מטא-וורס זה לא רק פייסבוק: כשהעולם האמיתי יתערבב עם העולם הווירטואלי

בעוד שנים ספורות כולנו נחיה ביותר מעולם אחד. בחיים החדשים למיקום הפיזי לא תהיה אותה משמעות, ונבצע אחרת את הקניות, הבילויים, המשחקים, הדייטינג ואפילו החינוך של ילדינו • המהפכה הבאה של האינטרנט, כתבה ראשונה בסדרה

דימוי לעולם המטא-וורס. ילד בהודו יוכל להרגיש איך זה להיות בהופעה של בילי אייליש בניו יורק / צילום: Shutterstock
דימוי לעולם המטא-וורס. ילד בהודו יוכל להרגיש איך זה להיות בהופעה של בילי אייליש בניו יורק / צילום: Shutterstock

הבאזז וורד החם ביותר בשוק הטכנולוגיה העולמי, או לפחות אצל הגיקים של השוק הזה, הוא כבר לא סייבר, פינטק, איקומרס או בלוקצ’יין, אלא מטא-וורס. מארק צוקרברג הודיע שתוך חמש שנים פייסבוק תהיה חברת מטא-וורס, ורק לאחרונה נודע שהחברה תגייס כ-10,000 עובדים לעבוד על פרויקט המטא-וורס שלה בחמש שנים הקרובות - וזה באירופה בלבד.

אבל השיא כמובן היה אירוע המטא-וורס הגדול של פייסבוק, ושינוי השם של החברה האם ל-meta במקום פייסבוק (האפליקציות פייסבוק ואינסטגרם נשארות ללא שינוי). לכאורה, מהלך מפתיע, אבל המהלך הזה והחגיגה סביבו מבוססים על תשתית שמתפתחת כבר שנים.

רובלוקס, חברה שחרטה על דגלה לייצר את המטא-וורס, הונפקה השנה ושווה כבר יותר מ-40 מיליארד דולר. חברות נוספות כמו אפיק גיימס (יצרנית פורטנייט), Unity, מיינקראפט של מיקרוסופט ואחרות שוות עשרות מיליארדי דולרים, ומושכות מאות מיליוני משתמשים מדי יום. איכשהו, למרות זאת, העולם ה"מסורתי" התעלם עד היום מהמהפכה המתהווה, ועל כך תודתי לצוקרברג שעורר את השיח.

אז רגע לפני שכולנו הופכים להיות וירטואליים, בואו נעשה סדר בסיפור ונצעד יד ביד בנפתולי המטא-וורס.

אינסוף עולמות

את המונח מטא-וורס טבע הסופר ניל סטיבנסון ברומן המדע הבדיוני Snow Crash משנת 1992. מדובר בהלחם בין המילים - מטא (Meta, מעבר) ו-וורס (Verse, הטיה של המילה Universe).

בתרגום חופשי, אפשר לומר שמטא-וורס זה "מעבר לעולם". בעצם, זה כמו אינטרנט שקם לתחייה, מרחב דיגיטלי שבמקום "להגיע" או "לגשת" אליו, אנחנו פשוט נהיה נוכחים בו באופן כמעט רציף (גם היום אנחנו פחות או יותר נוכחים באינטרנט באופן רציף, גם אם הוא יושב בסמארטפון שלכאורה מנותק מאיתנו. הוא מחובר אלינו הרבה יותר ממה שאנחנו מוכנים להודות).

ההגדרות של המטא-וורס משתנות מאוד בהתאם למי ששואלים (הגיוני, אנחנו עדיין בחיתולים של התחום), אבל בעמק הסיליקון אוהבים להשתמש בתיאור הבא: "מטא-וורס היא רשת של עולמות תלת ממדיים וסימולציות מתמשכות בזמן אמת, שתומכות בזהות רציפה של אובייקטים, היסטוריה, תשלומים וזהויות. ניתן לחוות אותם באופן סינכרוני על ידי מספר בלתי מוגבל של משתמשים, ובאופן שבו כל אחד ירגיש נוכח".

