סמנכ"ל הטכנולוגיות של מטא בטור אורח: "מציאות רבודה היא משימה לא רק שלנו"

במטא קיבלנו השנה החלטות קשות וצמצמנו את ההשקעה בנדבכים עסקיים מסוימים, כדי שנוכל לרכז מאמצים בדברים שחשובים לנו • היום אני יכול לומר בביטחון, אחרי אחת מהשנים הקשות בתולדות החברה, שאנחנו נשארים מחויבים לחזון העתידי שלנו • סמנכ"ל הטכנולוגיות של מטא בטור אורח מיוחד

אנדרו בוסוורת', סמנכ''ל הטכנולוגיות של מטא וראש מעבדות המציאות של החברה / צילום: מתוך אתר החברה
אנדרו בוסוורת', סמנכ''ל הטכנולוגיות של מטא וראש מעבדות המציאות של החברה / צילום: מתוך אתר החברה

הכותב הוא סמנכ"ל הטכנולוגיות של מטא וראש מעבדות המציאות של החברה

אנחנו במטא התחלנו את 2022 עם שם חדש וחזון חדש לעתיד, במטרה להפוך אותו עם הזמן למציאות. לא חשבנו שזה יהיה קל, אבל השנה הזו התגלתה כמורכבת יותר משציפינו. האתגרים הכלכליים ברחבי העולם, כמו גם הציפיות הגוברות מהביצועים העסקיים, עוררו בתעשייה מידה רבה של ספקנות כלפי ההשקעות שאנחנו מקדמים - ותהיות מסוימות על הדרך שבה בחרנו ללכת. 

מטאוורס זה לא רק פייסבוק: כשהעולם האמיתי יתערבב עם העולם הווירטואלי 

תקופות כאלה מעמידות במבחן את היכולת לחלום בגדול ולחשוב לטווח הרחוק. בזמנים של שגשוג ופריחה כלכלית, הרבה יותר קל להסתכל קדימה ולקבל החלטות אמיצות. עם זאת, כאשר הנסיבות הכלכליות משתנות, קל גם לסגת לאחור - לוותר על השקעות שאפתניות, לדבוק באפיקים העסקיים "הבטוחים" ולהפיק מהם את המיטב.

לא לחשוב לטווח הקצר

לחשיבה קצרת־טווח עלולות להיות השפעות הרסניות. כבר ראינו מה היה סופן של חברות שהחליטו לזנוח את החדשנות, להמשיך לתפעל את העסק שלהן בדיוק כמו שהוא - ואיבדו רלוונטיות עם הזמן. האקוסיסטם הטכנולוגי העולמי לרוב מתנער מהסתכלות כזו, ובדיוק ככה צמחו חברות אדירות שמניעות חדשנות ובונות טכנולוגיות פורצות דרך.

להסתכל קדימה לא אומר להתעלם מהכאן ועכשיו, ואנחנו מתאימים את עצמנו למציאות המשתנה. השנה קיבלנו החלטות קשות וצמצמנו את ההשקעה בנדבכים עסקיים מסוימים, כדי שנוכל לרכז מאמצים בדברים שחשובים לנו. אולם היום אני יכול לומר בביטחון, אחרי אחת מהשנים הקשות בתולדות החברה, שאנחנו נשארים מחויבים לחזון העתידי שלנו - ומאמינים בו בדיוק כמו ביום שהכרזנו עליו.

שנה של נקודת מפנה

כפי שדיווחנו בדוחות הכספיים ברבעון האחרון, מספר האנשים שמשתמשים בפייסבוק מדי חודש גבוה יותר מאי־פעם. אנחנו רואים עלייה במעורבות על גבי הפלטפורמות השונות; אינסטגרם הגיעה ליותר מ־2 מיליארד אנשים המשתמשים באפליקציה מדי חודש, וגם וואטסאפ מציגה נתוני צמיחה דומים.

