מיקרוסופט | ניתוח

גם מפתחים יילכו: גל הפיטורים במיקרוסופט שונה מהמוכר בתעשייה

הפיטורים, שצפויים לצאת לדרך כבר השבוע, הודלפו לאחר הודעתו של מנכ"ל החברה סאטיה נאדלה, כי מיקרוסופט תשלב את טכנולוגיית הבינה המלאכותית של חברת Open AI גם במוצר ענן המידע שלה • להבדיל מסבבים קודמים, כעת, על פי הדיווחים הפיטורים עשויים לפגוע בליבת העשייה של החברה, בין השאר גם סביב פלטפורמת הענן אז׳ור

מיקרוסופט, מחזקת את יחסים עם CHAT GPT / צילום: Shutterstock
מיקרוסופט, מחזקת את יחסים עם CHAT GPT / צילום: Shutterstock

את יום האתמול, יום שלישי בשבוע, החלה מיקרוסופט עם בשורה משמחת. מנכ״ל החברה, סאטיה נאדלה, הודיע כי מיקרוסופט תשלב את טכנולוגיית הבינה המלאכותית היוצרת של חברת הפורטפוליו המבטיחה Open AI גם במוצר ענן המידע שלה, אז'ור, ימים לאחר שהודיעה כי תשלב טכנולוגיה מאותה החברה גם במנוע החיפוש בינג. זו היתה זריקת אגו אדירה לחברה שעד כה החזיקה בפלטפורמת ענן שנמצאת במקום השני אחרי אמזון, ובמנוע חיפוש שמשתרך הרחק מאחורי גוגל.

דיווח: מיקרוסופט נערכת לפיטורי ענק של 11 אלף עובדים - 5% מכוח העבודה שלה 
בדרך לטירוף הבא? הכלי החדש ש-Open AI מתכננת לפתח 
האקרים כבר מנצלים את הבינה המלאכותית ובהייטק מתקשים להדביק את הקצב 

Open AI, החברה הגדולה שעומדת מאחורי כמה ממהפכות הבינה המלאכותית היוצרת של החודשים האחרונים, בהם בהם מנוע התמונות DALL-E ומנוע הטקסט ChatGPT, הפכה לחברה המדוברת והמסקרנת ביותר, והעובדה שמיקרוסופט הצליחה לשים עליה את ידה - באמצעות צ'ק של 10 מיליארד דולר - הציבה את הענקית הכחולה מסיאטל במקום אופטימי הרבה יותר. זאת, אגב, למרות ש- Open AI מדממת כסף: הכנסותיה בסוף השנה יעמדו על כ- 200 מיליון דולר, אך הוצאותיה צפויות להגיע לכמיליארד דולר.

אלא שבסופו של אותו היום שורה של הדלפות החזירו את מיקרוסופט - או לפחות את התדמית שניסתה לפתח - לקרקע המציאות. הבטחת הבינה המלאכותית היוצרת עוד רחוקה, והמשבר הכלכלי, יחד עם הקיצוץ בתקציבי המחשוב של החברות - כאן כדי להישאר. חצי יממה לאחר מכן, כבר אישר נאדלה כי מיקרוסופט תפטר קרוב ל- 5% מעובדיה, או 10,000 איש, בסבב שיחל כבר השבוע ויימשך אל תוך השבוע הבא ככל הנראה.

"לאחר שראינו את הלקוחות שלנו מאיצים את הקניות שלהם במהלך הקורונה, כעת אנחנו רואים אותם מייעלים את ההוצאות בתחום הדיגיטל, כדי לעשות יותר עם פחות", כתב נאדלה. אנחנו רואים ארגונים בכל תעשיה וטריטוריה מתנהלים בזהירות בזמן שחלקים מהעולם סובלים ממיתון ואחרים מצפים לו. עוד הודיעה מיקרוסופט כי תוציא 1.2 מיליארד דולר על איחוד פעילויות ומשרדים.

