נתניהו הודיע שחקיקת הרפורמה המשפטית תימשך בשבוע הבא; השקל נחלש מול הדולר

בהצהרה לציבור אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יקדם את המשך החקיקה בשבוע הבא: "אני נכנס לאירוע" • התייחס לפגישה עם שר הביטחון יואב גלנט: "שמעתי את החששות שלו מהמצב על הביטחון הלאומי שלנו. אני לוקח הכול בחשבון. ובאותה נשימה - אני חייב לומר שוב - אין שום מקום לסרבנות" • הדולר מטפס בחזרה לרמה של 3.6 שקלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הערב נתן ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהרה מיוחד לציבור. נתניהו הודיע כי חקיקת הרפורמה המשפטית תימשך, אך הוא יפעל להגעה ל"הסכמה רחבה".

המשקיעים לפחות לא מרוצים מהצהרתו של ראש הממשלה. רגע לפני סגירת הבורסה בתל אביב, החלו לצוץ הדיווחים על כך ששר הביטחון יואב גלנט ידרוש להקפיא את החקיקה והחלו ספקולציות שהסיכויים לכך גוברים. בתגובה, השקל התחזק בחדות מול הדולר, לרמה של 3.55 שקלים למטבע אמריקאי אחד. כעת, לאחר דברי נתניהו, המגמה התהפכה ושער הדולר-שקל מטפס בחזרה לרמה של 3.6 שקלים.

"יום השיתוק הלאומי": סיקור שוטף 
בכביש ולא בכיכר: בישראל הפרברית, כל קניון הוא אתר להפגנה
אושר סופית בכנסת: החוק שימנע מלהוציא את נתניהו לנבצרות

ההצהרה הייתה אמורה להתרחש לאחר נאומו של שר הביטחון גלנט, שכאמור, על פי הדיווחים, היה צפוי לקרוא לעצירת החקיקה. אך לאחר פגישה עם נתניהו, בה גלנט הציג לו את השפעת תהליכי החקיקה על צה״ל ומערכת הביטחון, ולבקשת ראש הממשלה, גלנט דחה את הצהרתו.

"אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון"

בנאום, תקף נתניהו את בית המשפט, ואמר "תומכי הרפורמה חושבים שאין פה דמוקרטיה אמיתית, ומה שמסכן את הדמוקרטיה זה בית משפט עליון כל יכול, ושבפועל הוא זה שמנהל את המדינה. מנגד, מתנגדי הרפורמה חושבים שמה שיסכן את הדמוקרטיה זה כנסת וממשלה שיפעלו בלי בלמים ובלי מעצורים ויפגעו בזכויות הפרט. משטר דמוקרטי תקין חייב לטפל בשני הנושאים האלה. הוא חייב להבטיח את שלטון הרוב ושלמור על זכויות הפרט".

עוד אמר נתניהו כי "אנשים רבים שלא מגדירים את עצמם כתומכי הרפורמה מסכימים שצריך לתקן תיקונים בכך, ולערוך רפורמה מהותית בבתי המשפט. אבל יש כאלה שחוששים שהרפורמה הדמוקרטית המוצעת תלך רחוק מדי. ושהיא תאפשר לממשלה ולכנסת להשתלט על בית המשפט. להתגבר על כל פסיקה. לחוקק כל חוק. הם חוששים ממדינת הלכה, וממדינה לא ליברלית. מחקיקה נגד להט"בים, חילונים, נשים, מיעוטים, אז לאור החששות האלה, אני אומר הערב: אני מאמין שאפשר להעביר רפורמה שתיתן מענה לשני הצדדים. שתשיב את האיזון הראוי בין הרשויות, ולא רק שתשמור - שתשריין את זכויות הפרט של כל אזרח ואזרחית במדינה. לא באנו לדרוס ולרמוס, באנו לאזן ולתקן. ולכן אנחנו נחושים לתקן ולקדם באחריות את הרפורמה הדמוקרטית שתחזיר את האיזון בין הרשויות".

בנאום התייחס נתניהו לפסקת ההתגברות ואמר "אני רוצה לענות על החשש המרכזי שמועלה על ידי הצד השני. יש חשש מפסקת התגברות גורפת, בלתי מוגבלת, שתביא לכך שכל רוב קטן בכנסת יוכל לפסול כל החלטה של בית המשפט. אני רוצה להגיד לכם באופן ברור - זה לא יקרה. להיפך - אני מתכוון לעגן בחוק את זכויות הפרט. נבטיח את זכויות היסוד של כל אזרחי ישראל - יהודים ולא יהודים, דתיים ולא דתיים, נשים, להט"בים - כולם. בלי יוצא מן הכלל. כל חקיקה תהיה מחויבת לעקרונות האלו. ואני לא מתכוון לזה באופן ערטילאי - אני מתכוון להביא חקיקה מפורשת בעניין הזה. אני אישית אדאג לכך שכך יהיה.

"עד היום, ידיי היו כבולות. הגענו למצב אבסורדי שאם הייתי נכנס לאירוע הזה, דבר שהתפקיד שלי מחייב, איימו להוציא אותי כראש הממשלה לנבצרות - דבר שהיה מבטל את תוצאות הבחירות ואת רצונם של מיליוני אזרחים. זה דבר אבסורדי שלא ייתכן בדמוקרטיה מתוקנת. לכן אני מודיע לכם, ידידי אזרחי ישראל - עד כאן. אני נכנס לאירוע. אני שם בצד כל שיקול אחר. למען העם שלנו והמדינה שלנו, אני אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון. נפגשתי הערב עם שורה של שרים, ביניהם שר הביטחון, שמעתי את החששות שלו מהמצב על הביטחון הלאומי שלנו. אני לוקח הכול בחשבון. ובאותה נשימה - אני חייב לומר שוב - אין שום מקום לסרבנות. היא מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו ואת הביטחון האישי של כל אחד מאיתנו. אין שום הצדקה לסרבנות".

