בממשלה מאיימים לבטל את נבחרת הדירקטורים, ומייסדה מזהיר: "יגרום לנזק כספי ומערכת מושחתת"

האיום החוזר של ממשלת הליכוד לפרק את נבחרת הדירקטורים הונח הפעם על השולחן על ידי שרת התחבורה, מירי רגב • מנהל רשות החברות לשעבר ומי שייסד את נבחרת הדירקטורים לפני עשור, אורי יוגב, תוקף את בקשת השרה: "ביטולה עלול לגרום לנזק של כ-5 מיליארד שקל בשנה לפחות, כי זה השיפור הכספי שקרה בזכות הנבחרת עצמה"

אורי יוגב / צילום: יונתן בלום
אורי יוגב / צילום: יונתן בלום

מנהל רשות החברות לשעבר, אורי יוגב, תוקף בחריפות את כוונת הממשלה לבטל את נבחרת הדירקטורים של החברות הממשלתיות, אותה ייסד לפני עשר שנים. "הסיכון להחזר הפוליטיזציה של החברות הממשלתיות דומה לאחד הסיכויים המרכזיים ברפורמה המשפטית, אם היא תתקבל במלואה. בסופו של דבר, מינויים פוליטיים של מקורבים שאינם מתאימים, יכולים לגרום לנזק כספי ולמערכת בלתי עצמאית ומושחתת", אמר יוגב לגלובס.

חשיפת גלובס: בתיווך הנשיא וביידוע נשיאת העליון - מגעים לפשרה בנוגע לרפורמה המשפטית 
חוק ההסדרים עבר תספורת: מה נשאר בחוץ ומי מרוויח? | בדיקת גלובס
ההשקעות של קרן העושר הנורבגית בישראל נחשפות. מי נשארו בחוץ? 

לדבריו של יוגב, שכיהן כמנהל הרשות תחת ממשלות נתניהו בשנים 2013-2017, "המשך נבחרת הדירקטורים הוא מרכיב קריטי על מנת שהחברות הממשלתיות ימשיכו להרוויח ולתת את השירות הבסיסי לאזרח. ביטולה עלול לגרום לנזק של כ-5 מיליארד שקל בשנה לפחות, כי זה השיפור הכספי שקרה בזכות הנבחרת עצמה".

האיום החוזר של ממשלת הליכוד לפרק את נבחרת הדירקטורים הונח הפעם על השולחן על ידי שרת התחבורה, מירי רגב. לאחר ששבה ללשכתה במשרד התחבורה, ביקשה רגב לערוך מספר מינויים שעוררו התנגדויות, כמו למשל מינוי פעיל ליכוד לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה (שנפסל בוועדת המינויים).

משרד התחבורה חולש על כמה מהחברות הממשלתיות הגדולות בארץ, מרכבת ישראל ועד נמל אשדוד, ומהווה כר פורה למינויים עבור רגב. אלא שעל פי חוק, היא ויתר שרי הממשלה נדרשים למנות יו"רים ודירקטורים מבין 1,400 חברי הנבחרת. מדובר במנהלים בכירים בישראל, בעלי ניסיון עשיר במגזר העסקי או הציבורי, שהתמיינו בשנה שעברה ונבחרו מבין כ-12,000 מועמדים.

הליך הכנת נבחרת הדירקטורים החדשה נעשה בתקופת הממשלה הקודמת, ורשימת החברים בנבחרת התפרסמה בסמוך ליציאה לבחירות. בשל האיסור על מינוי בכירים בתקופת בחירות, המתינו חברי הנבחרת להקמת הממשלה החדשה כדי להתמנות לדירקטוריונים. החברות הממשלתיות סובלות מאי-איוש מתמשך בדירקטורים, אבל חלק משרי הממשלה החדשה לא ששים להשתמש בחברי הנבחרת למינויים המקצועיים ומעדיפים להחדיר אליהן את אנשי שלומם.

רגב היא לא הראשונה בליכוד שמדברת על ביטול מוסד הנבחרת, שהוקם במקור על ידי יוגב כדי למנוע תופעות פסולות של מינויים פוליטיים. עם הקמת הממשלה החדשה החלו להתפרסם התבטאויות מכיוונו של נתניהו בנוגע לביטול נבחרת הדירקטורים, לצד מינוי היועצים המשפטיים כמשרות אמון.

גם בממשלות נתניהו הקודמות נעשו ניסיונות להגביל את השימוש במאגר הדירקטורים הרשמי. בין השנים 2017-2022 הוקפא עדכון רשימת חברי הנבחרת (שאמור להתבצע כל שנתיים), בשל לחצים פוליטיים. השר דודי אמסלם, שרשות החברות הייתה תחת אחריותו בממשלת נתניהו הקודמת, פעל כבר אז לבטל את נבחרת הדירקטורים, אך לא הצליח ליישם את תוכניתו.