מחירי הדירות | בדיקת גלובס

הנחות של 400 אלף שקל על דירה: עכשיו זה רשמי - מחירי הנדל"ן בירידה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • פריסת תשלומים לשנים קדימה, הפחתת ריבית לרוכשים והבטחה לשאת בעלות המשכנתה המתנפחת - המבצעים מצד חברות הנדל"ן מתרבים והופכים יצירתיים • אבל גם הם לא יכולים להסתיר: מחירי הדירות החדשות בשוק החופשי יורדים כבר שלושה חודשים ברציפות

מחירי הדירות בירידה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מחירי הדירות בירידה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כשפורסם מדד מחירי הדירות של אוקטובר האחרון, קצב העלייה השנתי חצה את רף 20 האחוזים, ולא נראה בדרך לעצירה. אבל מאז הדברים השתנו: שלושת המדדים האחרונים הציגו יחד עלייה של 0.5%, וקצב העלייה השנתי נחתך בתוך רבעון אחד בכמעט שישה אחוזים. גם אם החברות עצמן מנסות לשדר עסקים כרגיל, הירידות כבר מורגשות במשרדי המכירות.

החששות בשוק הדיור: "לקוחות קוראים דוחות שלנו כדי לוודא שהחברה איתנה" | ראיון
מנכ"ל קרדן נדל"ן: "כל מגמה בשוק יוצרת גם הזדמנויות; מי שהגזים בהצעות יצטרך לחשב מסלול מחדש"
"מצמצמי דיור": דוח של האוצר חושף את התופעה החדשה בשוק הנדל"ן

אומנם מדד מחירי הדירות לא מציג ירידה לעת עתה - בחודש ינואר הוא עלה ב־0.1% נוספים. אבל סקטור הדירות החדשות, שגם נמכרות בהיקפים נמוכים משמעותית ממה שהיה כאן לפני שנה לא תורם לכך. בחודש ינואר מחירי הדירות החדשות בשוק החופשי ירדו ב־0.5%, ובדצמבר ב־1.9%. על פי בדיקת גלובס, מדובר בירידה של עד כ־90 אלף שקל בממוצע לדירה חדשה. לכן, גם אם היזמים והקבלנים לא מוכנים עדיין להודות בזה, המגמה מורגשת בשטח.

למעשה, מספיק להציץ במבצעים הרבים שהם עצמם מציעים לאחרונה כדי להבין: ירידות המחירים כבר כאן.

מהיעדר הצמדה למדד ועד החזר משכנתה

המבצעים שמציעים בימים אלו הקבלנים והיזמים חולשים על פני כל הארץ. מה שלפני כחודשיים, בפרסום קודם כאן בגלובס, נחשב "טפטוף" זהיר, הפך לאחרונה לזרם משמעותי יותר, שנראה כי כולם משתתפים בו.

 

הייתה זו סקירת אגף הכלכלנית הראשית של משרד האוצר מהשבוע שעבר שהעניקה לעניין זה התייחסות רשמית, כאשר ניתחה את מחירן הממוצע של הדירות החדשות במבצעי מכירה שהתבצעו לאחרונה בקריית ביאליק: על פי הנתונים, המחיר הממוצע של הדירות שנרכשו בסבב המבצעים בעיר עמד על 1.57 מיליון שקל, "גבוה ב־16% בלבד מהמחיר הממוצע לדירות שנמכרו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן בקריית ביאליק בשנת 2022". על פי בדיקת גלובס, לפני שנה מחיר דירה חדשה בקריית ביאליק היה 1.8 מיליון שקל, גבוה בכ־40% ממחיר דירה במחיר למשתכן.

הצצה אל מבצעי חברות הנדל"ן האחרונים מגלה מבצעים רבים, ובעיקר יצירתיות רבה בדרך שבה ההנחות מוצעות - ואלו מיתרגמות לירידה אמיתית במחיר שהרוכש משלם בפועל, גם אם החברות ממאנות להכריז על הורדת מחירים.

