מטא (META) | ניתוח

"שנת היעילות" של מטא ומארק צוקרברג עדיין נראית יקרה

אחרי סבב הפיטורים השני, בוול סטריט מצפים שההכנסה השנתית של מטא לעובד תגיע לשיא של 1.85 מיליון דולר • למרות הפיטורים מניית החברה ממשיכה לעלות, אך החברה עדיין מתמודדת עם אתגרים

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

בוול סטריט אוהבים כשמטא פלטפורמס  מפטרת אנשים. אולי קצת יותר מדי.

חברת האם של פייסבוק אמרה ביום שלישי שהיא מתכננת לפטר עוד 10,000 עובדים השנה, פיטורים שיסתכמו בכ-13% מכוח העבודה שנותר בעקבות הקיצוצים שהוכרזו בשנה שעברה של 11,000, מה שמאשר דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" משבוע שעבר.

הקיצוץ של 10,000 עובדים במטא: הפיטורים בישראל יתחילו מחר 
פיטורים, חיתוך מחירים וחזרה לבסיס: אסטרטגיית מטא להתאוששות מהמשבר | ניתוח 
צוקרברג בעקבות מאסק: ענקית המדיה החברתית שוקלת לגבות דמי מנוי | ניתוח

במזכר ששלח לעובדים, המנכ"ל מארק צוקרברג אמר גם כי ההפחתות יתחילו להתגלגל דרך צוות הגיוס של החברה השבוע, ולאחר מכן דרך קבוצות הטכנולוגיה והעסקים שלה במהלך החודשיים הקרובים. צוקרברג גם אמר שמטא תסגור כ-5,000 תפקידים פתוחים שטרם מולאו.

המהלך הוא חלק מ"שנת היעילות" של הרשת החברתית - מונח שצוקרברג פרס שבע פעמים בפוסט בן 2,100 המילים שלו. וזה בהחלט ישפיע. עלייה בגיוס עובדים הוריד את ההכנסה השנתית של מטא לעובד ב-18% בשנה שעברה לכ-1.35 מיליון דולר - הרמה הנמוכה ביותר מאז 2014.

הקיצוצים שהוכרזו יביאו את המספר הזה לשיא של 1.85 מיליון דולר, בהתבסס על ההכנסות החזויות הנוכחיות של וול סטריט עבור מטא לשנה זו. תחזית הכנסות זו מניחה התאוששות מסוימת בשוק הפרסום המקוון, וזה לא דבר וודאי.

ובכל זאת, אפילו צמיחה אפסית בהכנסות השנה - עם הצטמקות מספר העובדים - עדיין תעלה את ההכנסות של החברה לעובד בכ-16% מהממוצע של חמש השנים האחרונות, מה שמעודד את המשקיעים. מניית מטא קפצה ביום שלישי ביותר מ-7%, והוסיפה לעליות שכבר הרימו את מחיר המניה ב-78% מאז ההודעה על הפיטורים הראשונים בתחילת נובמבר של השנה שעברה. זה כמעט פי שמונה מהרווח של Nasdaq Composite באותה תקופה.

מטא נסחרת כעת במחיר הגבוה בכמעט 10% מחברת האם שלה, אלפבית, כאשר מביאים בחשבון את הרווחים העתידיים הצפויים שלה. מדובר בשינוי משמעותי משום שהוא מייצג מהפך לעומת השנה הקודמת שבמהלכה הוערכה מטא נמוך בהשוואה ליריבתה הגדולה יותר, לפי FactSet.

תקווה שמקדימות את זמנן

אך התקוות שמניעות רווחים כאלה עשויות להיות אופטימיות מדי נכון לשעה. אפילו עם הקיצוצים האחרונים, טווח ההוצאות של החברה לשנת 2023 הצטמצם ב-3% בלבד, לפי הגשת דוח יום שלישי. בנוסף, צוקרברג עצמו הודה שהוא לא מצפה לשיפור משמעותי בתנאים העסקיים, והצהיר במזכר שלו כי "אני חושב שעלינו להכין את עצמנו לאפשרות שהמציאות הכלכלית החדשה הזו תימשך שנים רבות".

התוכנית של מטא כפי שתוארה על ידי צוקרברג מציעה גם שפע של מהומה פנימית לשנה הנוכחית, בייחוד אחרי שאמר שהחברה תבקש מ"מנהלים רבים להפוך לתורמים בודדים", מה שמסתכם למעשה בהורדה בדרגה.

צוקרברג גם מתכנן מהלך שיגרום לעובדים נוספים לחזור למשרד - שינוי משמעותי מלפני שנה בלבד, כאשר מטה פיזרה עובדים וקצינים בכירים ברחבי העולם במה שנראה כמו מכירה של חלומותיה לבניית המטאוורס.

המטאוורס הוא עדיין חלום, וצוקרברג לא אותת על כל כוונה לחזור בו מהחזון הזה, וציין שלשום שהמושג "נשאר מרכזי בהגדרת עתיד הקשר החברתי".

השינוי המשמעותי של פייסבוק לעבר השקעה בטכנולוגיית בינה מלאכותית בסוף 2021 ניפח את העלויות של החברה והביא לירידה באמון המשקיעים. עם זאת, גם לאחר המיתוג החדש כ"מטא", החברה עדיין מתמודדת עם אתגרים כמו צמיחה איטית יותר, שמירה על אמצעי בטיחות ואבטחה בפייסבוק ובאינסטגרם (המהווים את רוב הכנסותיה), והעלות הגבוהה של טכנולוגיית AI.

אנליסטים צופים כי המרווח התפעולי של מטא בשלוש השנים הקרובות יעמוד בממוצע על כ-27%, נמוך מהממוצע של 34% בשלוש השנים האחרונות.

למארק צוקרברג אולי יש פחות חברים בימינו, אבל החשבונות שלו ממשיכים לגדול.