גראנד צ'ירוקי החדש: הרבה יותר מרכב שטח שזולל דלק

רכב הכביש־שטח המפואר של ג'יפ רשם קפיצת מדרגה בנוחות, בהתנהגות ובביצועים ביחס לקודמיו • למרות שהמותג שייך לקבוצת אירופית, המנוע עדיין אמריקאי

ג'יפ גראנד צ'ירוקי / צילום: יחצ ג'יפ
ג'יפ גראנד צ'ירוקי / צילום: יחצ ג'יפ

מנהלים רבים בתעשיית הרכב עוקבים בדאגה אחרי ההתרסקות של מניית טסלה. תיאורטית, ההיחלשות של אחת היריבות הגדולות הייתה אמורה להיות בשורה משמחת עבור היצרנים הוותיקים. אבל טסלה היא לא רק מתחרה, אלא גם "מקרה מבחן" לנכונות של המשקיעים לתמחר במחיר גבוה את המניות בשוק הרכב החשמלי. מכיוון שבשנים האחרונות כמעט כל המניות של התעשייה נהנו מ"אפקט טסלה", כעת בקרב היצרנים גובר החשש שבריחת המשקיעים מטסלה תהפוך לתופעה גורפת.

הושק בישראל: הדור החדש של הקרוס-אובר מרצדס GLC
אחת מכל 10 מכוניות שעלו השנה על הכביש - חשמלית. זה הדגם המוביל | בלעדי
מירי רגב חוזרת למשרד התחבורה לא בתור שרה, אלא כמושלת | אסף זגריזק, טור סופ"ש

הניזוקות העיקריות מתרחיש כזה יהיו יצרניות רכב, שעיקר רווחיותן מגיעה מרכבי בנזין, אך במקביל הן פועלות גם בשוק הרכב החשמלי. למשל, קבוצת סטלנטיס הכריזה החודש על כוונות להשיק שלל דגמים חשמליים תחת המותג ג'יפ, למרות שקיימת קורלציה מזערית בין הלקוחות הטיפוסיים של המותג לבין עולמות הרכב החשמלי.

אבל נרגיע את מכורי השטח: למרות הצהרות היצרן, לפחות בשנים הקרובות תוכלו להמשיך ליהנות מהכלים האמריקאים הקשוחים וזוללי הדלק שכה אהובים עליכם, ולראיה הגרנד צ'ירוקי החדש שהושק בשנה שעברה בארה"ב.

קאובוי בטוקסידו

מבחינה חיצונית, הרכב גדול יותר אבל עדיין שומר על הפרופורציות המסורתיות של הדור הראשון, שהושק לפני שלושה עשורים. הוא עדיין נראה כמו תיבה עם גג שטוח וזנב אנכי, ממוקם גבוה מעל הכביש וניצב על חישוקים גדולים.

הרכב נראה יותר מעודן ומתוחכם מקודמיו בזכות שבכת מצנן מפוצלת, פנסי LED צרים בחזית ופגושים הדוקים שמשתלבים בגוף. מעין "קאובוי בטוקסידו". זה לא עיצוב "רועש", אבל שוק האביזרים מלא בתוספות חיצוניות שמאפשרות לקשט את הג'יפ בהתאם לדמיונכם הפרוע.

סף הכניסה הגבוה עדיין מזכיר שמדובר ברכב עם מורשת שטח, אבל תא הנוסעים מפנק את החושים עם מושבים רחבים, תומכים היטב ומתכווננים בשלל זוויות; מסך פיקוד ענק עם מסגרת דקיקה ומתוחכמת ותגובה מהירה; לוח מחוונים דיגיטלי רחב ועתיר מידע; ועיצוב פנים שנראה כאילו תוכנן באיטליה ולא על עמדת CAD אפרורית בדאון־טאון דטרויט.

גם איכות הייצור והחומרים עברה קפיצת מדרגה. הכל מרגיש איכותי ובנוי היטב. המהדרין יכולים אפילו להזמין דיפון עור איטלקי בתפירת משבצות, משטחי עץ לאורכו ולרוחבו של התא, ועוד אלמנטים שרחוקים מהבולדרים ומהבוץ עליהם קנה המותג ג'יפ את תהילתו כמו שיוטה רחוקה מרחוב ויה מונטה נפוליאון במילאנו.

הנדסת האנוש עדיין מכוונת לטעם הקהל האמריקאי עם מערך צפוף של מתגים פיזיים. ג'יפאים מכורים יצטערו לגלות שמוט ההילוכים "הגברי" פינה את מקומו למתג סיבובי מגונדר.

מרחב הפנים כולל שפע של מרחב למבוגרים מלפנים והמון מרחב רגלים מאחור, אם כי יש כלי רכב עם יותר מרחב ראש. חלונות הצד מאפשרים תצפית טובה לכל הכיוונים, ורק נפח תא המטען קצת מאכזב. מי שצריך עוד חלל אחסון, יכול להזמין את הגרסה הארוכה של הרכב (L), שנמתחת לאורך של יותר 5.2 מ' ומכילה שבעה מושבים.

