מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה תומר מוסקוביץ' התפטר מתפקידו

הקדנציה של מוסקוביץ' אמורה הייתה להימשך מעל לשנתיים נוספות, אך על רקע היחסים בינו לבין שר הפנים, הוא התפטר מוקדם בהרבה מהצפוי

תומר מוסקוביץ', מנכ''ל רשות האוכלוסין וההגירה / צילום: דוברות רשות האוכלוסין וההגירה
תומר מוסקוביץ', מנכ''ל רשות האוכלוסין וההגירה / צילום: דוברות רשות האוכלוסין וההגירה

ראש רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ', הודיע היום (ג') לממלא-מקום שר הפנים מיכאל מלכיאלי על התפטרותו מתפקידו. מוסקוביץ' מסר כי הוא עומד לרשות שר הפנים בכל נושא, למען הצלחת הרשות ועובדיה.

מוסקוביץ' מתפטר על רקע חילופי השרים, וזאת אף על-פי שזמן כהונתו קצוב ל-4 שנים, והקדנציה שלו אמורה להימשך מעל לשנתיים נוספות. אך על רקע היחסים בינו לבין השר וחוסר הסכמות מקצועי לגבי פתרון משבר הדרכונים, מוסקוביץ' התפטר מוקדם בהרבה מהצפוי. בין הנושאים שנותרו שנויים במחלוקת מקצועית הוא היקף השימוש בדרכונים אופטיים זמניים. 

עובדים גויסו ולשכות חדשות נפתחו, אז למה עדיין צריך לחכות חודשים לדרכון חדש? 

משבר הדרכונים החל כבר בשנה שעברה, במסגרתו השגת תור לדרכון יכולה לארוך חצי שנה ויותר, ובחלק מלשכות רשות האוכלוסין אין כלל תורים זמינים. אחד הפתרונות לכך הוא הנפקת דרכונים אופטיים זמניים בלשכות האוכלוסין ללא תור. הדבר מאפשר לטסים לחו"ל את חופש התנועה ברמה המיידית, אך אינו חוסך את התור להשגת דרכון רגיל.

הדרכון האופטי הוא קל יותר לזיוף, וגם המחיר שלו גבוה יותר ב-150 שקלים. השאלה היא עד כמה להישען על הדרכונים האופטיים כתחליף עד שהביקוש להנפקת דרכונים ידעך, לעומת כמה למהר לקצר את התור לדרכונים קבועים.

בפועל, בעוד העומס צומצם, השגת דרכונים קבועים עדיין קשה מאוד. רשות האוכלוסין לא הצליחה לגייס מספיק עובדים (רק 46 מתוך 100 תקנים שניתנו לה), והפתרונות הטכנולוגיים כמו עמדות הרשמה עצמיות יתחילו להגיע ללשכות האוכלוסין רק בהמשך החודש, ולפריסה מלאה בהמשך השנה. 

"ביטול הוויזה לארה"ב אינו חלומות באספמיה" 

במהלך כהונתנו, מוסקוביץ' קידם את נושא הפטור מוויזות לישראלים הטסים לארה"ב. בנובמבר 2021 הוא אמר לגלובס כי "ארה"ב היא המדינה היחידה שאזרחיה פטורים מוויזה לישראל, ומנגד אנחנו מחויבים אליה. שרת הפנים איילת שקד שוהה בארה"ב ומקדמת את הנושא. אנחנו מגייסים מנהל פרויקטים, שאחד מהדברים העיקריים שבהם הוא יעסוק יהיה הפטור מוויזה. אני מאמין שזה יקרה, ושלא מדובר בחלומות באספמיה. על כל החסמים אפשר להתגבר".

ואכן, השבוע מספר מסורבי הוויזה לארה"ב ירד מתחת ל-3%, מה שפותח את האפשרות עבור ישראל להגיע להסכם עם ארה"ב על ביטול הצורך בוויזה לארה"ב.

ממלא-מקום השר מלכיאלי הביע את צערו על עזיבתו של מוסקוביץ' ואמר כי הוא שימש כעובד ציבור נאמן, וכי עוד נכונו לו עלילות רבות בהמשך.

מוסקוביץ' מסר כי הוא "מבקש להודות לשרה איילת שקד על מינויי לתפקיד החשוב בתקופה לא פשוטה, ולשרים אריה דרעי ומיכאל מלכיאלי על האמון שנתנו בי. בעזרת ה' אעמוד לרשות מחליפי ככל שיידרש, למען הצלחתו והצלחת רשות האוכלוסין וההגירה".