הוועדה המחוזית הוסיפה 143 יח"ד בבית שמש, וחזרה בה כעבור שנה

הוועדה המחוזית הוסיפה דירות בפרויקט של חברת "דירה להשכיר" אולם דיירי הרחוב, העירייה והיזמית התנגדו לכך

בנייה חדשה בבית שמש / צילום: יוסי זמיר
בנייה חדשה בבית שמש / צילום: יוסי זמיר

בדרום העיר בית שמש, בין גבעת סביון לגבעת הנרקיס, מוקמת שכונת "בין הגבעות". בתחום התכנון ישנה חטיבת קרקע מאושרת למגורים ושצ"פ, וכן שטח בלתי מתוכנן. התוכנית המקורית הציעה 199 יח"ד, בהן מספר יחידות לטובת השכרה ארוכת טווח. במתחם נקבע שטח לטובת עירוב שימושים, פארק עירוני ועוד.

סיבוב פרסה שעולה לנו עשרות מיליונים: הקבורה השקטה של העיר החרדית כסיף | דרור מרמור, טור סופ"ש
איילת שקד חוזרת למגזר הפרטי ולא חוסכת ביקורת מהממשלה הנכנסת |ראיון
פתיחה חלשה ל־2023: מתוך 13 מגרשים ששווקו במכרזי רמ"י, שישה נותרו ללא הצעות

הכניסה אל הדירות המתוכננות נעשית מרחוב צר שבו גרים המתנגדים לפרויקט, אולם זמן קצר לפני הפקדת התוכנית, הוועדה המחוזית ירושלים, שבראשה עמד מר עמיר שקד והמ"מ שלו שירה תלמי־באבאי, החליטה שניתן להוסיף עוד 143 יחידות דיור נוספות, שטחי ציבור בהיקף של שישה דונם ובריכת שחיה עירונית - כשכל אלה עדיין נשענים על אותה כניסה מהרחוב הצר.

בהחלטה שהתקבלה בנובמבר 2021, הוועדה השתכנעה, כפי שהסבירה, כי חלופה 2 - זו המציעה תוספת בינוי הכוללת כ־143 יח"ד (כלומר, תוספת של כ-143 יח"ד מעבר ל־199 יח"ד כפי שהוצגו במסגרת הדיון הראשון בהפקדת התוכנית) - היא החלופה המועדפת. "הוועדה סבורה כי תוספת הבינוי המוצעת בחלופה זו, מנצלת באופן ראוי את חטיבת הקרקע הקיימת, תוך מתן מענה הולם למחסור הקיים ביחידות דיור, תוך מתן מענה למגוון קבוצות אוכלוסייה ותוך שמירה על אופייה וצביונה של השכונה", צוין במסמך ההחלטה.

לפזר את יחידות הדיור בכל המתחם

דיירי הרחוב הגישו התנגדות לתוספת היח"ד, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ואופיר כהן ממשרד כהן וילצ'יק ושות'. ההתנגדות קיבלה תמיכה גם מעיריית בית שמש ומהיזמית עצמה, שהיא חברת דירה להשכיר שהוסיפה מצידה התנגדות נוספת וביקשה לפזר את יחידות הדיור להשכרה בכל המתחם ולא להגביל אותם במקום ייעודי.

הוועדה קיבלה את ההתנגדות וביטלה את ההחלטה שלה. כמו כן הוועדה הביאה בחשבון את הטענות שהבינוי "קרוב באופן לא סביר לבניינים הסמוכים ויש לנצל את שטח התוכנית הגדול על מנת להתרחק מהבינוי הקיים הסמוך בשל הפגיעה בפרטיות, חסימת האור, השמש והאוויר וירידת ערך הדירות. הוועדה מקבלת את הטענה כי שימושים אלה צפויים לייצר עומס תחבורתי על רחוב היסמין, שהינו רחוב קטן ללא מוצא. בהתאם לכך, וכפי שפורט בפתח החלטה זו, הוועדה מחליטה לצמצם את תחום התוכנית".

לדברי עורכי הדין וילצ'יק וכהן, "מדובר בצעד נדיר שהוועדה המחוזית מבטלת תוספת דירות שהיא יזמה, לאור מצוקת הדיור בארץ. החשיבות של ההחלטה היא בכך, שלמרות שכולם חושבים שהתנגדויות זה 'משחק מכור', בטח כאשר מבקשים להפחית יחידות דיור, הוכח שכאשר יש ממש בהתנגדות, הוועדות קשובות ולראייה הסכימו לוותר על 143 יח"ד בשל הפגיעה הקשה בתושבים".