יועמ"שית הכנסת הייתה שותפה בניסוח החדש של החוק לבחירת שופטים

לדברי מספר גורמים המעורים בהליך, עו"ד שגית אפיק סבורה כי מדובר במתווה מאוזן וסביר שמאפשר להגן עליו בבג"ץ • מטעמה של עו"ד אפיק נמסר בתגובה: "לא מתייחסים" • באופוזיציה מביעים התנגדות נחרצת למתווה החדש

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק / צילום: איל יצהר
היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק / צילום: איל יצהר

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הייתה שותפה לכתיבת הנוסח החדש של החוק לשינוי שיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון, שהוצעה על-ידי ח"כ שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין, וקיבלה את תמיכת הקואליציה.

מאז דחיית מתווה הנשיא: פרמיית הסיכון של ישראל קפצה והשקל איבד גובה 
הנחות של 400 אלף שקל על דירה: עכשיו זה רשמי - מחירי הנדל״ן בירידה | בדיקת גלובס 

לדברי מספר גורמים המעורים בהליך, עו"ד אפיק סבורה כי מדובר במתווה מאוזן וסביר שמאפשר להגן עליו בבג"ץ. מטעמה של עו"ד אפיק נמסר בתגובה: "לא מתייחסים".

לפי ההצעה, הוועדה לבחירת שופטים תכלול 11 נציגים, עם רוב של 6 לקואליציה, כאשר שני השופטים הראשונים שימונו בכל קדנציה של הכנסת לבית המשפט העליון, ימונו ברוב של 6 מתוך 11 חברי ועדה.

מהמינוי השלישי והלאה - יידרש רוב של 8 חברי ועדה, שיכלול שופט ונציג אופוזיציה.

11 החברים בוועדה יהיו: שלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שלושה שופטים (בהם נשיא בית המשפט העליון) ושני חברי האופוזיציה.

ראשי הקואליציה הודיעו קרוב לשעה 2:00 לפנות בוקר כי הם מקבלים את ההצעה של יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן. שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים והחקיקה יושלמו עד סוף המושב הכנסת המסתיים ב-2 באפריל.

שאר סעיפי החקיקה של המהפכה המשפטית יובאו לאישור עם תחילת מושב הקיץ של הכנסת בעוד כחודש.

התיקון יאפשר לקואליציה למנות שני שופטים לבית המשפט העליון השנה עם פרישתן של הנשיאה אסתר חיות והשופטת ענת ברון באוקטובר הקרוב. אחריהן יפרוש השופט עוזי פוגלמן רק באוקטובר 2024. התיקון גם יאפשר לקואליציה לבחור את נשיא בית המשפט העליון הבא.

לדברי ראשי הקואליציה ,"התיקון יתקן עוול היסטורי. לראשונה יבוטל הווטו האוטומטי של השופטים, כך שיתאפשר איזון וגיוון בהרכב בית המשפט העליון. נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהוועדה".

עוד אמרו ראשי מפלגות הקואליציה כי הם "קוראים לאופוזיציה לנצל את תקופת הפגרה שנמשכת כחודש, שבה לא ניתן לקיים את הליכי החקיקה בכנסת, על-מנת לקיים הידברות אמיתית לצורך הגעה להבנות ביחס לסעיפי החקיקה שיובאו לאישור לאחר הפגרה".

באופוזיציה מביעים התנגדות נחרצת למתווה החדש. 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית