פתיחה חלשה ל־2023: מתוך 13 מגרשים ששווקו במכרזי רמ"י, שישה נותרו ללא הצעות

מדובר בעיקר במכרזים למסחר ותעסוקה, אך גם מכרז לדיור מוגן בנתיבות נותר ללא מציעים, וכך גם מכרז לדיור להשכרה בבאר שבע – כישלון ראשון מאז 2018 לפחות למכרזים מסוג זה • רמ"י: "ייתכן שהשוק ברוויה"

קרקע / צילום: איל יצהר
קרקע / צילום: איל יצהר

עוד איתות לצינון שוק הנדל"ן, עם פתיחתה של שנת 2023: לאורך הימים הראשונים של השנה נסגרו מכרזים ל־13 מגרשים ששיווקה רשות מקרקעי ישראל, ולשישה מהם כלל לא הוגשו כל הצעות. במרכזים ששווקו בהצלחה, ההצעות היו סביב מחיר השומה שקבעה הרשות ואף נמוך מכך. נתונים אלה מצטרפים אל האיתותים השליליים המגיעים מהשוק בחודשים האחרונים, כולל הצניחה בהיקף העסקאות ובמכירת דירות חדשות. 

כמות הדירות החדשות שעל המדף בשיא של שנתיים וחצי. ואיזו עיר מובילה בעסקאות 
תל אביב בראש, רמת השרון וגבעתיים אחריה: שיאניות המחירים של דירות 4 חדרים | בדיקת גלובס
הכלכלנית הראשית: 72% מהדירות שהיזמים מוכרים הן דירות על הנייר

מרבית המכרזים שנכשלו בשבועיים הראשונים של 2023 הם לא מכרזים לדיור. בין היתר אפשר למצוא ביניהם מכרז עבור 8,974 מ"ר לתעסוקה ולמסחר בחריש; מכרז ל־16,968 מ"ר מסחר ומשרדים במע"ר בית שמש; מכרז להקמת מגרש לספורט ונופש בשכונת "שרונה" בכפר יונה, בשטח 12,630 מ"ר; ומגרש אחד בשטח 6,007 מ"ר, מתוך שלושה מגרשים (שניים שווקו בהצלחה), למסחר ולתעסוקה בשכונת "אפיקי נחל" באופקים.

לצד אלה, נסגר ללא הצעות גם מכרז עבור מתחם דיור מוגן בן 240 יחידות דיור ברמות מאיר בנתיבות. גם מכרז לדיור להשכרה בשכונה החדשה "פסגת רמות" בבאר שבע, הכולל 592 יחידות דיור, נסגר ללא כל הצעות. מבדיקת גלובס עולה כי זהו המכרז הראשון לדיור להשכרה שנסגר ללא הצעות לאחר 30 מכרזים רצופים מסוג זה ששווקו בהצלחה - ומאז 2018 לפחות לא נסגר מכרז דיור להשכרה ללא הצעות. עוד נציין כי בשנה החולפת שווקו בהצלחה מכרזי דיור להשכרה גם בפריפריה הרחוקה, כולל בערים קטנות הרבה יותר מבאר שבע, כמו כרמיאל ונוף הגליל.

תוצאה ידועה מראש במציאות הנוכחית?

כאמור, מתחילת השנה נסגרו 13 מכרזי רמ"י בייעודים שונים - ובהם גם כמה ששווקו בהצלחה. עם זאת, ברוב המכרזים הללו ההצעות הזוכות היו סביב מחירי השומה שקבעה רמ"י למגרשים, ואף נמוך מכך. נציין כי הירידה בגובה ההצעות לכיוון מחירי השומה כבר מתרחשת זמן מה, גם חודשים לאחור ועמוק אל תוך 2022.

בין המכרזים המעניינים ששווקו בהצלחה בימים האחרונים אפשר למצוא את המכרז לבניית 22 יחידות דיור ב"מתחם גן השוטרת דרום" שבדרום תל אביב. חברת יורו ישראל זכתה בו, תמורת 25.86 מיליון שקל - סכום הגבוה ב־10,000, שקל בלבד ממחיר השומה. 12 הצעות הוגשו למכרז, בממוצע של 15.7 מיליון שקל - נמוך בכעשרה מיליון שקל ממחיר השומה.

מחיר הזכייה במכרז משקף שווי קרקע של 1.175 מיליון שקל לכל יחידת דיור. לשם השוואה, מכרז של רמ"י לקרקע בשכונת קריית שלום שבדרום העיר, ששווק בהצלחה ביוני 2021, שיקף שווי קרקע ליחידות דיור של 1.88 מיליון שקל (כולל הוצאות פיתוח).

הנתונים הללו משקפים מגמה הולכת ומתמשכת בענף הנדל"ן בחודשים האחרונים, בעיקר על רקע העלייה בריבית מצד בנק ישראל: אם בשנת 2021 חזינו בהצעות גבוהות היסטורית במכרזי רמ"י, על רקע עלויות מימון אפסיות כמעט, היום נטילת מימון לפרויקטי נדל"ן היא "הרפתקה" מסוכנת יותר, ולכן נראה כי יזמים אינם ממהרים להגיש הצעות ולהשתתף במכרזים.

על רקע זה נזכיר כי רק לפני כשבועיים הציגה רמ"י היקף שיווקים ששבר את שיאי כל הזמנים, 107,181 יחידות דיור. אם תימשך המגמה המוצגת כאן, יתקשו כלל הגורמים השותפים למאמצי השיווק להגיע שוב לאותם מספרים.

אגב, המכרז שפתח את השיווקים המוצלחים לשנת 2023 דווקא הציג סכום מרשים מאוד: זהו מכרז שבו זכתה חברת סולגרין המתמחה בייצור אנרגיה סולארית, אשר מעניק לה הרשאה לתכנון וכן אופציה לרכישת זכויות במקרקעין באזור התעשייה נאות חובב שבנגב, לטובת הקמת מתקן לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת בטכנולוגיה פוטו-וולטאית. השטח שעליו יוקם המתקן משתרע על פני כ־1.4 מיליון מ"ר, וסולגרין זכתה בו (באמצעות שני מכרזים נפרדים, למעשה), תמורת סכום כולל של כ-1.053 מילארד שקל.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "עדיין קשה לשפוט, שכן מכרזים גדולים שהיו בקנֶה נסגרו בסוף השנה, אך אין ספק שהיקף השיווקים בשנתיים האחרונות נותן את אותותיו, וייתכן שהשוק ברוויה".