כך למשל, רבות מהחברות מציעות הטבות הקשורות למימון רכישת הדירה, עם "פריסות" תשלומים: קרדן נדל"ן מציעה בפרויקט קרדן UP בנהריה תשלום של 20% מהדירה במועד החתימה, ואת היתרה רק באכלוס. בדרך כלל השיטה היא 20-80, כך 20% משולמים במועד הרכישה, ו־80% קרוב לאכלוס. הההצעה של קרדן נחשבת הטבה משום שהיא דוחה את מרבית התשלום לשלב שאחרי האכלוס.

מ.ב.צ יזמות והשקעות מציעה בפרויקט שלה במתחם בראשית בבאר שבע תשלום של 150 אלף שקל בלבד במועד החתימה, עוד 20% סמוך לאכלוס והיתרה לאחר האכלוס; חברת ליבא טאואר ייזום ובנייה מציעה בפרויקט שלה במתחם ליבא בשדרה בקריית אונו תשלום של 10% מהמחיר בעת החתימה, והיתרה בעת האכלוס.

חברות אחרות מציעות מבצעים שמיועדים להקל את נטל תשלומי המשכנתה על הרוכשים - שהפכו גבוהים בעקבות עליית הריבית. כך, חברת אזורים מציעה "החזר משכנתה לשנה במתנה" בפרויקט אוליבר בתל אביב, שאותו היא מקימה עם חברת שלום את נתן; אלקטרה מגורים מציעה ריבית קבועה וצמודה למדד של 0.99%, ל־20 שנה, בפרויקטים שלה במתחם האלף בראשון לציון ובפארק הים בבת ים. לצידן, חברות מציעות פטור מהצמדה למדד תשומות הבנייה - שגם כך, נכון להיום, אינו מוצמד ב־60% ממחיר הדירה.

ויש גם הנחות ממש, כולל מכירת דירות "כחדשות"

לצד אלו ישנם גם מקרים שבהם מציעות החברות הנחות ממש - לרוב במסגרת מבצעי פריסייל (מבצעי טרום מכירה), שנהוגים מאוד בענף, אך עד להאטת קצב הפעילות בחודשים האחרונים, כמעט לא כללו הנחות. כעת, חברות הנדל"ן מתחילות להוריד מחירים בשלב הזה.

כך למשל מציעה קבוצת גבאי, בפרויקט SIA בנתניה, דירות חמישה חדרים החל במחיר של 3.1 מיליון שקל. דירות דומות בפרויקט נמכרו עד היום ב־3.5 מיליון שקל לפחות, כך שמדובר בהנחה של כ־11% ויותר, בחברה מציינים כי המחיר המצוין במבצע הוא עבור דירות בקומות התחתונות; חברת גינדי החזקות, כפי שפרסמנו כאן, מציעה 20% הנחה במחירי הדירות בפרויקט "גינדי רמת אפעל" ל־250 הרוכשים הראשונים - וכעת הוסיפה גם דחייה של התשלום (אותם 20%) עד 2030, ללא ריבית והפרשי הצמדה.

מגדילה לעשות חברת שבירו, אשר בפרויקט שבירו Diamonds שלה בפתח תקווה היא מציעה דירות שישה חדרים "כחדשות" ב־3.65 מיליון שקל. בחברה מסבירים כי מדובר בדירות שהושכרו לחמש שנים בבניין שנבנה למטרת שכירות ארוכת טווח. כעת, עם תום תקופת ההשכרה המזכה בהטבות, החברה מוכרת את הדירות - ולכן אלו מוגדרות "כחדשות".

הפרויקט אוכלס זה מכבר, ולכן דירות חדשות בו נמכרו לפני כמה שנים וקשה להעריך את מחירן בשוק כיום. עם זאת, דירות שישה חדרים בסביבת הפרויקט נמכרו במחירים גבוהים מארבעה מיליון שקל, ובכמה עסקאות אף נחצה רף חמשת מיליון השקלים לגביהן.