מחירי הדירות | בדיקת גלובס

קפיצה של 20% בתוך חודשים ספורים: הזינוק במחירי הדירות בתוכניות הממשלתיות

בסוף החודש תיפתח ההגרלה הרביעית של דיור במחיר מופחת • בדיקת גלובס מעלה כי הרוכשים שזכו בהגרלות הקודמות שילמו על הדירות הרבה פחות, אך גם הפעם מדובר בהנחות גדולות לעומת המחירים בשוק החופשי

פרויקט מחיר למשתכן ברמת שלמה ירושלים מ-2018. הרוכשים שזכו בהגרלות הקודמות שילמו על הדירות הרבה פחות / צילום: רפי קוץ
פרויקט מחיר למשתכן ברמת שלמה ירושלים מ-2018. הרוכשים שזכו בהגרלות הקודמות שילמו על הדירות הרבה פחות / צילום: רפי קוץ

חושבים ששוק הדירות החופשי מבולבל? המציאות בשוק הדירות המסובסדות מבולבלת שבעתיים: באשדוד, למשל, הוגרלו לפני שמונה חודשים דירות במחירים לפי 13,689 שקל למ"ר; כעבור שלושה חודשים הוגרלו דירות לפי 14,859 שקל למ"ר; ובקרוב יוגרלו במקום דירות לפי כ-16,260 שקל למ"ר - עלייה של 18% תוך שמונה חודשים. אשדוד היא רק דוגמה אחת לכך שאמנם זוכי ההגרלות של "מחיר מטרה" זוכים בהנחות נאות, אך אם יסתכלו לאחור יגלו שזוכי ההגרלות הקודמות זכו בהנחות גדולות בהרבה.

"זוגות מוותרים על דירות במחיר למשתכן": יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות מודאג מעליית הריבית 
המכרז ברחוב איינשטיין בת"א יצא לדרך: חברי אגודת העיתונאים יקבלו 53 דירות 
כבר לא עיר הקניונים: מה עובר על ראשון לציון? 

ההגרלה הרביעית של דירה בהנחה שתצא לדרך בימים הקרובים, היא ההגרלה האחרונה שנערכת במסגרת הממשלה היוצאת, שתוצאותיה ייודעו בעת הממשלה הנכנסת. רשימה של הערים שישתתפו בהגרלה כוללת את ירושלים, שדרות, אשדוד, קדימה־צורן, יהוד־מונוסון, כרמיאל, עמנואל, רמלה, חיפה ועוד.

על אף זאת, אין ספק שמדיניות ההגרלות תאפיין לפחות את החלק הראשון של כהונת הממשלה החדשה, שכן על המדף נמצאים מכרזים פעילים לעשרות אלפי יחידות דיור נוספות, ביבנה, בנתיבות, באשקלון, בבאר יעקב, בבני עיש, בירושלים ובפתח תקווה.

בדיקת גלובס מגלה שההנחות צפויות להיות גבוהות, אבל מחירי הדירות יעלו בעשרות אחוזים לעומת דירות שנמכרו לפני זמן לא רב, במסגרת התוכניות הקודמות.

 
  

באשדוד יוגרלו דירות בפרויקט פארק לכיש שנמצא בין תוואי הנחל לרחוב הרצל, לא רחוק מהנמל. אולם על אף עליית המחירים הגדולה - 18% בשמונה חודשים - העסקה תהיה עדיין כדאית, משום שדירת 100 מ"ר, שלה מוצמדים מחסן ומרפסת תעלה כ־1.73 מיליון שקל, ואילו דירה חדשה דומה במקום עולה 2.24 מיליון שקל בממוצע. כך, רוכשי הדירות במסגרת "מחיר מטרה" יכולים להסתכל בקנאה בזוכים הקודמים, אך עדיין יזכו להנחה של 510 אלף שקל.

בכרמיאל עליית המחיר בתוכניות המסובסדות תגיע לכ-140 אלף שקל ו-15% במחיר עבור דירות 4 חדרים, 100 מ"ר; בשכונה המוקמת נוה שמיר ברמלה, המחיר במסגרת דמחיר מטרה תהיה גבוה ב-21% לעומת התוכנית הקודמת שבמסגרתה הוגרלו במקום דירות.

ההסבר: הגבלת הנחות ושינוי מנגנון השומות

כיצד קורה שבתוך כשמונה חודשים יוגרלו דירות מסובסדות ברמות מחיר שכל כך רחוקות זו מזו? התשובה נעוצה בהבדלים הקיימים בין שלוש תוכניות הסבסוד (למשל, במכרזים של מחיר מטרה המדינה היא שקובעת את מחירי הדירות; ובמכרזים של מחיר למשתכן התחרות היתה על מחירי הדירות), ובעיקר במנגנון השומות שהנחה את מחירי הדירות ב"מחיר למשתכן" הוותיקה, לעומת "דיור במחיר מופחת" ו"מחיר מטרה". בראשונה מחירי הדירות הוקפאו לרמות המחיר שהיו נהוגות ביוני 2015, החודש שבו הוחל בתוכנית; בשתיים האחרות המחיר הוצמד למחירי דצמבר 2020.

נוסף לכך, במסגרת "מחיר מטרה" הוגבלו ההנחות על הדירות לעד חצי מיליון שקל (במחירי דצמבר 2020). בפועל נראה כי מנגנון השומה של מחיר מטרה קשיח יותר מזה של "מחיר מופחת", והתוצאה שבמקרים מסוימים, כמו באשדוד, הפרשי המחירים בין הדירות גבוהים בהרבה מעליות המחירים שנרשמו בין שני מכרזי הקרקע.

חיסכון של עד 41%

בפרויקטים שבדקנו, החיסכון נע בין 23% ל-41% לעומת מחירי השוק. 

השיא שמצאנו נמצא בחיפה: למעלה ממיליון שקל הנחה על דירות, שיוקמו בשדות שבין אצטדיון סמי עופר לגבול המוניציפלי עם טירת הכרמל; על דירות בפרויקט חדש שיוקם ביהוד־מונוסון ייהנו המגרילים מהנחה של 940 אלף שקל על דירת 100 מ"ר, שעה שישלמו כ־1.96 מיליון שקל, בעוד שמחיר השוק בסביבה מגיע לכ־2.9 מיליון שקל.

 
  

אחת מההגרלות המסקרנות, זו שצפויה להיערך בקדימה־צורן, צפויה להניב לרוכשים הנחות של כ־620 אלף שקל - 24% מתחת למחיר השוק החופשי. ברמת רבין בכרמיאל ההנחה תגיע ל-530 אלף שקל - 33% מתחת למחיר השוק החופשי.

חשוב להדגיש כי מדובר בחיסכון תיאורטי, מכיוון שמדובר בפרויקטים שחלק משמעותי מהם עתידים להתאכלס בשליש האחרון של העשור, בעוד שדירות חדשות שנרכשות כיום בשוק החופשי (שלא במסגרת של מכירה מוקדמת),עתידות להתאכלס בשנתיים הקרובות. לכן החיסכון יקוזז במידת מה עקב דחיית המימוש.

***גילוי מלא: הגרסה הראשונה של כתבה זו הציגה כמה נתונים לא מדויקים. הכתבה עודכנה בנתונים הנכונים. עם הקוראים הסליחה