המכרז ברחוב איינשטיין בת"א יצא לדרך: חברי אגודת העיתונאים יקבלו 53 דירות

תוכנית רשות מקרקעי ישראל להקמת 160 דירות ושטחי מסחר בקרקע ששוויה מוערך ב־347 מיליון שקל, נדחתה 13 פעמים בשנתיים וחצי האחרונות • עם זאת, כעת פורסם המכרז שעתיד להיסגר בעוד שלושה שבועות • מחיר הדירות עשוי לעמוד על כ־55 אלף שקל למ"ר

השטח המיועד במכרז ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר
השטח המיועד במכרז ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

מכרז רשות מקרקעי ישראל המסקרן ברחוב אינשטיין שבשכונת נופי ים בתל אביב, ונדחה 13 פעמים בשנתיים וחצי האחרונות, יצא לדרך. מחיר הקרקע מוערך על ידי שמאי רמ"י ב־347.2 מיליון שקל לא כולל מע"מ, ומחיר המינימום עומד על 221.2 מיליון שקל לא כולל מע"מ. 53 דירות מתוך אלו שיוקמו, יינתנו לחברי אגודת העיתונאים ויורשיהם שקיבלו זכויות במגרש לפני כ־60 שנה.

כבר לא עיר הקניונים: מה עובר על ראשון לציון? | ניתוח
מנכ"ל גולדמן זאקס חוזה ירידות חדות בשווקים גם בשנה הבאה. ומה מעריכים יתר המנכ"לים הבכירים בוול סטריט? 

המכרז כולל זכויות חכירה על חלק מהמגרש שנמצא ברחוב אינשטיין 11־13 לבניית 160 דירות ושטחי מסחר. חוברת המכרז הייתה אמורה להתפרסם באוגוסט 2020, אך בסופו של דבר היא יצאה רק בסוף השבוע שעבר, והמכרז יסתיים ב־26 בדצמבר.

בשטח אמורים להיבנות שני מבנים בני 14 קומות מגורים, ויותר מארבע קומות מסחר. בסך הכל, זכויות הבנייה מיועדות ל־14.8 אלף מ"ר לשטחים עיקריים ו־5.2 אלף מ"ר שטחי שירות למגורים, וכן 857 מ"ר לשטחים עיקריים ו־342 מ"ר שטחי שירות לחלק המסחרי.

התוכנית מגבילה את היזמים בנוגע לתמהיל הדירות שניתן יהיה להקים בשני המבנים. בין השאר, שליש מהדירות יהיו בשטח של עד 80 מ"ר שטח עיקרי, ו־25 מהן יהיו בשטח של 50 מ"ר עיקרי. שליש נוסף מהדירות יהיו בשטחים עיקריים של 80־110 מ"ר, ועד שליש יהיו בשטח עיקרי שגדול מ־110 מ"ר.

מכרזי שדה דב הזניקו את מחירי הנדל"ן באזור

המכרז מתקיים באחד מהאזורים המבוקשים בתל אביב: מחירי הדירות בשכונה עלו מאז יוני שנה שעברה, שאז נערכו המכרזים בשדה דב, בשיעור גבוה בהרבה מהעלייה הכלל־ארצית. כשזו עמדה על עלייה של כ־19% בשנה, מחירי הדירות בנופי ים עלו בכ־40%, הודות למכרזי שדה דב.

בסוף אוגוסט 2021 נודעו תוצאות המכרזים, שבהן הציעו החברות שזכו כמעט 4.5 מיליארד שקל עבור 340 דונם בדרום מתחם שדה התעופה לשעבר, בו יוקמו 1,574 דירות. מחיר הקרקע ליחידת דיור הגיע ל־2.8 מיליון שקל, מה שהציב את רף המחירים בשכונה העתידית על 50 אלף שקל למ"ר ומעלה לדירת ארבעה חדרים, או 5 מיליון שקל לדירת 100 מ"ר.

בדיקה שערכנו אז העלתה כי מחירי הדירות עלו מ־39.5 אלף שקל למ"ר ל־45.6 אלף בסוף השנה שעברה. מאז, המחירים הוסיפו לעלות - ומחירי דירות יד שנייה הגיעו לכ־50 אלף שקל למ"ר. אמנם באחרונה לא נערכו עסקאות בשכונה על דירות חדשות, אך ניתן להעריך כי מחיריהן עשויים להגיע לכ־55 אלף שקל למ"ר.

איך עיתונאים לשעבר רשומים כבעלי זכויות?

כיצד רשומים עיתונאים לשעבר כבעלי זכויות במגרש? מדובר על תולדה של יוזמה שהחלה עוד לפני קום המדינה, ושיצאה לפועל לפני כ־60 שנה. קבוצה של כ־80 עיתונאים קיבלה מקק"ל זכויות חכירה במגרשים במה שכונה אז "הגוש הגדול", שכיום מוכר כשכונת נופי ים, ומתחם שדה דב. הרעיון המקורי היה, שבמקום תוקם שכונת עיתונאים.

אגודת העיתונאים ארגנה את העיתונאים, שרכשו את הקרקעות שמיקומן נחשב אז ל"סוף העולם", והם שילמו דמי חכירה נמוכים, לפי מחירי הקרקעות שהיו אז. רבים מהם הלכו בינתיים לעולמם, והתמורה שיקבלו הם או יורשיהם עכשיו, בצורה של דירת 75 מ"ר שתינתן לכל אחד מהם, תהיה בשווי של כ־4 מיליון שקל.