אחרי שקרא לעצור את החקיקה: נתניהו פיטר את גלנט מתפקיד שר הביטחון

ראש הממשלה נתניהו זימן את השר יואב גלנט ללשכתו ואמר לו כי הוא איבד את האמון בו לאחר שפעל נגד הממשלה והקואליציה • עדיין לא ברור מי יחליף אותו בתפקיד • לאחר ההודעה על הפיטורים גלנט צייץ: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי" • גנץ ולפיד לחברי הליכוד: לא להתמנות לשר הביטחון

בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילומים: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילומים: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לפטר מתפקידו את שר הביטחון יואב גלנט. הוא זומן ללשכת ראש הממשלה, שם אמר לו נתניהו כי הוא איבד את האמון בו לאחר שפעל נגד הממשלה והקואליציה בזמן שהוא נמצא בביקור בחו"ל. עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "השר גלנט לא תיאם את דבריו עם ראש הממשלה מראש ובכך חיבל במאמצים להגיע לפתרון".

הגרף שמראה את הקשר ההדוק בין הרפורמה המשפטית לשוק 
שר חדש נולד בליכוד ויש לו תוכנית מסודרת בנוגע למינויים פוליטיים 
מה קרה במדינה היחידה באירופה שבה הקואליציה בוחרת את השופטים 

גלנט צייץ בטוויטר אחרי הפיטורים: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי". 

בערב שבת גלנט קרא לעצירת החקיקה של המהפכה המשפטית, זאת לאחר שביום חמישי האחרון הודיע גלנט שימסור הצהרה וחזר בו בעקבות פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. עצם התקווה לעצירת החקיקה או לאפשרות של יציאה מהפלונטר הפוליטי הספיקו לשוק להביע אופטימיות, שגרמה לזעזוע בשער החליפין של הדולר/שקל ולעלייה דרסטית של יותר מ־1.5% בשער השקל. כל זאת התרחש בתוך פחות מחצי השעה שלאחר הפרסומים על הצהרת גלנט, שלבסוף בוטלה.

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד פרסם הצהרה משותפת עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בה הם קוראים לאחרים לא להתמנות למחליפו של גלנט בתפקיד שר הביטחון. "ביטחון המדינה לא יכול להיות קלף במשחק הפוליטי. נתניהו חצה הערב קו אדום. אנחנו קוראים לשרי הליכוד, לחברי הכנסת של הליכוד, אל תתנו יד לריסוק הביטחון הלאומי. מי שיקבל על עצמו את תפקיד שר הביטחון יביא על עצמו חרפה. עיניי העם נשואות אליכם בתקווה. אפשר עדיין לעצור".

"שינויים משמעותיים ולאומיים עושים בהידברות ובשיח"

בשבת, גלנט אמר בהצהרתו כי "משימת חיי היא ביטחון ישראל, סיכנתי את חיי עשרות פעמים וגם הפעם אני מוכן להסתכן ולשלם מחיר. האיומים גדולים - איראן קרובה ליכולת גרעינית צבאית, הזירה הצפונית רוחשת, הטרור הפלסטיני גובר". "בשבועות האחרונים נפל דבר. אני מודאג ממה שאני שומע בשטח. מעולם לא נתקלתי בעוצמה של כעס וכאב כמו שאני רואה עכשיו. צה"ל נשחק. השסע בחברה חודר אל תוך צה"ל וזו סכנה ברורה מיידית ומוחשית לביטחון המדינה. לדבר הזה לא אתן את ידי".

גלט הוסיף בנאומו בשבת כי "אני איש ליכוד, אומר הערב - צריך שינוי במערכת במשפט, אבל שינויים משמעותיים ולאומיים עושים בהידברות ובשיח". עוד אמר, "ניצחון של אחד הצדדים הוא ההפסד של המדינה. עלינו להוביל תהליך לאומי משותף, שישמור על כוחו של צה"ל. הצגתי את תמונת המצב הביטחונית ואמרתי שבעת הזו צריך לעצור את התהליך כדי לשבת ולדבר".

לדברי גלנט, "למען ביטחון ישראל צריך לעצור את תהליך החקיקה ולאפשר לעם ישראל לחגוג יחד את פסח ויום העצמאות ולהתאבל יחד בימי הזיכרון. אלה ימים קדושים. צריך לעצור את ההפגנות, להושיט יד להידברות ולעצור את הסרבנות. חובתנו לשוב להידברות, אנשים אחים אנחנו".