הכביש שמדגים: העיריות יעשו הכול כדי לא לעצבן אף אחד לפני בחירות

באופן מסורתי, בסמוך למועד הבחירות, העיריות ממהרות להקפיא פרויקטים כדי לא לעורר זעם בציבור • הפעם זו ת"א, בין הערים המובילות מבחינת פרויקטים תחבורתיים, שבלמה הקמת נתיב תחבורה ציבורית שעובר בגבול עם גבעתיים • הנימוק הרשמי: ריבוי פרויקטים באזור

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: איל יצהר
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: איל יצהר

הבחירות המקומיות מתקרבות וראשי הרשויות מקפיאים פרויקטים ומיזמים תחבורתיים, אשר יוצרים פעמים רבות עומסי תנועה ומפריעים בחיי היומיום של התושבים. דוגמה קטנה לכך נמצאת ברחוב קטן בגבול בין תל אביב וגבעתיים. במסגרת סלילת נתיבי ההעדפה לאוטובוסים בגוש דן, העבודות על הפרויקט ברחוב ערבי נחל שתוכנן עוד ב-2016, היו אמורות להתחיל בתקופה הקרובה, לאחר שנדחו בעקבות התנגדותה של עיריית גבעתיים. אולם, לאחר שהאחרונה חזרה בה, עיריית תל אביב היא זו שנסוגה כעת מהפרויקט בשל ריבוי פרויקטים לטענתה.

ראש עיריית ירושלים וסגני שרים: רשימת הזכאים לצ'קלקה נחשפת | בלעדי
במשרדי הממשלה בוחנים מחדש את נוסחת המס על מכוניות. התוצאה המסתמנת: המחירים לא יירדו 
איך גבר האחיין של ברדוגו על 8 מועמדים אחרים לתפקיד יועמ"ש נתיבי ישראל 

לא מדובר על הביטול היחיד שעיריית תל אביב ביצעה בתקופה האחרונה מסיבה זו. העירייה דחתה לאחרונה את תחילת העבודות על רחוב אלנבי בפרויקט הקו הסגול של הרכבת הקלה, שלפי גורמים בממשלה עלול להוביל לדחיית הפרויקט כולו. היא גם מעכבת את סלילתם של שבילי אופניים ודחתה למועד לא ידוע את כוונתה להפוך את רחוב פלורנטין למוטה הליכה.

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום: רונן אקרמן
 רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום: רונן אקרמן

המחלוקת על הכביש הקטן ממחישה את משבר התחבורה בכללותו: סלילתם של נתיבי העדפה לאוטובוסים, שממילא אורכת שנים, מתנגשת בהתנגדותם של שחקנים שונים המעורבים בתהליך. התוצאה היא התגברותו של משבר התחבורה והנזק מתמשך למשק.

דחייה אחר דחייה: נזק של עשרות מיליארדים

לפי דוח מבקר המדינה, שורה של עיריות עיכבו את נתיבי ההעדפה לפני הבחירות הקודמות שהתקיימו בשנת 2018. ביניהן: חולון, לוד, הרצליה, כפר סבא, רעננה, רמלה וקריית אונו.

גם הפעם בעיריית כפר סבא מקפיאים את המשך העבודות בעיר לצורך "תכנון מחודש", וברעננה ביטלו אותן לחלוטין. באור יהודה ממשיכים בעבודות, אבל הודיעו שישקלו אם להפעיל את הנת"צ עם סיומן. "התקדמות הפרויקטים של החברה תלויה בהסכמתן של רשויות מקומיות, שלעיתים האינטרסים שלהן אינם עולים בקנה אחד עם האינטרסים שבבסיס קידום הפרויקטים", כתב המבקר.

גם בירושלים מעכבים פרויקטים, והעירייה מונעת את ביצוע עבודות על הקו הכחול בעיר ומתנה את העבודות בסיום השלב הראשון של העבודות להקמת הקו הירוק. גם עיכוב זה, כפי שסבורים בממשלה, יוביל לדחייה בפתיחת הקו לציבור הרחב.

התנגדויות אלו ואחרות, שאומנם אפשר למצוא היגיון בחלקן, מובילות לעיכובים בשיפור השירות לציבור בתחבורה הציבורית שמוביל בתורו לחוסר אמון בה ולתלות כמעט מוחלטת של הישראלים ברכב הפרטי, כשהגודש לבדו נאמד בפגיעה משקית של 35 מיליארד שקל בשנה.

לפי חוק פרויקטים לאומיים שיוזם משרד האוצר ומופיע בטיוטת חוק ההסדרים, הווטו של ראשי הרשויות יוגבל באופן משמעותי, כשבטיוטה אף נכתב כי המטרה היא למנוע התנגדויות ועיכובים שליוו את העבודות להקמת הקו האדום בגוש דן.

עיריית גבעתיים: "זה לגמרי לא מקובל עלינו"

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "פרויקט מהיר לעיר ברחוב ערבי נחל, המשותף לתל אביב-יפו ולגבעתיים, הוא פרויקט תשתיות כבד, אשר כולל עבודות שדרוג קווי ביוב וניקוז. הביצוע לבדו אמור להימשך למעלה משנה, תוך הסדרי תנועה מורכבים והפרעה מהותית לציבור ולתנועה. בשל ריבוי העבודות באזור, בפרט בכניסות לעיר ממזרח המושפעות ישירות מעבודות הקו הסגול ברחובות הסמוכים (פרשת דרכים והשלום), הנחנו את חברת נתיבי איילון בעיתוי הנוכחי לדחות את ביצוע הפרויקט עד להתייצבות מערך התנועה באזור.

"העירייה מקדמת ביתר שאת רשת העדפה לתחבורה ציבורית ובתחומה נמצאים נכון להיום מעל ל-72 ק"מ העדפה. רק בשנה האחרונה הסדרנו באמצעים רכים, ללא עבודות תשתית כבדות, נתיבי העדפה רבים ברחובות מרכזיים, לרבות ברחובות לה גארדיה, הלוחמים, השלום, סלמה למזרח, מנחם בגין, צ'לנוב, הרכבת ועוד".

מעיריית גבעתיים נמסר: "אם אכן עיריית תל אביב תחזור בה מתחילת העבודות בציר עליית הנוער-ערבי נחל, וזה עדיין לא סופי למיטב ידיעתנו, זה לגמרי לא מקובל עלינו מאחר ומדובר בציר משותף שניתן לבצעו רק יחדיו משני הצדדים. החלטה כזו של עירייה שפוגעת בעירייה שכנה איננה ראויה, תל אביב יכולה להוריד ולהפחית פרויקטים ברחובות שהם רק בתחומה, לא בכאלו שמשותפים לערים שכנות ושכבר סוכם ונחתם על תאריך תחילת העבודות".