לעומת זאת, פייסבוק הגדירה את זה ככה (תרגום חופשי): "המטא-וורס הוא היורש של המובייל, שבו נוכל להרגיש נוכחים כאילו אנחנו ממש נמצאים עם אנשים שיקרים לנו, לא משנה המרחק. נוכל להביע את עצמנו בדרכים חדשות ובלתי מוגבלות, ולאפשר חוויות מדהימות שלא הכרנו".

בעיניי, ההגדרות האלו הן לא מספקות, ולכן אשתף אתכם בהגדרה שלי: "המטא-וורס הוא מערכת שמורכבת מאינסוף עולמות וירטואליים או וירטואליים למחצה - שרובם נוצרו על ידי יוצרי תוכן ומשתמשים - שמתקיימים על גבי פלטפורמות שונות באמצעות שימוש באינטרנט, AR, VR ו-IOT וטכנולוגיות נוספות. בין העולמות השונים והפלטפורמות השונות במטא-וורס יתקיימו מערכות (אקו-סיסטם) שיאפשרו העברת נתונים, נכסים, דמויות, תוכן, נכסים פיננסיים וכדומה בצורה רציפה ועקבית".

הדינוזאור מתקרב

המטא-וורס בתצורה המלאה שלו, שכנראה תגיע עוד 5-10 שנים, יכלול היבטים רבים מאוד מהחיים שלנו - קניות, בילויים, משחקים, דייטינג, חינוך ועוד. תחשבו על האינטרנט כמו שאתם מכירים אותו היום: האם הוא כבר נוגע כמעט בכל תחומי החיים שלנו? כן. האם אפשר ללמוד באינטרנט היום? כן. האם אפשר לצאת לדייטינג באינטרנט? כן (סוג של דייטינג - היום כ-90% מהזמן של הצעירים בחיפוש אחר בן או בת זוג לא קורה בדייטים עצמם, אלא בהודעות הפרטיות ובווטסאפים).

האם אפשר לצאת לסרט באינטרנט? כן - קוראים לזה נטפליקס. האם אפשר לבלות עם חברים באינטרנט? כן - קוראים לזה Discord, פייסבוק ואינסטגרם, בקיצור, האינטרנט כבר היום מעורב בצורה כזו או אחרת במרבית ההיבטים של החיים שלנו, רק שבמטא-וורס המעורבות שלנו תהיה הרבה יותר משמעותית - היא תהפוך מדו ממדית לתלת ממדית, עם תחושה חזקה יותר של נוכחות (מונח מאוד חשוב ומשמעותי בהבנת הנושא).

מי שניסה בעבר משקפי VR איכותיים יחסית (לדוגמה אוקולוס 2 של פייסבוק או ​hololens 2 של מיקרוסופט), יודע שהנוכחות הזו היא דבר עוצמתי מאין כדוגמתו, והיא עוד הרבה פחות ממה שיהיה כאן בעוד שנים ספורות. מי שלא ראה דינוזאור מתקרב אליו בווידאו פארק היורה באוקולוס, או עמד על קצה של בניין רב קומות ורעד מפחד למרות שהוא יודע שאלו רק משקפיים - לא יבין על מה אני מדבר, וכאמור זה עוד רחוק מהמקום שאפשר להגיע אליו.

הנטייה לחשוב שהמטא-וורס הוא בהכרח מציאות מדומה (VR) היא הסתכלות צרה - המטא-וורס יהיה הלכה למעשה "האינטרנט החדש", וכמו שהאינטרנט היום לא מסתכם בסמארטפונים או במחשבים, גם הגבולות של המטא-וורס יהיו הרבה יותר רחבים. עם זאת, לרובד של ה-VR יהיה ככל הנראה תפקיד משמעותי, כי הוא מספק רמות אחרות של יישום. ילד בהודו יוכל להרגיש איך זה להיות בהופעה של בילי אייליש בניו יורק או בדיסנילנד, או סתם ללמוד בבית ספר (ב-VR כמובן) ברמה הכי גבוהה במערב, מבלי לחשוש מאיך שהוא נראה או נשמע (הוא יוכל להלביש איזה קול שהוא ירצה על האוואטר שלו, ולדבר באיזו שפה שיבוא לו).

