בשתיים בלילה הודיעה הקואליציה: כך ייראה השינוי בוועדה למינוי שופטים

ראשי הקואליציה אישרו את הנוסח המרוכך לשיטת בחירת השופטים • לדברי ח"כ שמחה רוטמן, ההצעה נותנת פתרון לחשש שהקואליציה תשתלט על מינוי שופטים בבית המשפט העליון • מארגני המחאה הודיעו כי הם מתנגדים לתיקון • הליך החקיקה נמשך גם הבוקר

יו''ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הציע אתמול (א') בערב נוסח מרוכך לשיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון. לפי ההצעה, הוועדה לבחירת שופטים תכלול 11 שופטים, עם רוב של 6 לקואליציה, כאשר שני השופטים הראשונים שימונו לבית המשפט העליון, ימונו ברוב של 6 מתוך 11 חברי ועדה. 

מהמינוי השלישי והלאה - יידרש רוב חברי ועדה, שיכלול שופט ונציג אופוזיציה. 11 החברים בוועדה יהיו: שלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שלושה שופטים (בהם נשיא בית המשפט העליון) ושני חברי האופוזיציה.  

ראשי פרום העסקים נפגשו עם חברי כנסת מהליכוד: חשש לפגיעה כלכלית עצומה 
הסערה המושלמת שעלולה להגיע לישראל: כשמשבר פיננסי פוגש מהפכה משפטית | אורי פסובסקי, פרשנות 
המהפכה המשפטית היא רק הטריגר, הקרע בעם התחיל הרבה קודם | רעיון, מדור חדש

ראשי הקואליציה הודיעו קרוב לשעה 2:00 לפנות בוקר כי הם מקבלים את ההצעה של יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן.

שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים והחקיקה יושלמו עד סוף מושב הכנסת המסתיים ב-2 באפריל. הליכי החקיקה נמשכים גם היום (ב'), ושינוי הרכב הוועדה יובא לקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא. שאר סעיפי החקיקה של המהפכה המשפטית יובאו לאישור עם תחילת מושב הקיץ של הכנסת, בעוד כחודש. 

ראשי הקואליציה: "תיקון עוול היסטורי" 

התיקון של ח"כ רוטמן יאפשר לקואליציה למנות שני שופטים לבית המשפט העליון השנה עם פרישתן של הנשיאה אסתר חיות והשופטת ענת ברון באוקטובר הקרוב. אחריהן יפרוש השופט עוזי פוגלמן רק באוקטובר 2024. התיקון גם יאפשר לקואליציה לבחור את נשיא בית המשפט העליון הבא, ובכך לשלוט בזהות חבר נוסף בוועדה לבחירת שופטים.

לדברי ראשי הקואליציה, "התיקון יתקן עוול היסטורי: לראשונה יבוטל הווטו האוטומטי של השופטים, כך שיתאפשרו איזון וגיוון בהרכב בית המשפט העליון. נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהוועדה".

עוד אמרו ראשי מפלגות הקואליציה כי הם "קוראים לאופוזיציה לנצל את תקופת הפגרה שנמשכת כחודש, שבה לא ניתן לקיים את הליכי החקיקה בכנסת, על-מנת לקיים הידברות אמיתית לצורך הגעה להבנות ביחס לסעיפי החקיקה שיובאו לאישור לאחר הפגרה".

לדברי ח"כ רוטמן, ההצעה נותנת פתרון לחשש שהקואליציה תשתלט על מינוי שופטים בבית המשפט העליון. רוטמן פרסם את ההצעה לאחר יום דיונים שהחל הבוקר בוועדת החוקה, לקראת קריאה שנייה ושלישית, ושעה קלה לפני פגישת ראשי הקואליציה בעניין הרפורמה. על-פי ההצעה המקורית העומדת בפני ועדת החוקה, השופטים ימונו על-ידי הקואליציה ברוב של 5 מתוך 9. 

שינוי נוסף הוא בהרכב הוועדה שממנה שופטים לערכאות אחרות: ההרכב יכלול בתוכו נשיא של העליון, נשיא של בית משפט מחוזי שנבחר על-ידי נשיאי המחוזי ונשיא של בית משפט שלום שנבחר על-ידי נשיאי השלום. הרוב הנדרש בה יהיה 7 מתוך 11.

באשר להעברה מכהונה של שופט: יידרש רוב של 9 מתוך 11 חברי הוועדה. שינוי נוסף הוא בכך שהשימוע למועמדים לשיפוט יתקיים בוועדה לבחירת שופטים, ולא בפני ועדת החוקה כפי שהוצע במקור. 

מובילי המחאה: "השתלטות עוינת על בית המשפט העליון" 

מובילי המחאה מסרו בתגובה: "ממשלת חורבן הבית הכריעה הלילה לקרוע את העם ולבצע השתלטות עוינת על בית המשפט העליון. החקיקה שהם מנסים להעביר היא הפרק הראשון בהפיכת ישראל לדיקטטורה, שתכניס שופטים מטעם השלטון - שופטים שפוטים.

"זהו ניסיון שקוף להרדים את המחאה באמצעות מילים יפות על אחדות העם, כשבפועל מדובר בישראבלוף שיחסל את הדמוקרטיה ויקרע את העם לגזרים, זוהי ממשלת חורבן הבית".

ממטה "מאבק הגלימות" נמסר: "אי-אפשר לרמות אותנו. כל נגיעה בוועדה לבחירת שופטים, מטרתה אחת - לבחור שופטים שיהיו שפוטים של הממשלה". 

ח"כ גלעד קריב מהעבודה, חבר ועדת החוקה, הגיב להצעה ואמר: "ההצעה שהונחה היא גרסה נוספת של ההשתלטות העוינת על בית המשפט העליון. ההצעה תעניק למפלגות קיצוניות שליטה של ממש על המינויים לעליון ותהפוך אותו לזירת קרב פוליטית.
על ראשי מפלגות האופוזיציה להודיע כי אם חקיקה זו אכן תושלם עד חג הפסח, לא תתקיים הידברות ביתר הנושאים".

ח"כ אפרת רייטן מהעבודה, החברה בוועדה לבחירת שופטים של הממשלה הקודמת, מסרה בתגובה: "השתלטות פוליטית על הוועדה לבחירת שופטים על-ידי מי שמואשם בפלילים וחבריו - אין לה אח ורע בעולם, והיא הדיקטטורה והשחיתות מפניה הזהרנו. זה מה שעניין אותם מההתחלה - לשלוט בשופטים. ממשלה מושחתת ודיקטטורית. אני קוראת לחבריי לא ליפול למניפולציות השקופות האלה".

פורום העסקים, הכולל מנכ"לי בנקים וחברות גדולות במשק, מסר בתגובה: "אנו קוראים לאימוץ מיידי של מתווה הנשיא בשלמותו, וקוראים שלא לבצע שינויים כלשהם במערכת המשפט ללא הסכמה רחבה, ודאי שלא שינויים אשר פוגעים בעצמאות מערכת המשפט. שינויים כאלה יעמיקו את הקרע בעם, ירחיקו משקיעים ועלולים ליצור משבר כלכלי עמוק".

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית