מטא יוצאת לסבב קיצוץ נוסף של 10,000 עובדים. הפיטורים בישראל יתחילו מחר

סבב פיטורים שני בפייסבוק: ענקית הטכנולוגיה מפטרת שוב, בסך הכל 6 חודשים אחרי הסבב הקודם • בנוסף, כ-5,000 משרות פתוחות ייסגרו • על הכוונת: מנהלי ביניים

מטא. גל פיטורים שני / צילום: Shutterstock
מטא. גל פיטורים שני / צילום: Shutterstock

מטא (פייסבוק) מתכננת לפטר כ-10,000 עובדים ולסגור עוד כ-5,000 משרות פתוחות בסבב הפיטורים השני בגודלו זה שישה חודשים. זאת על מנת לקצץ עוד בהוצאות ענקית הטכנולוגיה ולהגביר את היעילות בחברה, כך לפי דיווח ברשת בלומברג. מניית החברה  מגיבה בעלייה של 5.5% בשעה זו.

האנליסטים מסבירים כי אחרי שהחליטו בפייסבוק לבצע התייעלות, המניה מציגה בעקביות ביצועי יתר - וזה גם מה שקורה עכשיו.

ניהול גרוע: מאחורי הקלעים של קריסת בנק סיליקון ואלי | ניתוח 
האם נראה אפקט דומינו בשווקים? בין משבר 2008 לקריסת בנק סיליקון ואלי | ניתוח 
מלחמת המחירים שהציתה טסלה בסין עלולה לגרום טלטלה בישראל | ניתוח

במקביל למהלך הפיטורים, החברה צפויה לקצץ בשכבות מנהלי הביניים ובכך לחסוך כמיליארד דולר עד סוף השנה. יש לציין כי מספר העובדים במטא כמעט הוכפל מ־2019 ל־2022, ל־86 אלף עובדים. בשני סבבי הפיטורים, החברה פיטרה מעל ל-20 אלף עובדים.

ענקית הרשתות החברתיות מתכננת להדק את השורות בארגון ולהיפטר משכבות הנהלה רבות, כך לפי הצהרה של המנכ"ל מארק צוקרברג היום (ג'). "התקווה שלי היא לבצע את השינויים בארגון בהקדם האפשרי השנה כדי שנוכל לעבור את התקופה הזו של חוסר ודאות ולהתמקד בעבודה הקריטית שלפנינו", כתב צוקרברג בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו.

צוקרברג אמר בשיחות המשקיעים האחרונות ששנת 2023 היא שנת היעילות וכי הם מתכננים לפטר שכבות ניהוליות לא נצרכות ולהפוך לאפקטיבים יותר. לפי דיווחים בתקשורת, צוקרברג מתכנן במקביל לשחרר מנהלים, אלא אם ילמדו כישורים אחרים כמו קידוד או עיצוב.

צוקרברג רמז בדבריו כי ישנה אפשרות שהמציאות הכלכלית החדשה הזו תימשך שנים רבות.

צוקרברג אמר כבר בפברואר כי מטא מתכננת "לצמצם פרויקטים שאינם מצליחים או עשויים להיות חיוניים יותר" ובמקביל "מסירים שכבות של ניהול ביניים כדי לקבל החלטות מהר יותר". לדבריו, ארגון רזה יותר יבצע את העדיפויות הגבוהות ביותר שלו מהר יותר".

הגל הראשון בפיטורים: כבר מחר

הגל הראשון של הפיטורים יחל כבר מחר (ד') וישפיע על חטיבת גיוסי העובדים, באפריל יחל גל נוסף לתפקידים הטכנולוגיים, וגל שלישי במאי לתפקידים עסקיים. נזכיר כי בנובמבר האחרון החברה פיטרה כ-11 אלף עובדים במסגרת סבב פיטורים עצום. 

לגלובס נודע כי השלב הראשון של הפיטורים בישראל יתחיל מחר, וככל הנראה יהיה מדובר בעובדי צוות הגיוס, שבחודשים האחרונים לא מבצעים גיוסי עובדים חדשים בשל המצב בחברה. הדבר מרמז על אפשרות של גל פיטורים נרחב בישראל, אך ההיקף הצפוי טרם פורסם. המרכז הישראלי הוא השני בגדולו בעולם אחרי המרכז בלונדון.

כל המהלכים האלו באים ברקע ההשקעות של צוקרברג במטא-וורס. במקור החברה אמרה שהיא הופכת לחברת מטא-וורס קודם כל, ואחר כך שאר הפעילויות. עם הזמן המשקיעים דחפו את החברה לחזור לעסקי הליבה, ולהשקיע במטא-וורס באחריות גבוהה יותר. למרות המצב הכלכלי המורכב, עדיין מטא מהמרת בגדול על המטא-וורס, ובאחרונה אף דווח כי החברה חותכת בעשרות אחוזים את מחירי משקפי המציאות המדומה שלה.

אנליסטים מסבירים כי צוקרברג ומטא מעוניינים להתאים את קצב ההשקעות, בהתאם לתזרים המזומנים בחברה. גל התייעלויות נוסף שכזה יכול להוריד את קצב שריפת המזומנים - בצורה המהירה.

במקביל לכך, גם ענקית הטכנולוגיה אמזון הודיעה על סבב פיטורים בינואר, מה שהשפיע על 18,000 עובדים במספר חטיבות. לצד זאת, גוגל חשפה בינואר תוכניות לפטר יותר מ-12,000 עובדים, מיקרוסופט הודיעה על תוכניות לקצץ 10,000 עובדים ו-Salesforce אמרה כי היא מתכננת לפטר 7,000 משרות.