הצגת מטאוורס בדובאי / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili
 הצגת מטאוורס בדובאי / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili

מרבית המאמצים שלנו עדיין מושקעים באפליקציות, כיוון שאנחנו סבורים כי יציבות וצמיחה בליבת הפעילות שלנו תשרת את השאיפות העתידיות שלנו. כיום אנחנו משקיעים כ־80% מהמשאבים שלנו בפיתוח הפעילות הקיימת, ומנתבים את ה־20% הנותרים למאמצי הבנייה והפיתוח במעבדות המציאות של מטא - אותם צוותים שעומלים כעת על בניית המטאוורס העתידי. לתפיסתנו, מדובר בהיקף השקעות סביר עבור חברה שרוצה להמשיך ולהוביל, בתעשייה חדשנית ותחרותית מאי־פעם.

החדשות הטובות הן שבטווח הרחוק, אנחנו חושבים ששנת 2022 תיזכר כנקודת מפנה - תקופה בה הטכנולוגיות שבבסיס המטאוורס קרמו עור וגידים והגיעו לראשונה לקהל הרחב. באוקטובר האחרון השקנו את קסדת המציאות המעורבת המתקדמת של החברה, אבן־דרך מרכזית במסע אל עבר חוויות מציאות עשירות, בשאיפה שהכלים הטכנולוגיים הללו יצליחו לממש את הפוטנציאל הטמון בהם כבר בשנים הקרובות.

חוויות מציאות מעורבת (MR) הן בגדר הזדמנות אדירה. הפיתוחים הקיימים היום כבר משלבים בין הסביבה הפיזית שלנו לבין אובייקטים וירטואליים, וככל שהם ישתכללו - כך מכשירי ה־VR יוכלו להוות אלטרנטיבות של ממש למחשבים הניידים והנייחים ולהביא מגוון רחב של יכולות לכף־היד שלנו.

במטרה להגיע לשם, התעשייה כולה נדרשת לשורה של פריצות דרך טכנולוגיות - יכולות שמע מרחביות שידמו את האופן בו סאונד נשמע בעולם האמיתי; פיתוחים שיאפשרו למכשירי מציאות מדומה (VR) למפות את הסביבה הפיזית ולשלב בה אלמנטים וירטואליים; וכן טכנולוגיות שיצליחו לייצג את העולם האמיתי בחוויה הדיגיטלית בצורה מספקת ולהעביר את תחושת "העומק" שקיימת במרחב הפיזי.

בעוד שמכשירי ה־VR והתוכנה שלנו מקבלים את מרבית תשומת־הלב הציבורית, אנחנו מפנים כ־50% מהוצאות התפעול של מעבדות המציאות לפיתוחי מציאות רבודה (AR). טכנולוגיות מציאות רבודה הן בין המשימות המורכבות ביותר בעולם כיום, שידרשו מהפכה של ממש ומערך עצום של פריצות דרך והמצאות - החל מעדשות ותצוגות מיניאטוריות ועד לחומרים קלים וממשקי AI.

בד־בבד היינו עדים לקהילה צומחת של מפתחים, יוצרים וצרכנים שמתלהבים מהטכנולוגיות השונות ועושים בהן שימוש כבר היום. קהלים חדשים שנחשפו לראשונה למציאות המדומה הבינו את הכוח האדיר של החוויות הללו, שנמצאות רק בתחילת דרכן. הקהילה הזו, יותר מכל פריצת דרך טכנולוגית או התקדמות בתחום החומרה, גורמת לנו להיות בטוחים בדברים שאנחנו בונים.

פריצת דרך משותפת

מטא רחוקה מלהיות החברה היחידה שעובדת במרץ על הטכנולוגיות החברתיות הבאות. בשנה הבאה אנחנו מצפים לראות מתחרים נוספים בתחומי ה־AR וה־VR, לצד מכשירים חדשים שייצאו לשוק.

כדי לממש את חזון המטאוורס, התעשייה כולה תצטרך לפרוץ גבולות - אנחנו מאמינים שאנחנו עומדים בפתח עידן חדש של צמיחה ותחרות, שישפיע לטובה על קהילות המפתחים והאנשים בקצה.

באקלים הכלכלי הנוכחי, התעשייה כולה תצטרך להמשיך ולמצוא דרכים לעבוד בצורה יעילה יותר. אבל מה שלא ישתנה ב־2023 הוא החזון שלנו והמאמץ המחקרי שנקדם במטרה להגיע אליו. החומרה והתוכנה ב־VR ששחררנו עד כה הם רק קצה הקרחון, והרגעים הטובים ביותר עוד לפנינו.