הפתרון למשבר - סיום משפטי נתניהו בתמורה לעצירת החקיקה

הגיעה העת לומר באומץ וביושר: משפטי נתניהו הם מנוע הבערה שמונע שיח ענייני וזורע אימה וחשש למלחמת אזרחים • יש לשים לזה סוף

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

הכותב הוא שותף וראש מחלקת לקוחות פרטיים והעברות בין־דוריות בעסקים משפחתיים במשרד פישר (FBC) 

מדינת ישראל מצויה בעיצומו של תהליך מעבר בין־דורי מטלטל וקשה מנשוא. בעולמות ההעברה הבין־דורית בעסקים משפחתיים, הקושי המרכזי נובע מכך שבני הדור הממשיך לא בחרו האחד בשני. זו שותפות שנכפתה עליהם, בעסק שהם לא בחרו בו, וכל זאת ללא תקנון משפטי מחייב המגדיר את החזון המשותף ואת המנגנונים לניהול מערכת היחסים ביניהם.

מצב דברים בעייתי זה מוביל לאובדן הדרך, לריבוי ידיים על ההגה, לדדלוק ניהולי ולסכסוכים המובילים לניצול החולשה הניהולית על־ידי מתחרים עד לקריסתו הבלתי נמנעת של העסק. לא בכדי, הסטטיסטיקה העגומה מראה כי מרבית העסקים המשפחתיים (בין 70% ל־90%), לא מצליחים לשרוד את התהליך הבין־דורי. כך בישראל, וכך ברחבי העולם. זה בדיוק המצב בו אנו מצויים במדינת ישראל. הטלטלה אותה אנו חווים מאיימת על עתידה של ישראל.

בחירת חזון משותף

בתהליך העברה בין־דורית בעסקים משפחתיים מתכנסים יחדיו בני הדור המייסד עם בני הדור הממשיך, בוחנים דרכי פעולה אפשריות בתהליך מעמיק ובוחרים יחד את החזון המשותף אשר ישקף את ערכי המשפחה ויתווה את עתידו של העסק המשפחתי. לאחר מכן מנסחים בני המשפחה במשותף את כללי המשחק, באמצעות האמנה.

לתהליך כזה יש שלוש מטרות ברורות ומוגדרות: הראשונה - שמירה על כבודם, רווחתם ומורשתם של בני הדור המייסד. השנייה - מניעת סכסוכים משפחתיים. השלישית - שמירה על העסק המשפחתי ויצירת מנגנונים לשגשוגו לטובת הדורות הבאים.

בהיעדר הליך סדור, ניצבת אותה סטטיסטיקה, וגורלו של העסק נקבע מראש לאבדון. כך בדיוק גם בתהליך הבין־דורי שעוברת מדינת ישראל.

כל עוד משפטי נתניהו מתנהלים, לא ניתן לקיים הידברות אמיתית ושיח ענייני בדבר רפורמה משפטית אמיתית ונטולת פניות. זהו המכשול שמונע שיח מהותי ותהליך תקין למעבר בין־דורי וקביעת כללי משחק משותפים. אין מכשול אחר. הגיעה העת לומר באומץ וביושר: משפטי נתניהו הם מנוע הבערה שמונע שיח ענייני וזורע אימה וחשש למלחמת אזרחים. יש לשים לזה סוף.

לרוב הציבור יש הרבה יותר מן המשותף מאשר להפך. לכל הציבור, חרף מחלוקות אידאולוגיות אמיתיות, יש אינטרס מובהק לאחד כוחות ולגבש יחד, בתהליך קשה ומורכב אך הכרחי, את חזונה ועתידה של הארץ הזאת. בין המחנות האלה נדרש כוונון, בוודאי לא מלחמה.

כולם מאוכזבים

ההצעה המעשית היא: (א) סיום מיידי של משפט נתניהו באמצעות הענקת חנינה; (ב) חקיקת חוק להגבלת כהונה של ראשי ממשלה, שיחול החל מסיומה של הקדנציה הנוכחית של נתניהו, אך יחייב גם אותו; (ג) עצירה מיידית של תהליכי הרפורמה במערכת המשפט והקמת ועדה ממלכתית לבחינת הרפורמה האמורה, שתגיש את המלצותיה המפורטות לנשיא בתוך שלושה חודשים, וזאת כנושא ראשון מבין נושאים מוגדרים שיכוננו את חוקתה החדשה של מדינת ישראל.

זוהי הצעה מחויבת המציאות. ניתן גם לשער כי במשאל עם מרבית הציבור לא יהיה מרוצה לחלוטין מהצעת הפשרה הזו, אך בכל זאת יסכים לה.