מתווה הנשיא: ללא רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים וללא פסקת התגברות

הנשיא הרצוג כינה את הצעתו "מתווה העם", כאשר הוא מכוון למסגר בכך את ההצעה ככזו שתוכל להתקבל על המכנה המשותף בשני הצדדים ולגשר על הקיטוב • עוד לפי המתווה, ביהמ"ש לא יוכל לבטל חוקי יסוד, אך יש כללים נוקשים כיצד יהיה ניתן לחוקק אותם, ולראשונה תעוגן בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו הזכות לשוויון

נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: Associated Press, Menahem Kahana/Pool
נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: Associated Press, Menahem Kahana/Pool

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, הציג הערב (ד') את המתווה שלו לפשרה סביב החקיקה המשפטית. לפי מתווה הנשיא, בוועדה לבחירת שופטים אין רוב לקואליציה: יהיו בה 11 חברים - 3 שרים, 3 שופטים בהם נשיא בית המשפט העליון, 3 חברי כנסת - שניים מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה, שני נציגי ציבור משפטנים שימונו בהסכמה על-ידי שר המשפטים והנשיא. לראשונה תוגדר הנחיה לשקף בבחירה את הגיוון הזהותי והאידאולוגי בישראל, ושיטת הסניוריטי תישמר. 

כוונות טובות, נזק אדיר: היכולת להגיע להסכמות ירדה פלאים אחרי מתווה הנשיא | אבישי גריצייג, דעה
נגיד בנק ישראל ל-CNN: "הרפורמה המשפטית עלולה לסכן את הכלכלה" 
פורום קהלת משנה זווית: "יש חשיבות רבה להשגת הסכמה רחבה" 

עוד לפי המתווה, בית המשפט לא יוכל לבטל חוקי יסוד, אבל יש כללים איך לחוקק חוקי יסוד, כך שיהיה קשה לחוקק חוקי יסוד; לראשונה יעוגנו בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו הזכות לשיוויון ואיסור אפליה, הזכות לחופש הביטוי וההפגנה; עילת הסבירות לא תחול על ענייני מדיניות, ומינויים לשרים לא ייפסלו על אי-סבירות. עילת הסבירות תמשיך לחול על יתר רשויות המדינה; חוות-הדעת של הייעוץ המשפטי תחייב את הממשלה, אך חוות-דעת על חוקיות הצעות חוק לא תחייב. משרות היועצים המשפטים לא יהיו במשרות אמון.

על-פי מתווה הנשיא, חוקי יסוד יחוקקו כך: 3 קריאות ברוב של 61 חברי כנסת, קריאה רביעית ברוב של 80 או 70 חברי כנסת בהתאם למשך הזמן שעבר מהקריאה הקודמת.

לגבי פסילת חוקים רגילים: בית המשפט העליון יוכל לפסול בהרכב של 11 שופטים וברוב של שני שליש.

לגבי בעיית חוק הגיוס נכתב במתווה הנשיא כי "יגובש מתווה מוסכם לשירות צבאי או לשירות לאומי אזרחי, שיחוקק כחוק יסודו ויהיה חסין מביקורת שיפוטית". 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

""מלחמת אחים היא קו אדום" 

לדברי הנשיא הרצוג הערב, "אנחנו בצומת דרכים - משבר היסטורי או רגע חוקתי מכונן. השבועות האחרונים קורעים אותנו. הם פוגעים בכלכלה בביטחון בחברה ובמיוחד בלכידות הישראלית. ארוחות השבת המשפחתיות עברו לזירת מאבק. העימותים עומדים ומחריפים. החרדות מוחשיים ומתמיד.

"אני רוצה להגיד משהו מהלב ומקווה שיחדור ללב: פגשתי אלפי אזרחים, טובי בנינו, פטריוטים אמיתיים מכל ציידי המחלוקת בחיים. בסיוטים הכי גרועים לא חשבתי שאשמע מילים כאלה. שמעתי רטוריקה מבהילם, שנאה אמיתית עמוקה.

"מלחמת אחים היא קו אדום. אני לא אתן לזה לקרות. צה"ל חייב להיות מחוץ לתחום. כך גם סרבנות מכל סוג שהוא. אנחנו בעיצומו של משבר עמוק. אנחנו ניצבים בפני הזדמנות להסדרה מוסדרת וחכמה של יחסי הרשויות במדינה היהודית והדמוקרטית והאהובה שלנו. אנחנו בצומת דרכים, משבר היסטורי או רגע חוקתי מכונן.

