בינה מלאכותית | שאלות ותשובות

ChatGPT קפץ מדרגה: מה כדאי לדעת על הגרסה האחרונה שלו?

חודשים ספורים בלבד אחרי הסערה שחוללה השקת כלי הבינה המלאכותית ChatGPT בהשקעת מיקרוסופט, מגיע עכשיו שדרוג שאותו מגדירים המומחים כגיים צ'יינג'ר • אילו שיפורים הוא מביא איתו, מה צריך עדיין לתקן, וכיצד נערכת בינתיים גוגל כדי לא להישאר מאחור

ChatGPT–4 / אילוסטרציה: Reuters
ChatGPT–4 / אילוסטרציה: Reuters

בחודשים האחרונים מצויות שתי ענקיות טכנולוגיה במרוץ ענק על זהותה של מי שתשלוט בשוק הבינה המלאכותית: מיקרוסופט וגוגל.

חודשים ספורים בלבד חלפו מאז ש-OpenAI, חברת הבינה המלאכותית שבה משקיעה מיקרוסופט, השיקה את ChatGPT לציבור, ויצרה סערה מטורפת. הכלי שינה את שוק העבודה, פתח הזדמנויות אדירות גדולות וכבר שולב במנוע החיפוש Bing של החברה.

37 שנה לאחר ההנפקה: כמה הרוויח מי שהשקיע אלף דולר במיקרוסופט מהיום הראשון? 
"שנת היעילות" של מטא ומארק צוקרברג עדיין נראית יקרה | ניתוח

גוגל נמצאת בלחץ רציני. גם היא הודיעה על השקת מוצרים וטכנולוגיות דומים, אחד מהם ממש בשבוע הזה.

 

אבל השבוע, OpenAI הכריזה על ChatGPT-4 - כלי חזק הרבה יותר, משופר שפותח אפשרויות רבות אף יותר מקודמו. גלובס עושה סדר.

מה זה ChatGPT-4 שעליו הכריזה החברה?

למעשה, מדובר במערכת בינה מלאכותית שאפשר לנהל איתה שיחה בצ'אט. השבוע כאמור הכריזה החברה על הדור הרביעי של המערכת, שקיבל שיפורים משמעותיים - בעיקר בזכות ניתוח כמויות עצומות של מידע מרחבי האינטרנט. לדברי החברה, המערכת יודעת להציג ביצועים "ברמת בני אדם" במבחנים מקצועיים שערכו לה.

החברה אמרה שהיא השתמשה במיקרוסופט אז'ור, הענן של מיקרוסופט, כדי להכשיר את הדגם הרבה יותר טוב. לדבריה, מערכת הבינה המלאכותית שמוטמעת ב-Bing AI, מנוע החיפוש של מיקרוסופט, היא GPT-4.

לדברי OpenAI, המודל החדש יהיה זמין למנויי ChatGPT Plus בתשלום תמורת 20 דולר לחודש, ויהיה זמין גם כחלק מ-API, המאפשר למתכנתים לשלב את ה-AI באפליקציות שלהם.

מהם השיפורים כרגע?

בחברה אומרים שהמודל החדש יפיק פחות תשובות שגויות מבחינה עובדתית, וידבר על נושאים אסורים בתדירות נמוכה יותר. OpenAI אומרת שהיא השקיעה בחצי השנה האחרונה כדי להפוך את המערכת לבטוחה יותר. החברה טוענת שהמערכת יצירתית וטובה יותר מהדור הקודם, ו"סביר יותר ב-40%" לייצר תגובות עובדתיות.

אבל אולי השיפור המשמעותי והחזק ביותר של הכלי החדש הוא היכולת לטפל לא רק במילים, אלא גם בתמונות. בחברה קוראים לזה "multimodal". משתמש יוכל לשלוח תמונה לצד טקסט, ואת שניהם המערכת תדע לעבד ולספק תובנות על מה שרואים.

אורי אליאבייב, יועץ בתחום ה-AI ומייסד קהילת MDLI, אומר בשיחה עם גלובס כי זו השורה האמיתית בגרסה החדשה. "היכולת לנתח דברים שהם לא רק טקסט, זו בשורה אדירה. לדוגמה, אפשר להראות למערכת תמונה של מצרכי מזון, ולקבל דוגמאות למתכונים שאפשר להכין מהם. המערכת יודעת לעבוד גם על גרפים, נתונים וטקסטים סרוקים. זה החלק המעניין ביותר בסיפור - להוסיף חוש לכלי, את חוש הראייה".

