מסע קולינרי מפתיע אל השכונות הסודיות של העיר הדרומית בישראל

אילת הכי יפה בחורף, כשהיא ריקה מהמולת הנופשים ומזג האוויר מושלם • מסע קולינרי מפתיע בין השכונות הסודיות של העיר הדרומית בישראל • חגית אברון תופרת יום

מאפים בברויטמן / צילום: חגית אברון
מאפים בברויטמן / צילום: חגית אברון

"אני תמיד חוזר לכאן אל השקיעות על הר אדום
אל חוף הים ואל השקט שאין בשום מקום
אני תמיד חוזר לכאן תמיד נרגש כמעט נפעם
איך מתמזגים מדבר וים ומעשה אדם." (רחל רוזנמן)

זה הזמן לרדת אילת. כשהעיר ריקה מהמולת הנופשים. תפרנו יום בעומק השכונות, לגלות את סודותיה הקולינריים המפתיעים של העיר המתחדשת.

10:00 | ארוחת בוקר בסטפני

יש אילת של מעלה ואילת של מטה, כך נתפסה בעיני אילת במשך שנים. האחת - רצועת החוף עליה פזורים בתי מלון, טיילת על שלל קלישאותיה ותיירים. השנייה - מעבר לגבול ההכול כלול, ובה שכונות ובתי מגורים בהם מתגוררים האילתים. אזור חיץ מפריד בין שני חלקיה של העיר, ונדיר שמבקרים מעלים על דעתם לחדור ללב ליבן של השכונות.

40% ב-8 חודשים: הזינוק במחירי הדירות בתוכניות הממשלתיות | בדיקת גלובס 
כמה מרוויח שוטר מתחיל? בן גביר הצהיר שקרוב למינימום, באוצר טוענים שכפול מכך 

אלא שהקורונה פגעה קשות בעיר המתפרנסת מתיירות. ישבו וחשבו פרנסות ופרנסי תאגיד התיירות של אילת כיצד ניתן לסייע לבעלי העסקים, והגו רעיון מבריק. סדרת מפגשים עם מקומיים, חוויות קולינריות וסיורים בשכונות, כולם חינם אין כסף. ומה יש לאכול באילת, תשאלו? ובכן, לצערי קצרה היריעה מלתאר את תועפות הפחמימות, המתוקים, הסירים, המסעדות הנהדרות ובתי האוכל שנפתחו לאחרונה בעיר.

את היום התחלנו את היום אצל סטפני, שעלתה מפריז לפני מספר שנים ופתחה בית קפה מקסים בלב השכונה הוותיקה של העיר. היא מגישה תפריט צרפתי בניחוח טוניסאי, ומלבד הקרואסונים הנהדרים והסנדוויץ' הטוניסאי, שאת הלחם שלו היא אופה במקום, עמוסים המדפים במוצרי יבוא מיוחדים משתי המדינות.
Stephanie - שדרות התמרים 112, אילת. כשר. 053-8037022

11:00 | הפחמימה הטובה

שנים הייתה מאפיית ברויטמן הסוד השמור של האילתים. מאפייה נהדרת בלב שכונת מגורים, בה אופה יובל ברויטמן לחמים, מאפים וחטיפי גרנולה שנשמעים תמימים, אבל רק בעבורם אני שוקלת להציע חברות אמת לתושב אילת.

כריך ממאפיית ברויטמן, הסוד השמור של אילת / צילום: חגית אברון
 כריך ממאפיית ברויטמן, הסוד השמור של אילת / צילום: חגית אברון

ייחודה של המאפייה, מעבר ליכולתה להטריף חושים, היא היות הלחמים עשויים משאור מחמצת שנולד באילת אי שם בסוף שנות ה-90. הכריכים מצוינים, הקפה עשוי לעילה, המאפים המושחתים, ומוצרי המעדנייה והקרקרים ללא סוכר וללא גלוטן ראויים לשבח.
ברויטמן - האלמוגים 17, אילת. 053-3000260

13:00 | גלגולה של חבית

היינו זקוקות לכוסית משקה כדי להנחיל נוסף לטעימה הבאה. התיישבנו לצדן של החביות בבית היין של ערן ודולי, מקום שיש בו אווירה, אמנות, מופעים ויין כמובן. לגמנו לבן צונן ושמענו את דולי מספרת ש"פעם הייתה חבית, ועוד חבית ואנשים רצו מקום ללגום בו יין, ואם יש כבר יין אז שיהיה גם משהו חמוד לאכול ליד". וכך התגבש לו מקום עם השם הסיטונאי: "יינות אילת", שיש בו חיי קהילה ותרבות, וקבלות שבת שרק מי שמכירן יודע ששם נמצא הלב הפועם של תושבי העיר.
יינות אילת - הבורסקאי 17, אילת. 08-6330155

14:00 | ה-קבב של אילת

"אילתים אוהבים לארח", סיפר לנו כל מי שפגשנו. ואכן רוחב הלב, הנדיבות ומקצועיות האירוח הורגשו בכל מקום בו ביקרנו. ערכנו גיחת עומק לשכונה חדשה, בלב מרכז מסחרי, לזלול את הקבב של נתנאל.

הקבב של נתנאל - עמוס עשבי תיבול וחריף / צילום: חגית אברון
 הקבב של נתנאל - עמוס עשבי תיבול וחריף / צילום: חגית אברון

בשעה 14:00 בדיוק התגודדו סביב גריל הפחמים בני תשחורת שסיימו את יום הלימודים ונשלחו על ידי הורים טרודים לערום עראייס וצ'יפס טרי לארוחת הצהריים. אנחנו טעמנו את אותה לביבת בשר שחומה ועגלגלה, עמוסת עשבי תיבול ופלפל חריף, ובזכות קבלת הפנים המלבבת של נתנאל, הרגשנו לרגע קל כמו אילתים, בבית.
STREET FOOD - בני ישראל 6. 077-8181611. כשר

15:00 | בסקית באילת

הקונדיטוריה של אורטל בן סימון, חור בקיר הדחוק בין מוסך למפעל דפוס, היא יהלום קולינרי. בן סימון למדה את אמנות הפטיסרי אצל האשפית אסטלה, וחזרה לאילת כדי להציג ויטרינה ובה תכשיטים מתוקים. יצירות מופת בהן מושקעים חומרי הגלם הטובים שיש. טעמנו פבלובה פירות יער, צקצקנו נוכח סנט הונורה קרמל שלא הייתה מביישת את אונורה, פטרון הקונדיטורים, ושמרנו מילימטרים אחרונים לעוגת גבינה בסקית מצוינת.
אורטל בן סימון - הבנאי 1, אילת. 053-4299772. כשר.

16:00 | ויסקי וסיגרים

מרכז לתרבות סיגרים בלב אילת היה ללא ספק השיא של הבילוי בעיר הדרומית. אנחנו מתכבדות לבחור מחדר הסיגרים המהודר, סיגר קובני או דומיניקני, קצר או ארוך, ולצד מגש גבינות מוזג לנו חיים, בעלי המקום, ויסקי מצוין תוצרת ישראל.

VIA CLARA משקאות בצד הסיגרים / צילום: חיים קול
 VIA CLARA משקאות בצד הסיגרים / צילום: חיים קול

אנחנו יושבות בחוץ, טועמות את הסיגר בזהירות של מתחילות ושומעות את סיפורו של מנהל מתנ"ס שהנחיל תרבות חדשה בעיר. בערבי שלישי יש הופעות של הרכבי מוזיקה מקומיים.
VIA CLARA- שדרות התמרים 2. 050-8895519. כשר.