"מחנה משותף צריך לשקף מנעד רחב של זהויות ותפיסות עולם מכל הפסיפס הישראלי, לרבות המיעוט. הסכמה רחבה ומוחלטת היא לא בת-השגה. בשבועות האחרונים רדפתי אחרי הצדק והשלום, שוחחתי עם כולם. עם מנהיגים מכל שדרות העם מכל עמדה, אלפי אנשים. לא פסחתי על אף קבוצה.

"למדתי כמה גדול מרחב ההסכמה. רוב אזרחי ישראל רוצים מתווה מאוזן שיסדיר אחת ולתמיד את היחסים בין רשויות השלטון בישראל. הרוב רוצים הסכמה רחבה. רוצים לחיות חיים בטוחים וטובים. המתווה הוא שביל זהב שמכנס באופן ראוי והגון את התפיסות האמונות הדאגות והחששות".

הנשיא כינה את הצעתו "מתווה העם", כאשר הוא מכוון למסגר בכך את ההצעה ככזו שתוכל להתקבל על המכנה המשותף בשני הצדדים ולגשר על הקיטוב. 

"הסכנה לדמוקרטיה לא חלפה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה למתווה: "לצערי, הדברים שהציג הנשיא לא הוסכמו על-ידי נציגי הקואליציה. סעיפים מרכזיים במתווה שהוא הציג רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש לרשויות בישראל".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, מסר בתגובה למתווה: "אני מברך את נשיא המדינה על מתווה העם. מדינת ישראל נקרעת לגזרים, ועלינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע התפוררות כלכלית, ביטחונית וחברתית שפוגעת אנושות בחוסן הלאומי.

"עלינו לגשת למתווה הנשיא מתוך כבוד למעמד, לרצינות שבה נכתב ולערכים העומדים בבסיסו. תגובת הקואליציה למתווה היא ביזוי של מוסד הנשיאות, זלזול גמור בגודל השעה ומחיקת הרעיון שאנחנו עם אחד. כל עוד הקואליציה ממשיכה בדהירת החקיקה הקיצונית והדורסנית, הסכנה לדמוקרטיה הישראלית לא חלפה, ונמשיך להיאבק על ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית וחזקה".

מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה למתווה הנשיא: "סיעת המחנה הממלכתי מקבלת את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כבסיס לחקיקה במקום מתווה החקיקה המסוכן הקיים. אנו קוראים לנתניהו ולכלל הגורמים במערכת הפוליטית לנהוג באחריות, בשעה גורלית זו, לאמץ את המתווה ולהתחיל בקידומו באופן מיידי".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הביעו תמיכה מלאה במתווה הנשיא. השניים קראו לכלל ראשי המפלגות ולכל חברי הכנסת להתייצב כמקשה אחת מאחורי יוזמת הנשיא. "בשם כלל העובדים והמעסיקים במשק, אנו קוראים לכולם להתייצב ולהביע אמון והסכמה במתווה העם שהוצג על-ידי נשיא המדינה. תעצרו הערב את הכאוס החברתי והכלכלי והשיבו לכולנו את התקווה", אמרו. 

המחאה תימשך

מובילי המחאה הודיעו: "אנו מעריכים את הנשיא הרצוג על מאמציו הכנים למנוע קרע בעם. במקום לגנוז ולעצור את חוקי הדיקטטורה, הממשלה ממשיכה גם היום לדהור לעבר הפיכה משטרית. מחר, מאות אלפי ישראלים ייצאו ליום 'החרפת ההתנגדות לדיקטטורה'. זהו רגע האמת לישראלים לצאת ולהציל את הדמוקרטיה הישראלית. בשבת נפגין במעל למאה מוקדים ברחבי הארץ וההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב. רק המשך המחאה הנחושה תביא לעצירת ההפיכה המשטרית".

ראשי פורום העסקים המורכב ממנהלי ובעלי החברות הגדולות בישראל מסרו: "אנו תומכים ומגבים באופן מוחלט את מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג - 'מתווה העם'. מתווה הפשרה השלם שהוצע על-ידי הנשיא מהווה פשרה הוגנת בין הצדדים ושומר הן על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והן על עצמאות מערכת המשפט. אימוץ מתווה זה יבטיח את המשך צמיחתה של הכלכלה הישראלית.

