תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"עולם הראיות הדיגיטליות הולך ומתפתח; לא רחוק היום בו בינה מלאכותית תפענח פשעים"

כך אומר אורן יוסיפון, סמנכ"ל טכנולוגיות בסלברייט (Cellebrite), שפיתחה פלטפורמה המציעה דיגיטציה מקצה לקצה של תהליך החקירה – החל מאיסוף הראיות ועד הצגתן בבית המשפט • לדבריו, בעידן הנוכחי מרבית הראיות נמצאות במרחב הדיגיטלי - ממכשירים סלולריים, דרך מחשבים, מטבעות קריפטו, ועד רחפנים • לכן כדי לבצע חקירות ביעילות ובמהירות, יש צורך אקוטי בכלים לאיסוף המידע, ניתוחו וניהולו

צילום: באדיבות סלברייט
צילום: באדיבות סלברייט

הכתבה בשיתוף Cellebrite

תחום הפורנזיקה הדיגיטלית צבר תאוצה רבה בשנים האחרונות. גופי חקירות ברשויות אכיפת החוק עברו מהתמקדות באיסוף ראיות פיזיות קלאסי בזירת הפשע, להתמקדות באיסוף וניתוח ראיות דיגיטליות, בהן - טלפונים חכמים, מחשבים ניידים, רשתות חברתיות, מטבעות קריפטו, שעונים חכמים, מצלמות אבטחה במעגל סגור, כלי רכב ורחפנים. לפי סקר מגמות שוק לשנת 2022 של חברת סלברייט (Cellebrite), הפועלת בתחום ה-Digital Intelligence, ראיות דיגיטליות הפכו לחשובות יותר מראיות פיזיות ומ-DNA בתיקי חקירה.

הסקר, המבוסס על שאלונים שמילאו 2,000 אנשי מקצוע בתחום אכיפת החוק מ-119 מדינות, בהן גם ישראל, מצא, כי רשויות אכיפת החוק מתמודדות עם אתגרים שונים בכל הנוגע לאיסוף הראיות הדיגיטליות. 74% מהמשיבים מסכימים עם הטענה, כי קיים פער הולך וגדל במיומנויות טכנולוגיות במשטרה. הדבר מקשה על רשויות האכיפה לאסוף, לנתח, לנהל, לאחסן ולהשתמש בראיות הדיגיטליות הנדרשות, כדי להבטיח העמדה לדין.

מי שמספקת לכך פתרונות היא חברת סלברייט הישראלית, המסייעת לארגונים להתמודד עם המורכבויות של חקירות דיגיטליות המבוצעות על פי חוק, באמצעות ייעול של תהליכי החקירה. החברה פיתחה, בין היתר, פלטפורמה המציעה דיגיטציה מקצה לקצה של תהליך החקירה - החל מאיסוף הראיות ועד להצגתן בבית המשפט. "בפורנזיקה הקלאסית, פיענוח פשעים מתבצע על ידי איסוף ראיות פיזיות כמו טביעות אצבע או באמצעות עדי ראייה. בעידן הדיגיטלי של ימינו, כשכל החיים שלנו נמצאים בטלפון הסלולרי, מרבית הראיות נמצאות במכשירים הדיגיטליים. באמצעות ניתוח הראיות הדיגיטליות, ניתן לפענח מקרי פשיעה ולהביא לדין את הפושעים, או לחלופין לזכות אנשים חפים מפשע". כך אומר אורן יוסיפון, סמנכ"ל טכנולוגיות בסלברייט. "כיום סלברייט נמצאת בחזית הטכנולוגית של ארגוני אכיפת החוק. הם מבינים שכוח האדם שלהם מוגבל, וכדי לבצע ביעילות את תהליך החקירה יש צורך להשתמש בכלים המתקדמים שאנחנו מציעים", הוא מוסיף.

