37 שנה לאחר ההנפקה: כמה הרוויח מי שהשקיע אלף דולר במיקרוסופט מהיום הראשון?

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט ציינה השבוע 37 שנים להנפקתה, מאז הפכה לאחת החברות הגדולות ביותר בעולם במונחי שווי שוק שעומד עתה על 1.94 טריליון דולר • מי שהשקיע אלף דולר במניות החברה עוד בהנפקה, שהייתה צנועה יחסית, אוחז בידיו כעת כמה מיליוני דולרים

מיקרוסופט, הונפקה לפני 37 שנים / צילום: Shutterstock
מיקרוסופט, הונפקה לפני 37 שנים / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט ציינה השבוע 37 שנים ליום שבו הונפקה למסחר  - 13.3.1986. מאז הפכה לאחת מחברות הטכנולוגיה החזקות ביותר בתחום - ולאחת מהחברות הגדולות ביותר בעולם במונחי שווי שוק.

"שנת היעילות" של מטא ומארק צוקרברג עדיין נראית יקרה 
הקיצוץ של 10,000 עובדים במטא: הפיטורים בישראל יתחילו מחר 
הישראלית שגייסה מיליונים, ורכישת הענק של פייזר: השבוע בביומד 

התחרות בין מיקרוסופט לגוגל, והצגת היכולות של OpenAI בגרסת ה-Chat-GPT גרמו להרבה משקיעים להסתכל על מיקרוסופט יותר מקרוב. למרות המצב הקשה בכלכלת העולמית ולמרות תקופת הפוסט-קורונה, מיקרוסופט  עלתה בכ-9% מתחילת השנה. נכון לעכשיו, שווי השוק של החברה עומד על 1.94 טריליון דולר. לצורך ההשוואה, מדד נאסד"ק צנח מתחילת השנה ב-14.5% ומדד S&P 500 עלה מתחילת השנה ב-2.5%.

אז כמה הרוויח מי שידע לזהות את הפוטנציאל כבר ב-1986? לפי בלומברג, אם אדם השקיע 1,000 דולר לפני 37 שנים בחברה, היום ההשקעה שלו שווה כבר כמעט 4.3 מיליון דולר, והוא נהנה מתשואה שנתית ממוצעת (כולל דיבידנדים) של מעל 25%. לפי בית השקעות פסגות, השקעה ב-S&P 500 באותה התקופה הייתה מניבה תשואה שנתית של כ-10% ובנאסד"ק 100 קצת יותר מ-13% בשנה.

"השיא של המניה הגיע בשלהי 2021"

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות, מסביר לגלובס כי "השיא של המניה הגיע בשלהי 2021, ומאז התממשה כמעט 40%, יחד עם שאר מניות הטכנולוגיה. עם זאת, בחודשים האחרונים התאוששה המניה לא מעט, על רקע הצלחת ההשקה של ChatGPT, ע"י חברת OpenAI, אשר מיקרוסופט היא אחת המשקיעות הבולטות בה".

לדבריו, החברה שבתחילת דרכה פיתחה מערכת הפעלה למחשבי IBM, "הפכה בהמשך להיות בעלת כוח שוק ניכר בתחום מערכות ההפעלה למחשבים אישיים בעולם. היא חיקתה את מערכת ההפעלה של מחשב המקינטוש באמצעות מערכת Windows, המבוססת חלונות ועכבר. בהמשך פיתחה את חבילת ה-Office וביססה שליטה בשוק הארגוני".

עם זאת, מיקרוסופט גם נתקלה בקשיים. כרמי מצביע על כך שעליית החשיבות של האינטרנט, המובייל ושירותי המחשוב העיבו על השליטה הבלעדית של החברה: "מיקרוסופט סיפקה מערכת הפעלה לא מוצלחת לסמארטפון, איחרה להגיע לענן והדפדפן שלה נתפס כנחות ביחס לזה של המתחרה הצומחת, גוגל. כל אלה העיבו עליה מאוד בסוף העשור הראשון של המילניום הנוכחי".

במבט לאחור, כך לפי כרמי, החברה הצליחה לבצע "מהלך מרשים" של התאמת אופן פעילותה לעולם המחשוב הנוכחי. "מיקרוסופט עשתה זאת על ידי מעבר לתוכנה כשירות, פיתוח יכולות ענן מתקדמות, הרחבת פורטפוליו פתרונות התוכנה לארגונים וכן הרחבת תחום הגיימינג לצרכן הפרטי". המהלכים הללו הפכו אותה "לאחת החברות הגדולות בעולם במונחי שווי שוק, ולבעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי בתחומי מחשוב הענן וה-AI", מסכם כרמי.