"אנו קוראים לאמץ באופן מיידי את מתווה הנשיא בשלמותו, וזאת על-מנת למנוע הידרדרות נוספת של המצב ולעצור את הקרע הנוראי שפוקד את העם. אנו מודים ומצדיעים לנשיא על הפעולה הנחרצת שתוצאותיה - 'מתווה העם'".

ממטה מאבק עובדי ההייטק נמסר: "ה-D9 של הממשלה לא עוצר. גם נשיא המדינה, במלוא עוצמתו והנכונות שלו לנסות ולהביא להסכמות רגע לפני התהום, לא מצליח לעצור את הלהט להחריב את הדמוקרטיה. המתווה שהוצג עמוק וראוי לבחינה, אבל לממשלה זה לא משנה, והיא ממשיכה במרוץ לדיקטטורה. לכן, אנחנו קוראים לכל פטריוט ישראלי לצאת מחר להפגין".

בתגובה למתווה הנשיא אומרים ממטה "מאבק הגלימות": "אנו מברכים על עמדתו הנחרצת של הנשיא באשר להליך חקיקה חדש, על עקרונות יסוד כמו השוויון וההכרח בהסכמות רחבות. אין לנו אמון בממשלת יריב לוין שתעצור את ההפיכה המשטרית, וכל עוד לא תהיה עצירה, המאבק ימשיך ויתעצם". 

ממכון תכלית נמסר: "היה לנו הכבוד לקחת חלק בתהליך, ככל שהנשיא ביקש מאיתנו, וכך נעשה גם בעתיד. מתווה העם אינו סופו של המסע. כפי שפעל המכון בחודשים האחרונים באופן אקטיבי, נמשיך לפעול גם עתה לשם מציאת מרחבי הסכמה למחלוקת העמוקה שמשסעת את מדינת ישראל. מתוך היכרות עמוקה עם התוכן, אנו מאמינים שזה אפשרי".

בליכוד רצו לאמץ את המתווה, דרעי ורוטמן התנגדו

אם בתחילה הייתה אפשרות כי המתווה יוצג בהסכמת הקואליציה ללא תמיכת האופוזיציה - בסופו של דבר המתווה הוצג ללא תמיכה של הקואליציה.

פרטי המתווה רחוקים מאוד מהצעות החוק שמקדמת בימים אלה הקואליציה. הגורמים שסירבו בתוקף למתווה הנשיא הם יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן. זאת למרות רצון הליכוד לחתור להסכמות הכרוכות בוויתורים גדולים מאוד ביחס להצעה המקורית של הקואליציה.

הרצוג החריף את הטון נגד החקיקה

את המתווה הגיש הנשיא הרצוג כחודש לאחר שקרא להקפיא זמנית את הליך החקיקה כדי למצות אפשרות של הידברות עם האופוזיציה. מאז המשיכה הקואליציה לדהור קדימה בחקיקה, ובצד השני סירבו באופוזיציה למגעי הידברות בטרם עצירת החקיקה.

בימים האחרונים החריף הנשיא את הטון כלפי השינויים המתוכננים במערכת המשפט. בשבוע שעבר אמר הרצוג בנאומו כי "מכלול החקיקה שנידון כעת בוועדה צריך לעבור מהעולם ומהר. הוא שגוי, הוא דורסני, הוא מערער את יסודותינו הדמוקרטיים, ולכן יש להחליפו במתווה אחר, מוסכם, ולאלתר".

"הבחירה היא אחת: או אסון או פתרון. אם תבחרו להמשיך בדרך בה הלכתם עד כה - הכאוס על הידיים שלכם. ההיסטוריה תשפוט אתכם. קחו אחריות ומיד", הזהיר הרצוג בשבוע שעבר.

השבוע התייצבו בכירים במשק הישראלי בבית הנשיא לדון במתווה הפשרה וביקשו ממנו להביא לעצירת החקיקה. בין הבכירים שהגיעו לשוחח עם הרצוג ניתן למנות את הראל ויזל, ליאורה עופר וראשי הבנקים הגדולים.

חלק מהבכירים הודיעו לנשיא כי יתמכו במתווה שלו, אך לא בלי תנאים. הם אמרו להרצוג כי התמיכה שלהם תלויה בשאלה האם גורמים משפטיים משמעותיים יתמכו במתווה שיציע.