איך יגיבו השווקים לפיטורי שר הביטחון? זה מה שמלמד ניסיון העבר

ביום חמישי האחרון השקל זינק וצנח בתוך שעות, בהתאם לפרסומים על הצהרות גלנט ונתניהו • המסקנה: בשוק מייחלים לפתרון שיחזיר את היציבות • איך ישפיעו פיטורי שר הביטחון על השווקים?

איך יגיבו השווקים לפיטורי שר הביטחון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
איך יגיבו השווקים לפיטורי שר הביטחון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניסיון העבר מלמד כי השווקים והמטבע המקומי צפויים להגיב בעצבנות לפיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט על רקע דבריו כי נדרשת עצירה של החקיקה המשפטית.

שר חדש נולד בליכוד ויש לו תוכנית מסודרת בנוגע למינויים פוליטיים
מה קרה במדינה היחידה באירופה שבה הקואליציה בוחרת את השופטים 
200 שנה של קריסת בנקים והפסדים מגלים שהגדולים הם לא תמיד הרעים | המשקיע האינטילגנט

הדוגמה המובהקת ביותר לקשר שבין האירועים המשפטיים לתגובה בשווקים אירעה ביום חמישי האחרון: בסביבות השעה ארבע פורסם כי שר הביטחון יואב גלנט יישא הצהרה בשמונה בערב, בה הוא צפוי לקרוא להפסקת החקיקה. זמן קצר לאחר מכן פורסם כי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון לשאת דברים.

עצם התקווה לעצירת החקיקה או לאפשרות של יציאה מהפלונטר הפוליטי הספיקו לשוק להביע אופטימיות, שגרמה לזעזוע בשער החליפין של הדולר/שקל ולעלייה דרסטית של יותר מ־1.5% בשער השקל. כל זאת התרחש בתוך פחות מחצי השעה שלאחר הפרסומים.

 

חמש דקות לתוך נאום נתניהו, ובשוק הבינו שהתקווה הייתה מוקדמת, שאין בכוונת ראש הממשלה להציע פשרה, ושהמשבר נשאר בעינו. בתוך כך השווקים הביעו את אכזבתם באופן מיידי, דבר שגרם לצניחה חדה של השקל בכחצי אחוז לצד גרף שער החליפין שעלה בחדות. כמו כן, גם בפתיחת שבוע המסחר הנוכחי האופטימיות נעדרה ממסכי הבורסה, שנסגרה בירידות חדות.

"לשוק ייקח זמן להתאושש"

רפי גוזלן, כלכלן שווקים ראשי ב־IBI בית השקעות, מסר לגלובס כי השפעות הרפורמה המשפטית באות לידי ביטוי במדדים נוספים: "הטלטלה לא מתרחשת רק בשוק המט"ח, אנו רואים את הציפייה לפשרה גם בפרמיית הסיכון של ישראל שגדלה, באגרות החוב ובמניות".

לדבריו, שוק ההון חושב קדימה ומבין את ההשלכות וקיים קונצנזוס בין הכלכלנים לגבי הרפורמה. כמו כן, גוזלן מדגיש כי פשרה תוביל לרווחה בשוק, אך בטווח הרחוק לשוק ייקח זמן לחזור למצב שהיה לפני הטלטלה הפוליטית ולהביע שוב אמון דומה בשוק הישראלי.

למעשה, אין מדובר בפעם הראשונה שהתנודות בשוק המט"ח מציגות תנודתיות יתר בתוך שעות ספורות בהתאם למתרחש בזירה הפוליטית. לצורך העניין, בשעות שקדמו לנאומו של הנשיא יצחק הרצוג בתחילת החודש והכרזתו הצפויה על מתווה פשרה הפיחו תקווה שגרמה לאופטימיות בשוק ולהתחזקות המטבע. גם אז האופטימיות התנדפה כלעומת שבאה. כשבקואליציה הגיבו בדחייה לפשרת הנשיא, השקל נחלש באופן מיידי שוב. אם לא די בכך, במקביל באותו יום, הדולר בעצמו סבל מחוסר יציבות וצלל בכ־1.1% ועלה בכמעט אחוז בחזרה כעבור כמה שעות.