אורן יוסיפון, סמנכ''ל טכנולוגיות בסלברייט / צילום: באדיבות סלברייט
 אורן יוסיפון, סמנכ''ל טכנולוגיות בסלברייט / צילום: באדיבות סלברייט

סלברייט, שבראשה עומד המנכ"ל יוסי כרמיל, פיתחה, כאמור, פלטפורמה ייחודית המאפשרת לאלפי רשויות אכיפת חוק ותאגידים מובילים בעולם, להתמודד עם כמויות המידע הדיגיטלי העצומות, לאסוף ראיות דיגיטליות, לנתח ולנהל אותן. הפלטפורמה גם תומכת ביכולתם של אותם גופים לנהל את המידע תוך שמירה על פרטיותם של המעורבים בחקירה. כיום סלברייט נחשבת למובילה גלובלית בשוק פתרונות ה-Digital Intelligence - הן בסקטור הציבורי והן בסקטור הפרטי. לחברה, אשר נסחרת בנאסד"ק מאז שנת 2021, אלפי לקוחות - מרביתם גופי אכיפת חוק בארצות הברית. מטה החברה נמצא בפתח תקווה, ויש לה 10 סניפים ברחבי העולם. אורן מציין כי מיליוני חקירות בשנה מתנהלות בעזרת הכלים של סלברייט, עד כדי כך שהשם Cellebrite הפך למונח שגור בפי חוקרי משטרה. לדבריו, בשל הצורך הגובר והמיידי בדיגיטציה של חקירות, הביקוש לכלים כמו שמציעה סלברייט רק הולך וגובר.

'לדוג' את המידע הרלוונטי

אחד מהכלים שפיתחה החברה, תפקידו איסוף המידע מהטלפון או המכשיר הדיגיטלי של החשוד בפשע ובחינתו. "באמצעות הכלים של סלברייט, רשויות אכיפת החוק יכולות לאסוף את הנתונים מהמכשיר", מסביר אורן. "התוכנה של סלברייט מנגישה את הנתונים לחוקרים, באופן המאפשר להם לנתח אותם ביעילות ובמהירות ולהשתמש בהם כראייה קבילה בבית משפט".

בין השימושים שמציעה הטכנולוגיה של סלברייט, ניתן למצוא שחזור של הודעות סמס או ווטסאפ שנמחקו, כמו במקרה הרצח בברנוער: "החשוד ברצח, חגי פליסיאן, זוכה מאשמה. זאת, לאחר שהמשטרה הצליחה לשחזר הודעות וואטסאפ שנשלחו אליו ונמחקו. בהודעות אלו נחשף, כזכור, כי עד המדינה הנחה את פליסיאן לשלוח לו מסרון כדי להפלילו ברצח", אומר אורן.

גם לאחר שרשויות החוק מצליחות לאסוף את הנתונים הדיגיטליים, הן נאלצות להתמודד עם אתגר לא פשוט של איתור המידע הרלוונטי לצורך החקירה. "הטלפון הסלולרי שלנו עמוס במידע. בכל טלפון בממוצע יש מאות אלפי הודעות ועשרות אלפי תמונות וסרטוני וידאו. כדי שהמשטרה תצליח לעבור על המידע העצום שיש בכל מכשיר, פיתחנו טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית ולמידת מכונה של ניתוח המידע והנגשתו", מספר אורן. "לימדנו את התוכנה שלנו לזהות אלמנטים שמעניינים חקירה משטרתית. כך למשל, כלי ה-AI שלנו יודע לזהות בתמונות כלי נשק, כסף וסמים, ולאתר בהודעות הטקסט מילים שעוסקות בפגיעה מינית בילדים או בסמים, גם אם נעשה שימוש במילות קוד או באימוג'י. בדרך זו, ניתן לקצר באופן משמעותי את זמן הניתוח של המידע ולהשיג במהירות רבה יותר את הראיות הרלוונטיות".

יעילות הכלים לניתוח המידע של סלברייט, הוכיחה את עצמה, בין היתר, גם במקרה של מלחמת כנופיות שהתרחשה לפני מספר שנים בטקסס, ארצות הברית: "חברי כנופיות אופנוענים ירו זה על זה, ותשעה מהם נהרגו. החקירה הייתה תקועה במשך עשרה חודשים כי המשטרה לא הצליחה לאתר את המידע הרלוונטי מתוך מיליוני ההודעות שהיו בעשרות המכשירים הסלולריים של החשודים. לבסוף המשטרה עשתה שימוש בכלי ה-AI שלנו, ותוך שלושה שבועות הצליחה להגיש 144 כתבי אישום", מספר אורן.