תחושה אירופית

בהתאם לתקופה, יש גם לגרנד צ'ירוקי אופציה למערכות הנעת פלאג־אין ירוקה, אבל ברירת המחדל של רוב הלקוחות בארץ תהיה מנוע הפנטה־סטאר האמריקאי המסורתי של ג'יפ וקרייזלר עם 6 צילינדרים בנפח 3.7 ליטר, שמייצר 290 כ"ס ומשודך לתיבה בת 8 מהירויות.

זהו מנוע נטול טורבו שתוכנן במחשבה על השוק האמריקאי ואין לו שום עזרי הנעה חשמליים או יומרות לחיסכון ולפליטה מופחתת. הוא גם לא מייצר "בעיטת כוח" בסל"ד נמוך, אלא מעביר את הכוח לכביש בצורה חלקה ושקטה, עם מספיק מומנט זמין לצורך האצה בעליות תלולות וביצוע עקיפות בטוחות במהירויות גבוהות. המחיר הוא צריכת דלק "מאוד אמריקאית", שיכולה לנוע סביב 8־9 קילומטר לליטר.

מתחת לכסות האמריקאית מסתתרת הפלטפורמה האירופאית הגדולה של קבוצת סטלנטיס, שמשרתת בין השאר את אלפא רומיאו סטלביו. על הכביש קל להרגיש בייחוס האירופי. זהו הדגם בעל התנהגות הכביש המלוטשת וההדוקה ביותר של המותג ג'יפ שבו נסענו, ואין לו רגשי נחיתות גם מול המיטב של אירופה.

מערכת ההיגוי שומרת על קשר טוב בין הנהג לבין הגלגלים גם במהירויות גבוהות, כל עוד מקפידים לנתק את מערכת "הסיוע להיגוי"; נטיית הגוף בפניות הדוקות מרוסנת; הבלמים מאטים את המשקל המאסיבי בצורה יעילה ומבוקרת. גם ספיגת הזעזועים היא הטובה ביותר שחווינו עד היום ברכב של המותג ג'יפ. אמנם הבן־דוד מבית אלפא רומיאו עדיין מרגיש יותר ספורטיבי ומלוטש, אבל זו בהחלט קפיצת מדרגה למותג האמריקאי.

לא עוד שחקן ספסל

אי אפשר להתייחס לרכב שנושא עליו את הלוגו של ג'יפ בלי להקדיש פסקה ליכולת השטח. בחברה מבינים שהקהל שלהם מגוון, ולכן הם מספקים בחירה: חובבי אתגרי האקסטרים יכולים להתפרע עם חבילות שטח אופציונליות, שכוללות נעילות, מתלים מקצועיים מתרוממים ושלל גאדג'טים מתוחכמים, שיסייעו להם לצלוח בערך כל דבר. מנגד, אלה שמסתפקים בתדמית הקשוחה ירגיש בהחלט בנוח עם ההנעה הכפולה הבסיסית של גרסת הלימיטד בה נסענו.

מחיר הבסיס של גראנד צ'ירוקי החדש מתחיל בכ־400 אלף שקל לגרסה הרגילה ובכ־420 אלף לגרסה הארוכה. הגרסאות המפוארות יותר יעלו כחצי מיליון שקלים וצפונה. אלה לא מחירים שמרתיעים כיום את הלקוחות בפלח רכבי הכביש־שטח פרימיום. הבשורה הטובה היא שהנציג הצפון אמריקאי בפלח כבר לא שחקן ספסל כמו קודמיו, ומצליח לשלב את המיטב של אירופה מבלי לנטוש את המורשת של המותג. עכשיו רק נקווה שהמעבר לחשמל לא יחסל אותו.

חלק מהמתחרות

לקסוס RX350H 2023

400 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של לקסוס RX350H החדש. הרכב ניצב על בסיס גלגלים של 2.85 מ' ומתאפיין בעיצוב ספורטיבי. יש לו תא נוסעים עדכני ומפואר. המנוע הוא 2.5 ליטר היברידי עם 250 כ"ס וצריכה של 15 ק"מ לליטר.

לקסוס RX350H / צילום: יחצ לקסוס
 לקסוס RX350H / צילום: יחצ לקסוס

מרצדס GLC 2023

החל מ־470 אלף שקל עולה מרצדס GLC החדש. לרכב יש בסיס גלגלים באורך 2.89 מ' ותא נוסעים מפואר וחדשני. לגרסת הבסיס יש מנוע 2 ליטר טורבו עם 204 כ"ס או 258, ויש גם הנעת פלאג־אין עם 314 כ"ס וטווח חשמלי של מעל 100 ק"מ.

רכב הכביש-שטח מרצדס GLC / צילום: יח''צ
 רכב הכביש-שטח מרצדס GLC / צילום: יח''צ

קדילאק XT6

420 אלף שקלים עולה ה־XT6 שמצויד בהנעה כפולה. תא נוסעים מפואר עם עד 7 מושבים בשלוש שורות, שניצב על בסיס גלגלים של 2.86 מ'. המנוע הוא V6 בנזין בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 9 מהירויות.

קדילאק XT6 / צילום: יחצ קדילאק
 קדילאק XT6 / צילום: יחצ קדילאק