כמות החוויות וההתנסויות שזה יכול לייצר היא אינסופית - גבר יוכל סוף סוף להרגיש איך זה להיות אישה, ילד מחרים יוכל להרגיש מה זה להיות מוחרם, ומדען של היום יוכל לחוות את החיים כמו שאלברט איינשטיין חווה אותם (או לפחות מקטע מהם).

להיות לבד אבל ביחד

כל הרעיון במטא-וורס כפי שאני רואה אותו הוא החיבוריות, והעובדה שאנחנו נהיה בתוכו כמעט כל הזמן - גם כשאנחנו במציאות מדומה עם האווטאר שלנו, אבל גם שאנחנו במציאות ה"רגילה". איך? נניח שבמציאות המדומה (VR) יצאנו עם האוואטר שלנו, של הילדים וחיית המחמד הווירטואלית שלנו למסע וירטואלי באנטרקטיקה.

אחרי שעתיים שחווינו איך זה לראות לווייתנים מקרוב, חזרנו "לחיים עצמם" ויצאנו לבית קפה עם חברים. מי אמר שחיית המחמד הווירטואלית לא יכולה להמשיך ללוות אותנו? (באמצעות AR אנחנו נראה אותה איתנו כשנלך). או שלא נוכל להראות לחברים שאנחנו נפגשים איתם תמונות ווידאו מהחוויה? מי אמר שלא נוכל לבדוק מה עלה בגורלם של הלווייתנים האלו בסמארטפון שלנו? (שהוא לא AR ולא VR, אלא "סתם" אינטרנט פשוט).

עוד תרחיש: אנחנו רוצים לצפות בגמר ליגת האלופות בבית של חבר (אמיתי, בעולם האמיתי), אבל אחד מארבעת החבר'ה לא יכול להגיע כי הוא תקוע בטיסת עסקים שהתעכבה בחזור. באסה? לא. הוא יכול להצטרף אלינו באמצעות משקפי ה-VR שלו, כך שבפועל הוא ירגיש כאילו הוא ממש איתנו בסלון, ואנחנו, אם נרצה, נוכל לראות אותו ב-AR יושב ממש לידנו. אנחנו נוכל לצפות במשחק בטלוויזיה האמיתית שלנו או להקרין את המשחק ב-AR, ובכל מקרה, נרגיש שכולנו ביחד בסלון האמיתי.

כמו שפתחתי ואמרתי: קשה יחסית לתאר איך בסוף ייראה המטא-וורס, ומי החברות שיובילו את המהפכה, איפה זה פוגש נושאים כמו פרטיות או אבטחת מידע. הכול נכון, אבל מה שצוקרברג עזר לעולם להבין הוא שיש כאן משהו עצום שמתהווה בקצב מסחרר. זה נכון לכל אדם ברמה האישית, לכל עסק בכל גודל, ובכלל לכולנו כחברה, ממשלות, אנושות.

בטורים הבאים בסדרה נעסוק במורכבויות הטכנולוגיות והחוקיות, השחקניות המרכזיות כרגע בתחום, והיישומים השונים שהמטא-וורס יכול להגיע אליהם - וגם ננסה להסביר איך כל זה קשור לרובלוקס, פורטנייט ומיינקראפט, שהילדים והילדות שלכם כנראה כל כך אוהבים. 

הכותב הוא מנכ״ל mihi.market ויוצר קהילות digital. tech. business ו-Beyond the metaverse