נתניהו הפר את הסכם ניגוד העניינים 

נתניהו הפר הערב את הסכם ניגוד העניינים האוסר עליו להתערב בשינויים במערכת המשפט בשל מצבו המשפטי. על השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים אמרה היועמ"שית גלי בהרב-מיארה בחודש שעבר כי הוא "עלול אפוא להשפיע על שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים ועל שופטי בית המשפט העליון, הערכאה המוסמכת לקיים ביקורת שיפוטית על החלטות שמתקבלות במהלך ניהול משפטו הפלילי של ראש הממשלה ואשר צפויה לדון בערעור ככל שיוגש על הכרעת דינו של בית המשפט המחוזי".

הבוקר עבר החוקעבר החוק שלא יאפשר להוציא את נתניהו לנבצרות בשל הפרת ההסכם. הוא התייחס בנאום באופן גלוי לכך ואמר - "עד היום ידי היו כבולות - איימו להוציא אותי לנבצרות עד היום. אני מודיע לכם - אני נכנס לאירוע. אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".

תגובות: "הדרך למנוע קרע בעם היא גניזת כל החוקים"

בתגובה לנאום נתניהו אמר ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד: "במקום לעצור את החקיקה ולהרגיע את הרוחות נתניהו שוב התקרבן והתלונן, והמשיך להפיץ שקרים מחפירים נגד מערכת המשפט שבינם לבין המציאות אין דבר. הקול קול נתניהו, אבל הידיים ידי יריב לוין.

"נתניהו סירב לעצור את החקיקה והודעתו שהם מביאים את השינוי בוועדה למינוי שופטים בשבוע הבא מוכיחה שאין לו שום כוונה לקיים הידברות אמיתית. זוהי אחיזת עיניים גמורה.

"אני קורא לאנשים האחראים בליכוד, תעצרו את יריב לוין. אל תעבירו את השינוי בוועדה למינוי שופטים ובואו להידברות בבית הנשיא. תעצרו את הניסיון להפוך אותנו למדינה לא דמוקרטית. תקשיבו למאות אלפי הפטריוטים הנאמנים שיצאו לרחובות. תקשיבו לשר הביטחון, לאנשי הכלכלה והביטחון".

תגובת מובילי המחאה: "בשבת הקרובה נערוך בפעם ה-12 ברציפות הפגנות ברחבי הארץ, במרכז האירוע הפגנת החירות ברחוב קפלן. המחאה תתעצם. במקום לעצור ולגנוז את החקיקה הוא דוהר כדי למנות את שופטים שפוטים של הפוליטיקאים, ולהשתלט השתלטות עויינת על בית המשפט העליון. הוא ממשיך להסית נגד בית המשפט ומשחרר ספינים לכל עבר. הדרך למנוע קרע בעם היא גניזת כל חוקי הדיקטטורה. כל הקריאות להידברות כאשר החקיקה נמשכת לא לגיטימיות".

ממטה מאבק עובדי ההייטק נמסר: "אין לנו אמון בהליכי חקיקה דורסניים ובהבטחות ריקות. התעוררנו, ואנחנו לא מתכוונים לעצור עד שהחקיקה הדורסנית הזו תיעצר ותיגנז. אם יש דבר אחד שהתקופה הזו מוכיחה לנו הוא שנדרשת חוקה כדי להגן על הדמוקרטיה הישראלית מקומץ קיצוניים שמנסים להשחית אותה".

בתגובה להצהרת רה״מ אומרים במטה מאבק הגלימות: "נתניהו ממשיך לתקוף את מערכת המשפט ולשקר במצח נחושה. הוא בחר להיכנע לבני ביתו, לשותפיו הפוליטיים הקיצוניים ולהכריז הערב באופן רשמי על תחילת ההפיכה המשטרית. נמשיך במאבק להגנת הדמוקרטיה וביצור שלטון החוק"

גלנט ניסה לגייס חברי כנסת שיתמכו בעצירת החקיקה

במהלך 24 השעות האחרונות גלנט שוחח עם מספר חברי כנסת מהליכוד, ביניהם ניר ברקת, דני דנון ויולי אדלשטיין, ואמר להם כי הוא מתכנן לקרוא לעצירת החקיקה שהממשלה ממשיכה לקדם. עוד פורסם כי השר אף ניסה לגייס חברי כנסת שיתמכו בקריאתו. אמש (ד'), שר הביטחון נפגש גם עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.

בתוך כך ובהמשך לפרסומים על ההצהרות של גלנט ונתניהו, בכירים בש"ס מסרו כי הם יתמכו "בכל מה שנתניהו יחליט". שרת ההסבר גלית דיסטל אטבריאן, לעומתם, פנתה לרשת טוויטר וצייצה "כל חבר כנסת מהליכוד שמתכנן לעצור את החקיקה מוזמן להתפטר".

גם שר התקשורת שלמה קרעי הביע התנגדות לעצירת החקיקה במסגרת המהפכה המשפטית ואמר: "אני מתנגד בתוקף לכל ניסיון לעצור את החקיקה המזערית שנותרה לכנס זה, ומביע שאט נפש מהשימוש הציני שעושים סרבנים בצבא לקדם זאת. נסיגה כל כך מבישה מהתחייבויותינו תוביל להעצמת המחאה, לעצירת כל יוזמה נוספת שנרצה לקדם בכל תחום, ובסופו של דבר חלילה לפירוק הממשלה ועלייתה של ממשלת אסון חדשה שגרועה כמוה לא הייתה".