האם הדרישה ל"חשמל כשר" הופיעה גם בהסכמים הקואליציוניים הקודמים?

הניסיון להסדיר "חשמל כשר" אינו חדש, ההכנסה להסכמים הקואליציוניים – כן • המשרוקית של גלובס

יצחק פינדרוס, יהדות התורה (פגוש את העיתונות, קשת 12, 17.12.22) / צילום: יצחק הררי - דוברות הכנסת
יצחק פינדרוס, יהדות התורה (פגוש את העיתונות, קשת 12, 17.12.22) / צילום: יצחק הררי - דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

לאחרונה התעוררה עוד סערה ציבורית שנוגעת לממשלה המסתמנת כשעמית סגל חשף בחדשות 12 פרטים מתוך ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה, שכללו סעיפים כמו "חשמל לא ייוצר בשבת", על מנת למנוע חילול שבת. כשאיש יהדות התורה, הח"כ לשעבר יצחק פינדרוס (שצפוי לכהן גם בכנסת הנוכחית לאחר הפעלת החוק הנורווגי), התייחס לנושא הוא הסביר כי מדובר במעין תרגיל פוליטי שנעשה על ידי הליכוד. "הוא (נתניהו) רצה להוריד את המחיר אז הוא המציא פיקציות. הרי הסיפור של החשמל כבר כתוב בהסכמים הקואליציונים במשך שלושה עשורים, שני עשורים… הסעיף הזה היה העתק־הדבק", קבע. האם זה אכן המצב? בדקנו.

גם בלי הממשלה: בבני ברק מקדמים מתקן שיספק חשמל כשר ל־3,000 משפחות 

ראשית, ניגע באספקט מסוים של הגזמה שהיה בדיווח המקורי שאליו פינדרוס דווקא לא התייחס בשידור. לאחר הפרסום של סגל התפרסמו חלקים מההסכם המלא בין שתי המפלגות ושם הנוסח הוא פחות נחרץ, ורק קובע כי "הממשלה תפעל לפתור את חילול השבת בייצור החשמל, לרבות באמצעות עידוד אגירה מקומית, ולשם כך תוקם ועדה…". אבל האם נוסח שכזה הופיע גם בהסכמים קודמים בין הליכוד ליהדות התורה? מבדיקה של כלל ההסכמים הקואליציונים עליהם חתומות המפלגות החרדיות מסוף שנות ה־90 עולה כי הסעיף הזה, ובכלל התייחסות כלשהי לעניין ייצור חשמל בשבת, דווקא לא מופיעים. פנינו לפינדרוס כדי לקבל מידע על ההסכמים שהזכיר, אך הוא הפנה אותנו למקורות אחרים שמהם עולה כי גם אם הנושא לא נכלל בהסכמים קודמים, הוא כן קיים בשיח הציבורי והפוליטי שנים רבות, ואף הגיע להליכי חקיקה שונים.

דיווחים על סוגיית החשמל הכשר ניתן למצוא אפילו מסוף שנות ה־90'. כאן נתמקד בשני ניסיונות מרכזיים של שרים וח"כים לטפל בתופעה. בשנת 2011, במהלך כהונת ממשלת נתניהו השנייה, הגישו שר התשתיות עוזי לנדאו (ישראל ביתנו) וסגנו יצחק כהן (ש"ס) תזכיר חוק שנועד לתקן את חוק החשמל, ולכלול בו, בין היתר, מינוי פקחים מטעם הרבנות שיוודאו שהעובדים בחברת החשמל בשבתות ובחגים אינם יהודים. גם אז פרצה מחאה ציבורית, וההצעה נגנזה כעבור שבוע. ב־2018 נראה שנרשמה ההתקדמות הגדולה ביותר בנושא, כשהכנסת העבירה את הרפורמה במשק החשמל. במהלך הדיונים הושג סיכום עם ח"כים חרדים שהיווה למעשה הכרה ממשלתית ראשונה בצורך לטפל בנושא החשמל הכשר. במסמך עקרונות שגובש אז הכירה רשות החשמל "בצורך לאפשר פתרונות לאספקת חשמל לאוכלוסיות שונות… בהתאם לצורכיהן הייחודיים". בין ההצעות שעלו: התקנת פאנלים סולאריים, סוללות שייצברו חשמל ויופעלו בשבת, ועוד. חשוב לציין כי במקרה הזה, בדומה למקרים קודמים שהזכרנו, נקבע במפורש כי "צרכני השירות הם אלה שיישאו בעלותו", וזו לא תוטל על כלל צרכני החשמל. בסופו של דבר ההבנות במסמך לא יצאו לפועל.

