מה חושבים הישראלים על סגירת נתב"ג ואיזו מילת חיפוש הכי פופולרית ברשת?

ברקע ההפגנות והדרמה בנוגע לחקיקה המשפטית, בדקנו אילו מילות החיפוש הכי פופולריות בגוגל, ומה חושב הציבור על חסימת כבישים ועל ביטול ההמראות בנתב"ג • להלן התוצאות מנתוני גוגל ובאזילה

ברקע החקיקה, מה הישראלים מחפשים ברשת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ברקע החקיקה, מה הישראלים מחפשים ברשת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

על רקע ההפגנות, הסערה בנוגע לחקיקה המשפטית והאפשרות שזו תיעצר, ובניסיון לבדוק מה מעסיק את הישראלים, בדקנו את מילות החיפוש הפופולריות באינטרנט ב-24 השעות האחרונות.

ענקית הטכנולוגיה גוגל מאפשרת לעקוב אחרי הטרנדים הפופולריים ביותר על גבי הפלטפורמה שלה ומנגישה את הנתונים בעזרת כלי ציבורי בשם גוגל טרנדס.

לפי נתוני גוגל טרנדס, מילות החיפוש הפופולרית ביותר הן שמו של שר המשפטים יריב לוין עם עלייה של כ-20 אלף חיפושים ביחס ליום רגיל. במקום השני, אסף זמיר, שהודיע אתמול בטוויטר על התפטרותו מתפקיד הקונוסול בניו יורק, אף הוא באזור ה-20 אלף חיפושים מעל לכמות החיפושים בשגרה. במקום השלישי Israel, במקום הרביעי עמית סגל, ובמקום החמישי שמחה רוטמן.

בשאר המקומות המונחים שנוגעים למצב המשפטי ומככבים: הרפורמה המשפטית, עמיחי שיקלי, ביבי, דגל ישראל, בעז בן-צור, שר הביטחון יואב גלנט, אריה דרעי, רשות שדות התעופה והמילה "חקיקה".

בשעות האחרונות התחילו לצבור עוד יותר תאוצה החיפושים שר הביטחון גלנט ושמחה רוטמן.

במרכז השיח ברשת: השביתה בנתב"ג

על-פי נתוני חברת הניטור והמחקר באזילה שנבדקו עבור גלובס, בניטור ראשוני לאחר ההכרזה על שביתה כללית במשק, בתוך שעה עלו כ-350 דיונים ומעל ל-19,000 אינטראקציות. הרבה מן השיחות עוסקות בשביתה בנתב"ג, עולה ביקורת מימין ומשמאל על חסימות הכבישים והצירים המרכזיים שפוגעת באזרחים ומגבילה את חופש התנועה שלהם ושל מי מביניהם שבדרך לעבודה, לטיסה או לטיפול רפואי.

רוב השיח מתנגד לחסימות של כבישים למטרת מחאה כזו או אחרת, בטענה כי הדבר פוגע באזרחים וממאיס את נושא המחאה על הציבור. לצד זאת, עולה ביקורת נוקבת המשווה בין ההתנהלות הנוכחית של המשטרה שמאפשרת את חסימות הכבישים, בעוד בהפגנות אחרות (בדגש על הפגנות הימין/הנכים והאתיופים) המשטרה מביאה כוחות גדולים ולא מאפשרת להפריע לסדר הציבורי.

סביב ההפגנות ביומיים האחרונים אותרו כ-1,600 דיונים ומעל ל-234 אלף אינטראקציות ברחבי הרשתות החברתיות, אתרי החדשות, הפורומים והבלוגים. לפי באזילה, השיח מתמקד במוקדי ההפגנות בערים השונים, קריאות להצטרף אל ההפגנה בקפלן במחאה על פיטורי שר הביטחון יואב גלנט, הפגנות מחוץ לבתיהם של חברי כנסת ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם שיוך פוליטי של המפגינים אל הצד השמאלי של המפה הפוליטית. עם זאת, לפי באזילה, לא זוהה תיעדוף לצד ספציפי של המפה בשונה מהשיח שאותר לפני חודש שנטה לימין, כלומר לתומכי הרפורמה. לדברי החברה, השיח היום חצוי, והוא התאזן.

לגבי עצירת החקיקה, אותרו 1.2 אלף דיונים ומעל ל-123 אלף אינטראקציות ברחבי הרשתות והאתרים. לדברי באזילה, גם כאן הדעות חצויות, והשיח מאוד מאוזן. הציבור שמתנגד לעצירת החקיקה טוען כי עצירת החקיקה היא "פרס לאנרכיסטים", וכי "כניעה תוביל לכניעה בפעמים הבאות"; ועוד מהצד השני, הציבור שקורא לעצירת החקיקה, טוען כי יש לעצור את החקיקה לפני קריסת המדינה, ציבור המפגינים ימשיך להילחם בכל כוחות עד לעצירתה, וגם "יש להשתמש בכל האמצעים כולל השבתת המשק".