יוזמה: חוק שיחייב את חברת החשמל לעבוד לפי ההלכה

הסיבה: דרישה של חוגים חרדים קיצוניים חברת החשמל: המטרה היא למנוע שימוש פיראטי

משרד התשתיות מקדם הצעת חוק שתחייב את חברת החשמל ואת יצרני החשמל הפרטיים לעבוד לפי דרישות ההלכה בשבתות ובחגים. היוזמה, שיישומה צפוי לעלות עשרות מיליוני שקלים, באה מתוך רצון להיענות לדרישותיהם של גורמים חרדיים קיצוניים.

במסגרת המהלך ימונו פקחים מטעם הרבנות הראשית, שיוודאו כי העובדים בתחנות הכוח ובשאר מתקני חברת החשמל בשבתות אינם יהודים על-פי ההלכה.

"חברת החשמל ביקשה"

משרד התשתיות הפיץ אתמול (ב') להערות משרדי הממשלה את תזכיר חוק משק החשמל (ייצור חשמל בשבתות ובחגי ישראל). התזכיר קובע, בין היתר, כי בעל רישיון ספק שירות חיוני ובעל רישיון ייצור (הכוונה לחברת החשמל וליצרנים הפרטיים, ע.ב.) לא ימכרו חשמל בשבתות ובחגים, אלא אם קיבלו אישור לפעילות לפי חוק הרבנות הראשית".

הרבנות הראשית, שתוסמך להעניק רישיונות ייצור בשבת, בדומה לתעודות כשרות, תוכל להטיל סנקציות אם תגלה הפרה של הוראות ההלכה לגבי עבודה בשבת. את המעקב והבקרה יבצעו "משגיחי כשרות" מטעם הרבנות הראשית, שיהיו רשאים להיכנס לכל מתקני חברת החשמל ולקבל כל מידע הדרוש להם לביצוע הפיקוח. העסקת מערך המפקחים תמומן מתקציב המדינה.

הפעלת חברת החשמל לפי ההלכה מחייבת שכל העובדים שהחברה מעסיקה בשבתות לא יהיו יהודים. בנוסף, יהיה צורך במערכות מתוחכמות שיאפשרו הפעלה אוטומטית של מרכיבים המופעלים כיום באופן ידני.

במשרד התשתיות אמרו ל"גלובס" כי חברת החשמל הייתה זו שביקשה מהמשרד לסייע במציאת פתרון לבעיה הידועה זה מספר שנים ושזכתה כבר לכינוי "החשמל הכשר". לפי גורמים במשרד, חברת חשמל פנתה מיוזמתה למכון טכנולוגי להלכה על מנת שיבצע עבורה "תקן שבת", שיאפשר לה לפעול לפי ההלכה. התקן אף נוסה במסגרת הרצה בחברת החשמל. הצעת החוק, אמרו ל"גלובס" במשרד התשתיות נועדה רק לספק את המעטפת המשפטית למהלך. גם סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, תומך במהלך ומקדם אותו.

מאחורי היוזמה עומדים חוגים חרדיים קיצוניים. מדובר במספר חסידויות, בעיקר ביישובים חרדיים מבודדים, האוסרות התחברות לרשת לצורך הפעלת מכשירים חשמליים בשבת.

סכנת הגנרטורים

בחוגים החרדיים האוסרים על צריכת חשמל בשבתות ובחגים נעשה שימוש נרחב בגנרטורים קטנים. בחברת החשמל מודאגים מהתופעה, משום שנעשתה באופן פיראטי תוך סיכון חייהם של המשתמשים. על רקע זה פנתה חברת החשמל לגורמים חרדיים וניסתה להגיע עמם לפתרון.

מחברת החשמל נמסר כי משרד התשתיות, הממונה על אכיפה של התחברויות לא חוקיות, הינחה את חברת החשמל לסייע בהכנת תקן שימוש בחשמל שיאפשר ללקוחות במגזר החרדי להתחבר לחשמל בצורה בטוחה וחוקית". בחברה מציינים כי בשנים האחרונות "נרשמו מקרי התחשמלות רבים שחלקם נסתיימו במוות, ואף גרמו נזק למערכת התפעולית של חברת החשמל".