מהומה בוועדת חוקה בדיון על הרפורמה המשפטית; לוין: לא אירתע

במהלך הדיון הראשון בוועדת החוקה ברפורמה במערכת המשפט, חברי כנסת מהאופוזיציה הפריעו לדברי יו"ר הוועדה שמחה רוטמן, ובתגובה הונמכו המיקרופונים • ח"כ ולדימיר בליאק שהוצא מהאולם: "הורסים את מערכת המשפט ואת הדמוקרטיה" • שר המשפטים יריב לוין: "אני נחוש לקדם את הרפורמה, שום איום לא ירתיע אותי"

שר המשפטים יריב לוין בדיון בוועדת החוקה, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין בדיון בוועדת החוקה, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הדיון הראשון ברפורמה במערכת המשפט בוועדת חוקה נפתח במהומה: חברי כנסת מהאופוזיציה הפריעו לדבריו של יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, ובתגובה הונמכו המיקרופונים.

חברי הכנסת ולדימיר בליאק ומשה טור פז הוצאו מאולם הוועדה. ח"כ בליאק אמר בתגובה: "הורסים את מערכת המשפט, הורסים את הדמוקרטיה הישראלית, לא תשתיקו את האופוזיציה". 

לוין בחר צד, והציבור ומערכת המשפט ייפגעו |  השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, דעה
אם ייעשו בה שיפורים, רפורמת לוין ראויה וחיובית | השופט בדימוס עודד מודריק, דעה
המהפכה של יריב לוין: האקטיביזם השיפוטי לא ייעלם, הוא רק ישנה צורה |  אבישי גרינצייג, טור סופ"ש

ח"כ רוטמן הורה להחזיר את המיקרופונים וטען כי טענות חברי הוועדה נשמעות היטב בשידור. לדבריו, "כשהמקרופונים לא מונמכים, התוצאה היא שכולם שומעים אתכם בחדר הוועדה ובבית. אחזיר את המיקרופונים ברגע שלא תהיה קקפוניה של צעקות". 

על-פי הודעת הוועדה, הדיון יתמקד בחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט. במסגרת הרפורמה מתכננים שר המשפטים לוין והממשלה לחוקק פסקת התגברות שתאפשר לכנסת להתגבר על החלטות בג"ץ, לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שיהיה רוב מכריע לפוליטיקאים, ולמנות יועצים משפטיים במשרות אמון שלא יהיו כפופים ליועצת המשפטית לממשלה. 

דיונים מדי יום 

רוטמן ולוין מתכננים לקיים דיונים מדי יום כדי לקדם את הרפורמה במהירות. הדיון היום התקיים עוד בטרם הוגשו תזכירי החוק והוצגו פרטי התיקונים שמבקש לוין לערוך. חברי הכנסת מהאופוזיציה העירו על כך בדיון, אך רוטמן ולוין לא התייחסו למועד הגשת התזכירים.

הדיונים בראשות רוטמן מתקיימים תחת הכותרת "ציון במשפט תפדה - מחזירים את הצדק למערכת המשפט". ביום שני בשבוע הבא יתחדשו הדיונים בוועדה, והם יימשכו גם בימים שלישי ורביעי. לוועדה הוזמנו לשבוע הבא נציגי משרד המשפטים, האגודה לזכויות האזרח בישראל, ארגון בצלמו והמרכז הרפורמי לדת ומדינה.

רוטמן נאם היום (ד') בפתח הישיבה ונקטע על-ידי חברי האופוזיציה שהוצאו. לדבריו, "כשהכנסת תחוקק, הממשלה תמשול, ובתי המשפט ישפטו צדק - אמון הציבור בכל רשויות השלטון יעלה ויגבר".

"אנו מתחילים היום בוועדת החוקה דיון ציבורי, שקוף ופתוח, שיעסוק במשימה זו שהטיל הבוחר על שכמנו, ולא נעצור עד להשלמת המשימה", הוסיף רוטמן. 

לדבריו, "ועדת החוקה בראשותי תקיים דיוני עומק בנושאי הליבה של מערכת המשפט ותזמין את כל המומחים - את ראשי מערכת המשפט מהעבר ומהווה, את שרי המשפטים לשעבר, את היועצים המשפטיים בעבר וגם את היועצת המשפטית לממשלה ואת כל מי שיש לו מידע או רעיונות לתרום לתהליך העבודה ולסוגיות העקרוניות העומדות על הפרק". 

לוין: האיומים לא ישפיעו

שר המשפטים לוין אמר כי הוא הציג רפורמה ראשונית בלבד. "אני חושב שהיא הכרחית לקיום הדמוקרטי, להשבת אמון הציבור. אני רואה בצער ג דול את הדברים המתלהמים שנאמרים על-ידי מספר מנהיגי ציבור וראשי מערכת המשפט בנושא", אמר.

לוין הבהיר כי הוא נחוש לקדם את הרפורמה ולא יירתע מאיומים. "הם לא ישפיעו ולא ירתיעו", הוסיף.

מתחילת דבריו, לוין הופרע פעם אחר פעם על-ידי חברי האופוזיציה. כאשר אמר לוין: "אני חושב שהרפורמה חיונית להשבת הדמוקרטיה", החלו חברי האופוזיציה לצחוק ואמרו: "מי הסמיך אותך לבצע הפיכה משטרית?", ובוועדה התפתח ויכוח קולני.

"מה שווים הדיונים? אלה דיונים עם אקדח טעון", אמרה ח"כ אורית פרקש-הכהן. לוין השיב כי הוא בטוח שיהיו הערות חשובות שישנו, והוסיף כי יש תמיכה ציבורית לרפורמה. בתגובה השיבו חברי הכנסת: "תבוא להפגנה במוצ"ש".

ח"כ גלעד קריב מהעבודה תקף את לוין ואמר: "אני מצטער ששר המשפטים לא טרח להזכיר בדבריו את האיומים על מנהיגים פוליטיים, שגם הם בדיוק כמוך נבחרי ציבור", והוסיף: "לא נאפשר לכם להרוס את הדמוקרטיה".

הפגנות ומחאות

בשבת האחרונה התקיימה הפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט, אליה הגיעו למעלה מ-10,000 אנשים. במוצ"ש הקרוב מתוכננת הפגנה נוספת בכיכר הבימה תל אביב ובירושלים.

היום התקיימה פגישה בין מובילי המחאה - יו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא ורא"ל בדימוס משה (בוגי) יעלון - עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ומפקד מחוז תל אביב. בפגישה התייחסו שרגא ויעלון להתבטאויות של השר איתמר בן גביר והביעו את חששם מאלימות השוטרים בשטח כלפי המפגינים.

מהתנועה לאיכות השליטון נמסר כי "המפכ"ל ומפקד המחוז הבטיחו שהמשטרה תשמור על חופש הביטוי ועל חופש המחאה, והשוטרים יכילו את אירועי המחאה וההפגנות".

במקביל, "מאבק הגלימות", יוזמה של עורכי דין בכירים בשוק הפרטי, הודיע כי ישבית באופן סמלי את הדיונים בבתי המשפט ביום חמישי בשעה 13:00 למשך שעה. עורכי הדין מתכננים להפגין בשעה זו בנצרת, בחיפה,בתל אביב ובירושלים, כאשר ההפגנה המרכזית תתקיים בכניסה לבית המשפט בתל אביב.