גנרטור מרכזי יספק חשמל "כשר" ליישוב החרדי קרית-ספר בשבת

"היישוב הראשון שינותק מהרשת הארצית כדי למנוע חילול שבת"

לראשונה יוכלו תושבי יישוב דתי ליהנות מחשמל "כשר" בשבתות ובחגים, בעקבות מיתקן שהקימה חברת החשמל סמוך ליישוב הדתי קרית ספר. כך מפרסם העיתון החרדי, "יום השישי". מדובר בהפעלת תוכנית ניסיונית, שתחבר את כל קרית ספר לגנרטור מרכזי.

החיבור ינתק את היישוב ממערכת החשמל הארצית, ובכך, סבורים ראשי היישוב, יימנע חילול שבת וחג. החשמל יוזרם לבתים - וגם חשבונות החשמל ימשיכו להגיע - בדרך המקובלת.

העיתון מציין, כי המודל הניסיוני לאספקת חשמל, ישמש בסיס לבדיקת האפשרות להפעיל מערכות דומות באיזורים חרדיים אחרים, תוך בחינת הכדאיות הכלכלית וההיבטים הביטחוניים.

העיתון מבהיר, כי "במקום להאיר את הדירה במצברון או להסתמך על גנרטורים קהילתיים קטנים, הגורמים לבעיות, תהיה קרית ספר - הממוקמת על קו התפר באיזור מודיעין - ליישוב החרדי הראשון שיוכל ליהנות מגנרטור מקצועי של חברת החשמל, אשר יעניק את תאורתו בימי חול ושבת. הקריות האחרות יוכלו רק לקנא בעמיתתן".

לדברי העיתון, לאחרונה נתגלו תקלות מרובות בגנרטורים הפועלים בשבתות ביישובים החרדיים. המעבר לשימוש בגנרטור המרכזי של חברת החשמל לא יהיה כרוך בהשקעת משאבים: החשמל יועבר באמצעות הכבלים הפועלים ביישוב ומעבירים את החשמל הרגיל.

העיתון מוסיף, כי חברת החשמל מתכוונת לבצע פרוייקטים דומים ביישובים נוספים בעלי רגישות ביטחונית. "אחד היתרונות של המערכת החדשה הוא, שהתקנת הגנרטור לא כרוכה בהצבת חוטי חשמל ברחובות הראשיים ומעל גגות הבתים. כל החוטים יעברו מתחת לאדמה".

לדברי העיתון, ראשי קרית ספר קיבלו פניות מיישובים חרדיים אחרים, המתעניינים במערכת החדישה. "בשל התקלות שנגרמו בגנרטורים הפועלים בשבתות, הודיעו מספר חצרות חסידיות על רצונן להצטרף ל'שיטה החדשה'. בשבתות האחרונות, במיוחד בקיץ, כאשר הכל פותחים את המזגנים ונוצר עומס אדיר על המערכת - קורסות מערכות החשמל ובתים נשארים ללא תאורה וללא מזגן, וכל מה שיש לעשות עד צאת השבת הוא לנגב את אגלי הזיעה... בקרית ספר יסתיים בקרוב הסיוט הזה".

חברת החשמל מסרה בתגובה, כי מתנהל מו"מ בין החברה לבין ראשי היישוב קרית ספר ועם עוד יישוב דתי סמוך, לגבי העברת חשמל בשבתות ובחגים באמצעות גנרטורים. לדברי דובר החברה, "אספקת החשמל בימי חול תימשך כרגיל, באמצעות המערכת הארצית. לפני כניסת השבת יופסק הזרם, והתושבים יקבלו אספקה מהגנרטור".

יצויין, כי מאחר שהגנרטור מייקר את אספקת החשמל הסדירה, חברת החשמל מבקשת תוספת שנתית, של 700-500 שקל למשפחה. הנושא נמצא במו"מ