טיוטת חוק ההסדרים המעודכנת: סעיף להטלת "מס זיהום" על יבואני הרכב

כפי שנחשף בגלובס: האוצר ממליץ לבחון "הטלת מס זיהום" על יבואני הרכב בהתאם לממוצע הפליטות של הדגמים אותם הם מייבאים • הסעיף החדש מופיע בטיוטת חוק ההסדרים המעודכנת שפורסמה הבוקר

מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

משרד האוצר ממליץ לקבוע מכסה ממוצעת מקסימלית של פליטות גזי חממה מכל היצע דגמי הרכב שייבא כל יבואן רכב לישראל - כך עולה מתוספת חדשה לחוק ההסדרים, שפורסם הבוקר (ד'). ההצעה אינה מחייבת, אלא רק ממליצה על בחינה, והיא אמורה להיכנס לתוקף במקביל להטלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים החל משנת 2026. זאת בהמשך לחשיפת גלובס בתחילת השבוע, לפיה במשרדי הממשלה בוחנים מחדש את נוסחת המס על מכוניות.

מוביל מותג רכב סיני לבורסה בניו יורק: ההשקעה החדשה של אמנון שעשוע
הכביש שמדגים: העיריות יעשו הכול כדי לא לעצבן אף אחד לפני בחירות 

על פי נוסח הסעיף בחוק ההסדרים, "יש להטיל על שר האוצר, בהתייעצות עם השרה להגנת הסביבה ורשות התחרות, לבחון כי עם כניסתו של מס הנסועה לתוקף, יבואן רכב יחויב לעמוד ביעדים כמותיים לעניין פליטות גזי החממה של הרכבים המשווקים על ידו בישראל, בהתאם לנתונים הקיימים בנוגע לכמות הפליטות של סוג הרכב המיובא, וזאת בשים לב לחקיקה של הפרלמנט האירופי". המנגנון גם כולל בחינה של הטלת עיצומים כספיים של יבואנים, שלא יעמדו בממוצע המקסימלי.

ההצעה נועדה לעודד את הגדלת יבוא דגמי הרכב החשמליים לישראל, בדגש על כלי רכב עממיים וזולים יותר. יצוין כי החקיקה האירופית, שאליה מתייחסת ההצעה החדשה, נוגעת ליצרני רכב ולא למשווקים. לפיה לא מדובר בממוצע פליטות "תאורטי", אלא בממוצע משוקלל שמחושב על פי הכמות היחסית של כלי הרכב מכל דגם שמוכר היצרן בפועל בשנה נתונה.

בענף הרכב אומרים בתגובה כי מדובר בהצעה לבחינה בלבד, שיישומה קשור להטלת מס נסועה על רכב חשמלי בעוד שלוש שנים, שגם לגביו קיימת חוסר ודאות רבה. בנוסף, בענף מעריכים כי ההחלטה עשויה להביא להעלאת המחירים הממוצעים של כלי הרכב הנמכרים בישראל, בשל העובדה שהיא עלולה לגרום ליבואנים להפסיק לייבא דגמי בנזין זולים ולהתמקד בדגמים חשמליים, שהם מטבעם יקרים יותר ו/או לגלגל את המס למחירים.

עם זאת, בענף מציינים כי המהלך, אם וכאשר יהיה מעשי יותר, עשוי להאיץ את "המרוץ" של גורמי היבוא בישראל אחרי זיכיונות של מותגים חשמליים חדשים