בשורה התחתונה: דבריו של פינדרוס לא נכונים ברובם. בהסכמים קואליציוניים קודמים שעליהם חתמה יהדות התורה לא נכללו דרישות בנושא "חשמל כשר". יחד עם זאת, הנושא אכן נידון בזירה הציבורית והפוליטית, כבר למעלה מעשור, ובעבר היו ניסיונות שונים למצוא פתרונות לדרישה החרדית בנושא.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יצחק פינדרוס
מפלגה: יהדות התורה
תאריך: 17.12
ציטוט: "הוא [יו"ר הליכוד בנימין נתניהו] רצה להוריד את המחיר אז הוא המציא פיקציות. הרי הסיפור של החשמל כבר כתוב בהסכמים הקואליציונים במשך שלושה עשורים, שני עשורים… הסעיף הזה היה העתק-הדבק"
ציון: לא נכון ברובו

יצחק פינדרוס, מספר 8 ברשימת יהדות התורה, התראיין במוצאי שבת ה-17.12 ל"פגוש את העיתונות" בקשת 12 ונשאל כבר בתחילת הראיון על הדיווחים אודות דרישה חדשה של מפלגתו במשא ומתן הקואליציוני. על פי חשיפה של כתב הערוץ עמית סגל ארבעה ימים קודם לכן, יהדות התורה הצליחה להכניס להסכם הקואליציוני עם הליכוד סעיף לפיו "חשמל לא ייוצר בשבת", על מנת למנוע חילול שבת. למחרת התפרסמו חלקים מההסכם המלא ובתוכם גם הסעיף הרלוונטי, שהתברר כמעט פחות נחרץ. על פי ההסכם, "הממשלה תפעל לפתור את חילול השבת בייצור החשמל, לרבות באמצעות עידוד אגירה מקומית. לשם כך תוקם ועדה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה בשיתוף חברת החשמל ורשות החשמל, ויוזמנו להופיע בפני הוועדה נציגים טכנולוגיים ומקצועיים כגון ועדת האנרגיה לשבת, המכון המדעי הטכנולוגי להלכה וגופים מקצועיים אחרים".

אלא שהסערה שסעיף זה עורר לא הרשימה את פינדרוס. "הוא [יו"ר הליכוד בנימין נתניהו] רצה להוריד את המחיר אז הוא המציא פיקציות. הרי הסיפור של החשמל כבר כתוב בהסכמים הקואליציונים במשך שלוש (כך במקור, א.כ) עשורים, שני עשורים… הסעיף הזה היה העתק-הדבק".

בדקנו האם הסעיף המתחייב "לפתור את החילול השבת" ולמעשה להפסיק את ייצור החשמל בשבת בישראל כפי שהוא מתבצע כיום אכן הופיע בהסכמים קואליציונים קודמים.

ראשית נסביר במה מדובר. חשמל לא "כשר" מוגדר ככזה המיוצר במהלך השבת בתחנות כוח רגילות בהן עובדים אנשים ומעורבים, במקרה הצורך, בפעולת הייצור. על אף שרוב הציבור הדתי בישראל צורך חשמל זה ללא בעיה, עבור חלק מהמגזר החרדי, ובפרט הקהילות הקיצוניות יותר, חשמל שכזה אסור לצריכה. תחת זאת, התפתחו בעשורים האחרונים שיטות "פיראטיות" לצריכת חשמל בשבת בשכונות וערים חרדיות, ובראשן חיבור לגנרטור לפני כניסת השבת שאינו דורש הפעלה במהלך השבת. פעולה זו כרוכה בסיכון בטיחותי, זיהום מוגבר וגם עולה הרבה כסף.

באשר לאמירתו של פינדרוס, נציין כבר בפתיחה כי היא לא נכונה. מבדיקה של כלל ההסכמים הקואליציונים עליהן חתומות המפלגות החרדיות מסוף שנות ה-90 ועד היום עולה כי הסעיף הזה, ובכלל כל התייחסות לייצור חשמל בשבת, לא מופיעים.

פנינו לפינדרוס, והוא תחילה התעקש כי הסעיף אכן מופיע בהסכמים והבטיח להעביר לנו אותם. בהמשך הסביר כי הנושא עצמו קיים בשיח הציבורי שנים רבות, והביא לדוגמא הצהרות של יושב הראש לשעבר של דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון טל, שאמר שעסק בנושא במשך עשר שנים, וכן כתבות בתקשורת החרדית מהשנים האחרונות.

אכן, נראה שהדרישה לחשמל כשר מצד חברי כנסת חרדים אינה דבר חדש. גם ההיענות, או לפחות הנכונות לבחון את הנושא, מצד גורמי השלטון, לא נולדה כעת. מתברר שכבר בסוף המילניום הקודם השיקה חברת החשמל פיילוט מצומצם, במסגרתו נותק היישוב קריית ספר (היום מודיעין עילית) מרשת החשמל הארצית בסופי השבוע וחובר "לגנרטור מרכזי" בהפעלת חברת החשמל. לאחר כשש שנים דווח כי המועצה המקומית מודיעין עילית סיכמה עם חברת החשמל על הקמת "תחנת כוח כשרה למהדרין". למעשה מדובר על חוות גנרטורים שלא הצריכה עבודה בשבת, ועלות הפעלתה הושתה על תושבי המועצה.

