פסקת התגברות ושינוי אופן בחירת השופטים: יריב לוין הציג רפורמה דרמטית למערכת המשפט

שר המשפטים יריב לוין הציג הערב את תוכניתו למערכת המשפט • בין השינויים: פסקת התגברות ברוב 61 חברי כנסת ושינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

שר המשפטים הנכנס, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר המשפטים הנכנס, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יריב לוין, שר המשפטים החדש, הציג את תוכניתו לרפורמה מקיפה במערכת המשפט, שזכתה לשם "רפורמת המשילות". המהלך צפוי לקבל עדיפות מהקואליציה, שתעניק גיבוי ואמור להוציא במהרה את המהלכים לדרך.

המינוי אושר בנציבות: עוזרו הפוליטי של יריב לוין יתמנה למנכ"ל משרד המשפטים 
מינוי מנכ"ל האוצר מסמן: סמוטריץ' יודע שהוא ייבחן במחירי הדיור | פרשנות

"אני מאמין באמירתו של מנחם בגין שיש שופטים בירושלים, אבל יש גם כנסת, ויש ממשלה. הן הביטוי המובהק לרצון העם. המהפכה החוקתית וההתערבות ההולכת וגדלה של בית המשפט דרדרו את האמון לשפל מסוכן והביאו לא וגם המשילות. אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו. זו לא דמוקרטיה", אמר לוין בפתח דבריו.

השינוי הראשון והבולט אולי ביותר הוא חקיקת "פסקת התגברות" ברוב של 61 חברי כנסת. משמעות המהלך היא שהכנסת תוכל לחוקק מחדש חוקים שייפסלו על-ידי בית המשפט העליון.

שינוי נוסף הוא בהרכב הוועדה לבחירת שופטים. "לא עוד מצב בו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים וללא פרוטוקול", אמר והדגיש כי ימונו שני פוליטיקאים נוספים ויצומצם כוחם של השופטים.

עוד בתוכנית לוין, ביטול "עילת הסבירות" ו"החזרת יכולת ההחלטה לממשלה".

הנושא האחרון הוא היועצים המשפטיים. "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם. הם צריכים לייצג את הממשלה ולא את עמדתם הפרטית", אמר לוין.

לוין היה במשך שנים אחד המבקרים הגדולים של מערכת המשפט, והתנגד באופן סדרתי לפסילת חוקים והתערבות של בית המשפט בהחלטות הכנסת.

הצגת הרפורמה מתבצעת ערב דיון דרמטי מחר בבג"ץ על מינויו של אריה דרעי לשר בממשלה. הדיון יועבר בשידור ישיר לבקשת גלובס.