורטפוליו הפרויקטים הפוטו-וולטאיים שלה באיטליה בהיקף של עוד כ-75 מגהוואט באותם התנאים. נכון להיום, אפקון אנרגיות מתחדשות חתומה על פרויקטים דומים גם בפולין, ספרד וקפריסין, עם צבר כולל של כ-400 מגה וואט.

המינוי החדש של אמיר ירון

בתקופה מאתגרת במיוחד, בבנק ישראל ממנים מנהל חדש לחטיבת המחקר: הנגיד פרופ' אמיר ירון בחר לתפקיד את ד"ר עדי ברנדר, שיכהן החל מה-1 בינואר הקרוב. במקביל יחליף ד"ר ברנדר את פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי כחבר הוועדה המוניטרית בבנק ישראל.

נזכיר כי ב-2 בינואר, כחלק מהחלטת הריבית, תעדכן חטיבת המחקר את התחזית המאקרו כלכלית שלה בנוגע למשתנים העיקריים: התוצר, האינפלציה והריבית.

בעשור האחרון כיהן ברנדר כמנהל אגף מאקרו כלכלה ומדיניות בחטיבת המחקר, וקודם לכן כראש התחום הפיסקלי בחטיבה. בין היתר, הוא הוביל את העבודה על דוח הפריון ועל מסמך האסטרטגיה הכלכלית שהוגש לממשלה הקודמת עם הקמתה. לפני עבודתו בבנק ישראל שימש במשך חמש שנים ככלכלן בקרן המטבע הבינלאומית.

פלרם מתרחבת עם מפעל בצפון

חברת פלרם תעשיות, בהובלת המנכ"ל שי מיכאל והיו"ר ארנון אשד, חנכה את מפעל יהלום החדש, בהשקעה כוללת של כ-36 מיליון שקל בפארק תעשיות משגב תרדיון בגליל המערבי. המפעל, שמשתרע על שטח של כ-10,000 מ"ר, ישמש את חברת הבת קאנופיה, שנמצאת באחזקתה המלאה ועוסקת בייצור מוצרים לגינה להרכבה עצמית. המפעל צפוי להעסיק 50 עובדים.

מצנח הזהב

חיים כהן, 53, מונה לסמנכ"ל הפיתוח העסקי של סיסקו ישראל.

ליאור שחורי מונה למנכ"ל שופרסל עסקים.

ירום לוטן מונה למנכ"ל קרן BIRD, המקדמת שיתופי-פעולה טכנולוגיים בין חברות ישראליות ואמריקאיות. הוא יחליף בתפקיד את איתן יודלביץ.

יורם טיץ, שותף מנהל בארנסט אנד יאנג ישראל, מצטרף לג'נרל אטלנטיק כיועץ בכיר בישראל.

דוד אליהו, 58, יכהן כסמנכ"ל ניהול מתחמים של קבוצת דור אלון.

עו"ד לובה טחלוב תכהן כיועצת המשפטית של המרכז הרפואי וולפסון.

אלעד כץ, 44, מונה לראש מערך האשראי של חברת ברקת, העוסקת במתן אשראי בענף הנדל"ן.

עילית פלג מונתה לסמנכ"לית תאגידים ולקוחות פרימיום בסוכנות ההסדרים הפנסיונית והפיננסים, קבוצת קלי.

חדשות טובות

עמותת שוות תקיים את "שבוע הנערה הישראלית", שבמסגרתו כ-2,800 נשים ירצו בפני 90 אלף בני ובנות נוער, במטרה לעזור להם לחזק את תחושת הערך העצמי, ולתת כלים למימוש שאיפותיהם.