משרות יועברו ליועצים חיצוניים

לפי הדיווחים של שורת כלי תקשורת, בהם דה אינפורמיישן, בלומברג ודה-וורג', נראה כי הפיטורים לוחכים כבר את ליבת העשייה של החברה - בין השאר גם סביב פלטפורמת הענן אז'ור. אלה צפויים לצאת לדרך ככל הנראה רק ביום רביעי הבא, עם פרסום תוצאות החברה לשנה שעברה, ולכלול כ- 5% מכלל כח האדם בחברה, כלומר כ- 11,000 עובדים. אחת המחלקות שיושפעו היא מחלקת המכירות המנוהלת על ידי עומאר אבוש שמשווקת את שירותי אז'ור ללקוחות קיימים וחדשים. מחלקות המוכרות את מוצרי אז'ור בעולם צפויים להיפגע, וכך גם אנשי שירות ותחזוקה הנמצאים בקרבת הלקוחות. לפי הדיווחים, מיקרוסופט תעביר חלק מהמשרות ליועצים חיצוניים.

עוד צפויים להיפגע על פי בלומברג מפתחי תוכנה שנחסכו מגלי הפיטורים הקודמים, וגם קיצוץ גדול במחלקות גיוסי העובדים, שיכול להגיע עד כדי שליש מהמגייסים ולהחזיר לכותרות מחזות שנראו במטא בחודש נובמבר אז פוטרו מאות מגייסים ומגייסות באמצעות הדואר האלקטרוני.

יש לציין כי בניגוד לענקיות אחרות שהכפילו את מספר עובדיהם בשנות הקורונה, מיקרוסופט לא צמחה יתר על המידה. בניגוד לחברות כמו גוגל, מטא או אמזון - היא איננה חשופה לפגיעה במוצר כזה או אחר - זאת מאחר והכנסותיה מבוזרות וכוללות מכירת מערכות הפעלה, שירותי ענן, מערכות ניהול לקוחות ומסדי נתונים, פרסום ממנוע החיפוש בינג, קונסולות משחקים ומשחקי מחשב. עם זאת, מיקרוסופט רגישה מאוד לשינויים בשערי מטבע ולהתחזקות הדולר, כחברה המוכרת את מוצריה מסביב לעולם, ובעיקר לתאבון של מנהלי הרכש בארגונים בכל הגדלים לשדרג את מערכות המידע שלהם. ההאטה בצמיחה ממכירת מוצרי ענן, למשל, היא תופעה שנראית כבר מספר רבעונים - היא אמנם משפיעה גם על אמזון ועל גוגל, אך גם על האז'ור של מיקרוסופט שהיווה עבורה מנוע צמיחה גדול. גם הירידה הדרמטית במכירות מחשבים אישיים, שמשפיעה על מכירת מחשבים מבוססי ווינדוס, והירידה בנתח השוק של מחשבים אלה ביחס למחשבי מק של אפל עושים את שלהם.

החברה הצהירה שמכירותיה יעלו ב- 2% במהלך הרבעון האחרון עליו תדווח בשבוע הבא - נתון שנחשב לנמוך ביותר מאז 2017.

לפי כל התחזיות, היתה אמורה שנת 2023 להיפתח בגל פיטורים משמעותי: מחד, חברות אמריקאיות נמנעו מגלי פיטורים בחודש דצמבר בשל היציאה לחגי סוף השנה; מאידך, חברות מעוניינות לבצע ״ניקוי שולחן״ כבר בתחילת השנה על מנת לשפר את הרווחיות שלהן בכל אחד מהרבעונים העוקבים. מתחילת השנה לבדה פוטרו כבר 25,000 איש, כך לפי אתר מניין הפיטורים Layoffs.fyi.

גלי פיטורים גדולים נרשמו בינתיים באמזון, שהודיעה בתחילת ינואר כי תפטר 18,000 עובדים, וגם בסיילספורס - שמתחרה עם מיקרוסופט על נישת מערכות ניהול הלקוחות (CRM) ואבטחת מידע למוצרי תוכנה ארגוניים. שם הוחלט לפטר כ- 8,000 איש, 10% ממצבת העובדים.