בגלל עליית מחירי הגרעינים בעולם: הביצים מתייקרות בכ-16%

מחיר 12 ביצים בגודל בינוני צפוי לעלות מ-11.5 שקל ל-12.89 שקל • המחיר החדש נקבע בוועדת מחירים משותפת למשרד החקלאות ומשרד האוצר, עפ"י רפורמה שנחתמה ביוני האחרון

מחירי הביצים עולים ב-15% / צילום: אייל פישר
מחירי הביצים עולים ב-15% / צילום: אייל פישר

משרד החקלאות הודיע היום (ג') כי מחיר הביצים המפוקח בישראל צפוי לעלות משמעותית: ביצים בגודל בינוני (M) צפויות להתייקר מ-11.5 שקל לאריזה של 12 ביצים ל-12.89 שקל (כולל מע"מ), בעוד ביצים בגודל ענק (XL) יתייקרו מ-13.10 שקל לאריזה למחיר של 15.19 שקל לאריזה.

המלאים המנופחים, עליית הריבית והגשם שלא בא: רשתות האופנה לא התכוננו נכון לחורף, ומשלמות מחיר | ניתוח
התוכנית למאבק ביוקר המחיה: היבואנים הגדולים יקוצצו, המונופולים יוגבלו
אחרי 3 חודשים, מוצרי יוניליוור חוזרים למדפי שופרסל. בכמה יעלו המחירים? | בלעדי

על-פי הודעת משרד החקלאות, סיבת ההתייקרות הדרמטית היא העלייה במחירי הגרעינים בעולם וההתייקרות במחירי התערובות המשמשות לגידול תרנגולות מטילות. לדברי משרד החקלאות, אי-עדכון של המחירים עלול להביא להקטנת יצור הביצים המקומי ולמחסור של ביצים בשווקים, כמו גם להיעדר כדאיות ביבוא ביצים.

מחירן העולמי של הביצים עלה משמעותית הן בשל מחלת שפעת העופות המשתוללת בעולם והן בשל עליית מחירי התשומות - לאור המלחמה באוקראינה.

בעקבות הידבקות של 58 מיליון עופות בארה בארה"ב, מחירי הביצים שם עלו בשנה האחרונה בכ-60%, ובאיחוד האירופי מחירי הביצים עלו ב-43%. עם זאת, מחיר הביצים בישראל נחשב מלכתחילה יקר במיוחד ביחס לעולם, ועל-פי אתר Numbeo, ישראל נמצאת במקום השישי בעולם במחיר הביצים.

מחירי הביצים בישראל נקבעים על-ידי ועדת מחירים משותפת למשרד החקלאות ומשרד האוצר, וזאת בהמשך לתכנון ריכוזי מלא בענף - החל מחלוקת מכסות להטלת ביצים ללולנים ספציפיים, וכלה במחיר מינימום ללולנים בבואם למכור את תוצרתם למשק.

הרפורמה מיוני האחרון

על-פי הרפורמה בענף הלול שנחתמה בחודש יוני האחרון, עדכון מחיר הביצים ייבחן מדי רבעון, על-ידי הצבת מדדי התשומות והנוסחאות שהוגדרו בצו, והמחיר יעודכן בהתאם, למעלה או למטה, לכל המוקדם מדי חצי שנה. על-מנת שהמחיר יעודכן, למעלה או למטה, נדרש שינוי במחיר של למעלה מ-3% (ביחס לעדכון הקודם) בחצי שנה או שינוי של למעלה מ-1% בשנה.

באותה רפורמה, שר החקלאות דאז עודד פורר (ישראל ביתנו) חתם על הסכם עם נציגי הלולנים, לפיו התכנון הריכוזי יופחת בהדרגה ויתבטל סופית בשנת 2032. מטרת רפורמה זו היא לפתוח את המשק ולהוריד את מחירי הביצים לצרכנים.