דד ליין של יומיים: הממשלה מתכננת להגדיל את כוחה גם בוועדות התכנון

תזכיר חוק לשילוב נציגים של משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות במוסדות התכנון הופץ להערות הציבור • בתזכיר מוצע להגדיל את מספר הנציגים מטעם הממשלה בהרכב הועדות המחוזיות לתכנון ובנייה • על פי התזכיר, נציגי הממשלה הנוספים ימונו מטעם משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות

אורית סטרוק, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
אורית סטרוק, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

תזכיר לחוק לשינוי הרכב ועדות התכנון הופץ להערות הציבור, ובו מוצע להגדיל את הרכב הועדות המחוזיות לתכנון ובנייה בצפון ובדרום מ-11 נציגי ממשלה ל-13, ובכך לממשלה יהיה עוד שני נציגים אשר ימונו על פי ההצעה, מטעם משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות. 

פרק הזמן שהוקצה להערות הציבור הוא יומיים בלבד: התזכיר הופץ ב-5 במרץ ותוקפו אמור לפקוע היום (ג') בחצות.

הגרסה החדשה של הגרלות הדיור: ההנחות בפריפריה יגדלו, במרכז יצומצמו 
הסעיף שיאפשר לראשי הרשויות לייקר את הארנונה בעשרות אחוזים 
כך אילץ שוק ההון את טייס האפאצ'י לבצע נחיתת חירום על חורבות שדה דב 

חוק התכנון והבנייה, קובע את הרכבם של מוסדות התכנון, ובהם המועצה הארצית לתכנון ובנייה והוועדות המחוזיות. לפי החוק: הממשלה ממנה את חברי המועצה הארצית ובוועדות המחוזיות, וזאת במסגרת מספר הנציגים שנקבע על פי חוק.

בהתאם להסכמים הקואליציוניים שנחתמו לשם כינונה של הממשלה ה-37 (הכנסת הנוכחית), הוחלט בפברואר האחרון במסגרת החלטה מס' 137, להנחות את שר הפנים למנות את שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות (או נציגה) כחברה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכן למנות את נציג שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות כחבר בוועדות המחוזיות במחוזות הצפון והדרום.

לפיכך, מוצע לתקן את החוק, ובהתאם לכך שבסעיף 2 ב' של חוק התכנון והבנייה ניתן לשנות את הרכבם של 11 חברי הועדה הממונים על ידי הממשלה מזמן לזמן, מוצע תזכיר החוק הנוכחי, הכולל גם שינוי של מספר חברי הועדה. כמו כן, מוצע שהרכב הוועדות המחוזיות במחוז הצפון והדרום יכלול את נציג שר ההתיישבות והמשימות הלאומיות.

התזכיר כולל תיקון לחוק המקודם במקביל

בתזכיר מצויין כי "התיקון מוצע ל"שלושה עשר חברי הממשלה" ולא ל"שניים עשר חברי הממשלה", משום שהוא כולל למעשה גם תיקון לחוק אחר המקודם במקביל, בהתאם להחלטת ממשלה מס' 109 מיום 5.2.2023. במסגרת החלטה זו הוחלט להעביר את סמכויות שר החקלאות לפי החוק, לשר לפיתוח הנגב הגליל והחוסן הלאומי ולפעול לתיקון החוק כך שעל אף העברת הסמכויות כאמור, נציגיו של שר החקלאות ישארו חברים במוסדות התכנון כפי שהיו עובר להחלטה על העברת הסמכויות. לפיכך מוצע כי מספר חברי הממשלה במועצה הארצית יהיה שלושה עשר".

גם מאחורי סעיף 7 א' עומד הרציונל כי השינוי הוא בכדי "לשקף את החלטת ממשלה 137", לפיכך מוצע שנציג של שר ההתיישבות והמשימות הלאומיות יכלל בהרכב הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

"אין הצדקה להגדלת מספר נציגי הממשלה"

בתגובה להצעה הנ"ל, פנו נציגי ארגון הגג של ארגוני הסביבה ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה במשרד הפנים, נתן אלנתן. במכתב החתום על ידי דרור בוימל ואסף זנזורי, נכתב כי "איזון המתקיים במערכת התכנון אותו מבקשת להפר הממשלה בתיקון המוצע, מגולם בהרכביהם של מוסדות התכנון; הן אלה הפועלים לפי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, והן רשויות אחרות שבידיהן סמכויות בעניינים של תכנון ובנייה הפועלות מכוחם של דברי חקיקה קשורים אחרים.

מוסדות התכנון הם "גופים קולגיאליים", לאמור: רשות מינהלית המורכבת ממספר אנשים/בעלי תפקידים המייצגים, כל אחד מהם, אינטרסים שונים ולכן גם מקבלת החלטות בדרך של הצבעה ברוב דעות. בהרכביהם של מוסדות התכנון השונים אנו מוצאים ייצוג לשלטון המרכזי, לשלטון המקומי ולחברה האזרחית"

עוד נכתב בפניית ארגוני הסביבה כי "יש כוונה מיוחדת הן באיזון שבין השלטון המרכזי, השלטון המקומי והחברה האזרחית, ויש כוונה מיוחדת גם באיזון שבין נציגי הממשלה לבין עצמם. כל נציג ומומחיותו עימו; כל נציג ותרומתו הייחודית למוסד התכנון.

"אין לראות כל הצדקה להגדלת מספרם של נציגי הממשלה במוסדות התכנון בכלל (בחלקם ממילא שמור לממשלה רוב מוחלט)". במקום זאת מציעים הארגונים "להגדיל את מספרם של נציגי הרשויות המקומיות והחברה האזרחית במוסדות התכנון" כחלק מה"נכונות לבחון שינויים בהרכביהם של מוסדות התכנון".

מרכז השלטון המקומי ונציגי ענף הבנייה מתנגדים

מרכז השלטון המקומי התייחס גם הוא לתזכיר החוק ומסר כי "מדובר בעוד ניסיון מקומם לפגוע ולהחליש את עצמאות הרשויות המקומיות שפועלות עבור הציבור בלבד. השלטון המקומי בישראל הוכיח את עצמו בשנים האחרונות בכל תחומי החיים של התושבים. לא נסכים שיצומצמו מספר נציגי הרשויות המקומיות וקולם של התושבים לא ישמע בוועדות התכנון והבניה, על אף שאנחנו אלו שמכירים את השטח והצרכים של התושבים. השלטון המקומי ימשיך לפעול לטובת האינטרסים של הציבור ועבור הדור הבא".

גם נציגי ענף הבנייה דורשים לשנות את הצעת החוק. במכתב לשר הפנים, טוענת התאחדות הקבלנים בוני הארץ שהיעדר נציג מטעמה במועצה, האחראית לאישור התכניות המרכזיות בתחום הבניה והתשתיות, היא טעות היסטורית. "להחלטות המועצה הארצית יש השפעה ישירה ומשמעותית על הקבלנים בישראל, כמי שאמונים על כלל הבנייה ועל יישומן של החלטות המועצה הארצית בפועל. לעמדתה וקולה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ חייבת להיות השפעה משמעותית על איכות הדיונים במועצה ועל איכות ההחלטות המתקבלות בה".