מינוי פוליטי במקום מנכ"ל מקצועי: אוסנת מארק תוביל את משרד המדע

מארק מועמדת לתפקיד מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה, תחת השר אופיר אקוניס • זאת למרות שבניגוד למנכ"לים קודמים במשרד, היא אינה בעלת ניסיון בתחום • אך המינוי של מארק איננו סופי, הוא ידרש לעבור את ועדת המינויים, שכבר פסלה היום את מינויו של משה בן-זקן מתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה

אוסנת מארק, מונתה למנכ''לית משרד החדשנות / צילום: שלומי יוסף
אוסנת מארק, מונתה למנכ''לית משרד החדשנות / צילום: שלומי יוסף

מינויה של אוסנת מארק לתפקיד מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה הוא שבירת מסורת ארוכה של מינוי מנכ"לים מקצועיים למשרד המדע - גם של הליכוד עצמו. 

בממשלה האחרונה בהנהגת הליכוד, בין השנים 2015 ל- 2020, בה שימש אקוניס כשר המדע והחדשנות, מונו לתפקיד המנכ"ל תחילה פרץ וזאן, שאמנם לא היה מדען בהשכלתו אך עסק בהיבטים טכנולוגיים רבים בתפקידו כראש ענף מבצעים במטה פיקוד העורף ולאחר מכן כראש רשות החירום הלאומית. כאשר וזאן פרש הוא הוחלף בידי מי שהיה סמנכ"ל המשרד במשך עשור - רן בר, שניהל בין השאר את הקרן הממשלתית להנצחת אילן ואסף רמון והיה שותף לרפורמות ניהליות בשירות המדינה.

כפי שנחשף בגלובס: שלומי הייזלר מונה לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר
נתניהו לבג"ץ: אין דרך ליציבות שלטונית ללא מינוי דרעי 
כפי שנחשף בגלובס: היועמ"שית מתנגדת למינוי אריה דרעי לשר - "חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות"

אבל גם לאחר החלפתו של אקוניס נשמרה המסורת: השר לשעבר יזהר שי, שהחליף את אקוניס בתפקיד, מינה את שי-לי שפיגלמן, מי ששימשה בתפקידים בכירים במרכז הפיתוח של מיקרוסופט ישראל ולאחר מכן היתה ראש מטה תכנית 'ישראל דיגיטלית'; אחריו מינתה השרה הקודמת אורית פרקש-הכהן לתפקיד את ד"ר הילה חדד-חמלניק - מהנדסת חלל ואווירונאוטיקה מהטכניון שגם עבדה בשירות הציבורי ושימשה כסמנכ"לית חדשנות ואסטרטגיה בנתיבי ישראל ולאחר מכן ראש מינהלת פרויקטי תשתיות לאומיות במשרד התחבורה.

מינויה של מארק, המקורבת לראש הממשלה נתניהו, הוא מינוי פוליטי מובהק. עיקר נסיונה הוא פוליטי: היא נבחרה למרכז הליכוד, למזכירות הליכוד, היתה חברת כנסת מטעם הליכוד - למרות שבכנסות האחרונות לא נכנסה למשכן - ושימשה כראש סיעת הליכוד בארגונים שונים כמו נעמת. תחום ההתמחות שלה הוא המשפטי - היא עורכת דין בעלת משרד אזרחי, ובעת שהיתה חברת כנסת מטעם הליכוד נבחרה כנציגת הכנסת בועדה למינוי שופטים, שם קידמה יוזמות להגדלת ההשפעה של פוליטיקאים על מינוי שופטים, כמו למשל הצרת רגליה של לשכת עורכי הדין.

מינויה של מארק לתפקיד הוא חדשני אך איננו חדש. הוא מזכיר במידה רבה את הקדנציה של דניאל הרשקוביץ, בעצמו פרופסור למתמטיקה , כשר המדע בממשלת נתניהו השניה. הרשקוביץ החליט למנות לתפקיד את שר-שלום ג'רבי, שהיה סמנכ"ל הכספים של המפד"ל ולאחר מכן מזכ"ל המפד"ל והבית היהודי - אך המהלך בוטל על ידי בג"ץ בשל אי התאמה מקצועית לתפקיד.

המינוי של מארק איננו סופי: הוא ידרש לעבור את ועדת המינויים, שכבר פסלה היום (רביעי) את מינויו של משה בן-זקן, בעבר ממארגני הליכודיאדה באילת וראש המטה של מירי רגב לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. מארק ומקרוביה אינם מדברים עם התקשורת ונמצאים בתהליך למידה. גם לשר השב למשרד אקוניס עוד אין אג'נדה ברורה לקדנציה החדשה - למעט השבת התכניות שקוצצו על ידי השרים הקודמים: תכנית המלגות, "סל המדע", חוגים וקייטנות.

ברוח אסטרטגיית המשילות של שרי הליכוד האחרים, כמו לוין, רגב וכהן - אקוניס ומארק ייבחנו אל מול עצמאותן של רשויות סטטוטוריות הנמצאות במשרד כמו רשות החדשנות, יחידה עצמאית המחזיקה בתקציבי מיליארדים המחולקים לחברות סטארט-אפ, תאגידים ומאגדים טכנולוגים. השרה היוצאת אורית פרקש-הכהן העבירה את התקנה שמכפיפה את הרשות למשרד החדשנות, לאחר שנים שבהם היתה מצוי במשרד הכלכלה.

אקוניס ומארק יהיו עסוקים החל מחודש פברואר באיתור יו"ר חדש לרשות, אחרי עזיבתו של עמי אפלבאום באוקטובר הקרוב, אך מלבד מינויי מנכ"ל ויו"ר הם לא יוכלו להתערב מעבר לכך בהתנהלותו. בשבועות הקרובים, לאחר כניסתה של מארק לתפקיד ולאחר שאקוניס יסיים את פגישותיו עם ראשי האגפים ובכירי רשות החדשנות, ניתן יהיה להבין מה עתיד המשרד הקטן.