לראשונה: תפורסם מראש רשימת תורנויות שופטי העליון

ההחלטה התקבלה בעקבות בקשת חופש מידע שהוגשה לפני מספר חודשים • כבר בסוף מרץ יתפרסם לוח התורנויות באתר הנהלת בתי המשפט

בית המשפט העליון / צילום: אוריה תדמור
בית המשפט העליון / צילום: אוריה תדמור

הנהלת בתי המשפט הודיעה כי שינתה את עמדתה, והחל מן החודש הבא היא תפרסם באופן יזום, מראש, מדי חודש, את רשימת תורנויות השופטים בבית המשפט העליון.

מייקל בלומברג בטור ל"ניו יורק טיימס": "ישראל בדרך לאסון" 
"יצאו מודאגים יותר": מאחורי הקלעים של פגישת בכירי ההייטק עם השר לוין 
למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את חוק התרומות

 לפני כארבעה חודשים פרסמנו בגלובס אודות התנגדות הנהלת בית המשפט. אולם כעת הודיעה ההנהלה לעמותת "הצלחה", שהגישה בקשת חופש מידע קבלת לוח התורנויות של שופטי בית המשפט העליון, כי "לאחר בחינת הנושא על-ידי גורמי המקצוע בהנהלת בתי המשפט, הוחלט לפרסם את לוח התורנויות באופן שוטף ומראש".

עוד נכתב בהודעה נכתב כי "הפרסום כאמור יעלה באתר בית המשפט העליון בשבוע האחרון של החודש ביחס לתורנויות הקבועות בחודש שלאחריו".

כיצד פועל הנוהל?

בבית המשפט העליון קיימת תורנות בין השופטים המכהנים, כאשר הנשיאה אסתר חיות והמשנה לנשיאה עוזי פוגלמן פטורים ממנה. במסגרת התורנות מקבל השופט התורן עתירות לבג"ץ הנשמעות בפני "דן יחיד", והוא מטפל בתיק בשלביו המוקדמים עד להחלטה אם לדחות אותו על הסף או להעבירו לדיון בפני הרכב שופטים. על-פי הנוהג, יש סיכוי רב שהשופט שמלכתחילה קיבל את התיק יהיה אחד משלושת חברי ההרכב, בשל היכרותו המקדמית עם התיק.

בשל השונות האידאולוגית בין השופטים, עורכי הדין שמגישים עתירות לבג"ץ מקווים כי העתירה שלהם תידון כאשר השופט התורן הוא כזה שתפיסתו המשפטית תגדיל את הסיכויים כי העתירה תתקבל.

מבין העותרים, יש כאלה שמגישים את העתירה ומקווים לטוב, ויש שמשתמשים בקשריהם עם גורמים במטרה לברר מראש מי השופט התורן - ועל בסיס זה מתזמנים את הגשת העתירות. סוג שלישי של עותרים ממתין לראות מי השופט שנותן החלטות בדן יחיד, ומתוך כך מעריכים כי הוא השופט התורן.

בקשת חופש המידע, שהוגשה באמצעות עו"ד אלעד מן, נועדה כדי להפסיק את "המשחק" הזה. אלא שעל כך השיבה הנהלת בתי המשפט כי "לוח התורנויות הצפוי נקבע באמצע כל חודש לקראת החודש הבא", ולמעשה לא העבירה את המידע המבוקש.

לאחר דין ודברים ובלית-ברירה, הנהלת בתי המשפט הסכימה לבקשה, אולם עיקרה את התועלת שבמידע. היחידה לחופש המידע בהנהלת בתי המשפט השיבה כי "הוחלט לפרסם את לוח התורנויות של שופטי העליון באופן שוטף החל מחודש נובמבר 2022 באתר האינטרנט של בית המשפט העליון. לוח התורנויות יפורסם בתחילת כל חודש קלנדרי ויפרט את רשימת התורנויות של החודש החולף". במילים אחרות - המידע שיתפרסם בתחילת כל חודש הוא לוח התורנויות של החודש הקודם.

בסופו של דבר, כעת נענתה הנהלת בתי המשפט לבקשה, ולוח התורנויות יפורסם מראש. הפרסום הראשון יעלה לאתר הנהלת בתי המשפט בסוף מרץ ויציג את לוח התורנויות של חודש אפריל 2023.