מצייתים לרגולציה

הטכנולוגיה של סלברייט אינה שמורה רק למכשירים סלולריים או מחשבים ניידים. כיום ניתן לאסוף ראיות דיגיטליות גם מהרשתות החברתיות, מרישומי טרנזקציות קריפטו, מרחפנים, ממצלמות אבטחה, משעונים חכמים ואפילו ממערכות ה-Infotainment של כלי רכב. אורן מביא דוגמה: "ברכבים החדשים יש חיישנים שאוספים מידע רב - קצת כמו בקופסה השחורה של מטוס - ובאמצעות הכלים של סלברייט ניתן לנתח את המידע ולסייע לפענח פשעים. כך למשל, לפני שנתיים התנהלה בארצות הברית חקירה אודות נערה נעדרת. אסיר שהיה במעצר בית נחקר בחשד לחטיפתה, והמשטרה מצאה בטלפון שלו מסלול נסיעה מביתו לבית של אותה נערה ובחזרה. המשטרה בדקה את המידע מהרכב, ובעזרת כלי הניתוח של סלברייט, החוקרים גילו שבשנייה מסוימת באותו הלילה הדלת האחורית ברכב נפתחה. הצלבת הזמן המדויק מול המיקום מהטלפון חשפה כי פתיחת הדלת התרחשה ליד חורשה, שם מצאה המשטרה את גופת הנערה".

כלי איסוף המידע של סלברייט מתממשק לכלי ניתוח המידע שהזכרנו קודם על גבי פלטפורמת הענן של החברה. המידע הדיגיטלי נשמר בענן באופן מאובטח מפני פרצות, התקפות סייבר ושימוש לרעה על ידי גורמים עוינים.

באותה נשימה מוסיף אורן, כי הכלים הטכנולוגיים של סלברייט ניתנים לשימוש רק לאחר ביצוע הפשע, בידיעת הנחקר, ולאחר שהמכשיר הדיגיטלי או הטלפון שלו נלקחו לחקירה בכפוף לצו בית משפט. הכלים אינם מיועדים לשימוש מרחוק וללא ידיעת בעלי המכשיר. בנוסף, סלברייט עצמה אינה נוגעת בדאטה, אלא השימוש בכלים ובפלטפורמה שהיא מציעה נעשה על-ידי רשויות אכיפת החוק, ועל-פי כל דין.

הוא סבור, כי בחמש השנים הקרובות רוב רשויות אכיפת החוק בעולם יעברו לשימוש בפלטפורמות הענן, דוגמת זו של סלברייט - כלומר, למערכת שיתופית שמספקת לצוותי החקירה את המידע שהם צריכים ב-flow מתואם.

רותמים כלים וידע למען עמותות

במהלך השנים, סלברייט זכתה בפרסים רבים על הישגיה בתחום החומרה והתוכנה לזיהוי פלילי סלולרי, כולל הפרס היוקרתי Forensic 4:cast במספר קטגוריות, לרבות מנהיגות פורנזית דיגיטלית. החברה אף תורמת את הכלים והידע שלה למען עמותות הפועלות נגד סחר בבני אדם. רק לדוגמה, נתונים של ארגון Exodus Road האמריקאי, הנלחם בסחר בבני אדם, מראים כי בשנה האחרונה סייעו הכלים של סלברייט להציל מעל 150 ילדים ומבוגרים מפשעי סחר בבני אדם, ולהביא ל-20 מעצרים בברזיל בלבד. בנוסף לכך, סלברייט משתפת פעולה עם ארגון "National Center for Missing & Exploited Children" המסייע באיתור ילדים נעדרים, ופועל למניעת ניצול מיני של ילדים: "עשרות אלפי חקירות בכל חודש מפוענחות בעזרת הפתרונות של סלברייט. זו תחושה מדהימה לדעת שבעזרת הכלים שלנו רשויות אכיפת החוק מצליחות להכניס את הפושעים מאחורי סורג ובריח".

אז מה צופן העתיד בתחום ה-Digital Intelligence? "אנחנו מעריכים שבשלוש השנים הקרובות הטכנולוגיות בתחום הראיות הדיגיטליות ילכו ויתפתחו", אומר אורן. "החוקרים יוכלו להביא אוסף שלם של ראיות שמגיעות ממקורות דיגיטליים מגוונים, ולהסתייע בבינה מלאכותית לפענוח אירוע הפשיעה. הבינה המלאכותית תדע לנתח את הראיות ולהציג לחוקר תובנות, שיסייעו לו להבין מה קרה והאם החשוד אשם או חף מפשע. השילוב של AI עם מקצועיות החוקר יביא לפיענוח מהיר ויעיל יותר של פשעים".