לצד זאת, הוא מצביע על שיפור משמעותי נוסף, והוא היכולת לספק הסברים טובים לתוצאה שהוצגה. "המערכת השתפרה פלאים כדי להסביר את התוצאות שהיא מספקת ומה הבסיס הנימוקי לדברים שנכתבו. ההבדל בין הדור הקודם לעכשיו, זה בדיוק ההבדל בין לדבר עם ילד בכיתה ו' מול סטודנט. המבוגר יידע לספק נימוקים ואת הרציונל שעומד מאחורי זה. המערכת יודעת גם לדגום 50 עמודים מלאים בטקסט, ולבקש ממנו לעשות שיחה על בסיס הנתונים האלו".

איפה המערכת עדיין תקולה?

בחברה מזהירים שהמערכת החדשה עדיין אינה, מושלמת ושהיא טובה פחות מבני אדם בתרחישים שונים. לדברי החברה, עדיין יש לה בעיה גדולה עם הזיות או להמציא דברים, והיא עדיין לא מהימנה עובדתית במלואה. המערכת מתעקשת בתשובותיה גם כשהיא שוגה. היא עדיין גם לא מכירה באמת אירועים אקטואליים, כי המידע שאומנה עליו היה קיים עד 2021.

לדברי ד"ר נועה גרדוביץ', מרצה במחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר אילן ומהנדסת נתונים בחברת via, אחת הבעיות המעצבנות במערכת היא האיטיות. "המערכת הנוכחית הרבה יותר איטית מהדור הקודם, וככל הנראה הסיבה לכך נעוצה בעיבודים הרבה יותר מורכבים והרבה יותר מאפיינים".

מה המשמעויות בשיפור הזה?

אליאבייב מחדד את ההבדל המהותי. "מרבית האנשים לא יבינו בהכרח מה ההבדל בין שני הדורות. במשימות הפשוטות, שני הדורות ייתנו תוצאות טובות. עם זאת, Chat-GPT4 יודע לספק מענה למשימות שהדור הקודם לא יודע לעשות. לדוגמה, לתקן שגיאה בקוד שסופק על ידי המערכת, כי הוא יידע לזהות את ההקשר של השגיאה.

"עוד מוקדם לחזות, אבל אפשר להעריך שהמערכת החדשה תאפשר פיתוחים הרבה יותר מעמיקים. עכשיו יהיה הרבה יותר קל לפתח מוצרים מורכבים ועמוקים יותר. אין מספיק מילים כדי לתאר מה עוד אפשר לבנות על גבי זה, אבל מדובר בקפיצת מדרגה של ממש, גיים צ'יינג'ר אמיתי".

ד"ר גרדוביץ' מצביעה על כך שהעברית הרבה יותר טובה. "אני נעזרת בזה הרבה כדי לבנות מערכי שיעור לאוניברסיטה. עד עכשיו הייתי צריכה לעשות את זה באנגלית ולתרגם, כי בעברית היכולות לא היו מספיק טובות. נראה כי המערכת עברה על הרבה יותר חומר בעברית".

בהיבט של אמינות המידע ד"ר גרדוביץ' מפרטת שהוא בנוי על המידע שהוא אומן עליו. "אם מישהו ימלא את האינטרנט בפייק ניוז של הכחשת שואה - הכלי ילמד את זה ויהיה לו קשה להגיד שהשואה קרתה. אם יש לו הרבה מקורות מהימנים שמדברים על דבר אחד, זה מה שהוא יציג. אבל בגלל חוכמת ההמונים, דבר שכזה פחות יכול לקרות".

מה גוגל עשתה במקביל?

גוגל הכריזה השבוע על "עידן חדש" לדבריה, עבור בינה מלאכותית ב-Google Workspace. בין ההכרזות, גוגל תטמיע את היכולות של בינה מלאכותית יוצרת ב-Docs וב-Gmail כדי לעזור לאנשים להתחיל לכתוב ולחסוך את הזמן והמאמץ של כתיבת הגרסה הראשונה.

גוגל תאפשר לבחור את הנושא שרוצים לכתוב, לקבל טיוטה באופן מיידי ויהיה אפשר לערוך את הטקסט. לצד זאת, יהיה אפשר לשלוט בטון ובסגנון הכתיבה הנכונים באמצעות הכלי.

זה כמובן נועד כדי להתחרות במיקרוסופט ולהציג כלים חזקים במקביל אליה. ד"ר גרדוביץ' מצביעה על העיקרון הכי חשוב - נוחות. "אנשים משתמשים בטכנולוגיה שהכי נוחה להם. אם אני עושה את המצגות שלי בגוגל סלייד, וגוגל תספק לי פתרון זהה בטבעו ל-Chat-GPT 4, אין לי סיבה לחפש את עצמי במקום אחר".

עם זאת, לדבריה, מיקרוסופט ו-OpenAI מנצחים. "אין כאן באמת תחרות. עוד לא ראינו באמת את הכלי של גוגל והוא לא נכנס לשימוש בצורה מעמיקה. אבל אני יכולה להגיד שאני משתמשת הרבה פחות בגוגל מאשר בעבר".