הניסיון הבולט הנוסף להסדרת נושא החשמל בשבת הגיע ב-2011, כאשר שר התשתיות הלאומיות דאז עוזי לנדאו מישראל ביתנו וסגנו יצחק כהן מש"ס הגישו תזכיר חוק שנועד לתקן את חוק החשמל. ההצעה כללה מינוי פקחים מטעם הרבנות הראשית שיוודאו שהעובדים בחברת החשמל בשבתות ובחגים אינם יהודים. עוד תוכנן להפעיל מערכות אוטומטיות שתחליפנה פעולות ידניות. בעקבות מחאה ציבורית, הצעת החוק נגנזה כעבור שבוע.

ב-2018 נראה שנרשמה ההתקדמות הגדולה ביותר בנושא, כשהכנסת העבירה את הרפורמה במשק החשמל. הרפורמה הנרחבת נועדה להפריט חלק מהליך ייצור ואספקת החשמל ולפתוח אותו לתחרות, להסדיר את השימוש בגז טבעי בישראל ולייעל ארגונית את חברת החשמל. במהלך הדיונים הארוכים ב "וועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת לדיון בהצעת חוק משק החשמל (תיקון מס' 16 והוראת שעה)" , הושג סיכום עם ח"כים חרדים שהיווה למעשה הכרה ממשלתית ראשונה בצורך לטפל בנושא החשמל הכשר.

במסמך העקרונות "לבחינת סוגיית חשמל כשר ואפשרויות לפתרון" שפרסם משרד האנרגיה וסוכם עם יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל, סגן שר האוצר יצחק כהן, יו"ר ועדת הכספים משה גפני, והח"כים יעקב אשר ומיכאל מלכיאלי, רשות החשמל הכירה "בצורך לאפשר פתרונות לאספקת חשמל לאוכלוסיות שונות על מנת להבטיח שאופי השירות שיינתן להם יהיה מיטבי, ובהתאם לצורכיהם הייחודיים". בין הההצעות שעלו: התקנת פאנלים סולאריים, סוללות שייצברו חשמל ויופעלו בשבת, ועוד. בדומה ל-1999, גם כאן נקבע במפורש כי "צרכני השירות הם אלה שיישאו בעלותו ולא כלל צרכני החשמל בישראל".

הסיכום הזה היה כל כך משמעותי שכבל ראה לנכון להדגיש אותו במיוחד בנאום בכנסת ב-17.7.2018 כשהציג את הרפורמה כולה לפני שעברה בקריאה שניה ושלישית והפכה לחוק. "כל צרכן חשמל בישראל ראוי לשירות הנדרש עבורו, והרשות תפעל למלא את צרכיו, לרבות חשמל כשר", הסביר כבל, אך הוסיף: "במסמך המוסכם עוגן עיקרון חשוב ביותר, שלפיו מבקשי השירות הם שיישאו בעלויות השירות, והן לא יושתו על כלל צרכני החשמל. כך נמצא פתרון שמחד גיסא, מאפשר מתן שירות חשמל כשר לצרכנים שנדרשים לשירות זה וצורכים היום חשמל כשר מגנרטורים לא חוקיים ומסוכנים, ומאידך גיסא, מבטיח כי השירות לא יסובסד על ידי כלל צרכני החשמל בישראל ולא יושת עליהם".

אלא שההבנות שסוכמו במסמך העקרונות נותרו על הנייר בלבד, ועל אף שמאז העלו החרדים את הנושא במספר הזדמנויות , הוא לא קודם, עד שעלה שוב לכותרות לאחרונה, כאמור בהסכם בין יהדות התורה לליכוד, שאף הוא נוסח במעורפל וללא התחייבות אופרטיבית.

לסיכום, נושא החשמל הכשר אכן נידון בזירה הציבורית כבר שנים ארוכות, ואף סוכם ב-2018 כי יטופל על ידי הממשלה. אך בניגוד לדבריו של פינדרוס, הוא מעולם לא עלה כדרישה קואליציונית במו"מ להקמת ממשלה ומעולם לא הוכנס להסכם קואליציוני, בניסוח הנוכחי או כל ניסוח אחר. בנוסף, בכל הסיכומים הקודמים נאמר במפורש כי העלות העודפת לייצור חשמל כשר תוטל על הצרכנים החרדים המשתמשים בו, בעוד הסעיף החדש לא מציין זאת כלל, וגם בכך מהווה חידוש לעומת העבר. לכן דבריו של פינדרוס לא נכונים ברובם.