למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את חוק התרומות

החוק אושר למרות חוות-הדעת של המשנה ליועמ"שית גיל לימון, לפיה הצעת החוק "פוגעת באופן מהותי בטוהר המידות בשירות הציבורי ובאמון הציבור בו" • לפי ההצעה, לעובד ציבור ולבן זוגו או לילדו יתאפשר לקבל במתנה כספים למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים הכרחיים באמצעות גיוס כספים מגורמים פרטיים

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

בדיון שהתקיים היום (א') בוועדת השרים לחקיקה, אישרה הוועדה את החוק שיאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל תרומות - זאת למרות שהיועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, התנגדה לחוק. 

האם הממשלה יכולה לפטר את היועמ"שית? כן, אבל זה לא פשוט | המשרוקית 
המהפכה המשפטית והכלכלה: הרכבת דוהרת לתהום | פרשנות 
צעקות בדיונים, מינויים פוליטיים ומידור הדרג המקצועי: משרד התחבורה בעידן מירי רגב 

המשנה ליועמ"שית, עו"ד ד"ר גיל לימון, העביר את חוות-דעתו לשר המשפטים יריב לוין לפני כינוס הוועדה. לדברי ד"ר לימון, הצעת החוק "פוגעת באופן מהותי בטוהר המידות בשירות הציבורי ובאמון הציבור בו, ויש בה כדי לפתוח פתח של ממש לשחיתות שלטונית".

לפי ההצעה, לעובד ציבור ולבן זוגו או לילדו יתאפשר לקבל במתנה כספים למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים הכרחיים באמצעות גיוס כספים מגורמים פרטיים, זאת גם כשהכספים ניתנים לעובד הציבור בשל תפקידו. ההצעה קובעת הסדר באשר לאופן גיוס תרומה באמצעות עמותה ייעודית שתוקם.

לפי חוות-הדעת של המשנה ליועמ"שית, "אחד המנגנונים החשובים בשמירת טוהר המידות שבשירות הציבורי ואמון הציבור בו הוא חוק שירות הציבור (מתנות), אשר קובע איסור על עובד הציבור לקבל מתנה 'באשר הוא עובד הציבור'. האיסור נועד למנוע חשש להפעלת הסמכויות השלטוניות בעבור נותן ההטבה או לטובתו, באופן שעלול לעלות לכדי שחיתות שלטוני. על כן, מטרת האיסור היא למנוע ולו מראית של פעולות בניגוד עניינים מתוך אינטרסים כלכליים. חוק זה מהווה נדבך משמעותי במערך השמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי".

באוקטובר 2022 קבע בג"ץ כי סכום של 270 אלף דולר שקיבל ראש הממשלה נתניהו מבן-דודו המנוח נתן מיליקובסקי לצורך מימון הוצאות משפטיות שלו ושל רעייתו שרה, ניתנו בניגוד לחוק המתנות. בג"ץ הורה לנתניהו להשיב את הכספים.