יו"ר ההסתדרות לנתניהו: "אם לא תודיע על עצירת החקיקה - שביתה פורצת במשק ברגע שאסיים את ההצהרה"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הכריז על "שביתה היסטורית" בשיתוף עובדים ומעסיקים • בר-דוד פנה ישירות לראש הממשלה ואמר כי ישבית את המשק בתום ההצהרה, אם לא תיעצר חקיקת המהפכה המשפטית • עוד אמר: "זאת לא המדינה של קהלת. המדינה שייכת לכל האזרחים"

יו''ר ההסתדרות בהצהרה מיוחדת על שביתה כללית במשק / צילום: דוברות ההסתדרות
יו''ר ההסתדרות בהצהרה מיוחדת על שביתה כללית במשק / צילום: דוברות ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד קיים הבוקר (ב') הצהרה מיוחדת בה הוא קרא לשביתה כללית במשק. בר-דוד הציב אולטימטום לראש הממשלה נתניהו: "אם אתה לא מודיע היום על עצירת החקיקה - שביתה פורצת במשק ברגע שאני מסיים את ההצהרה כאן". בהצהרה השתתפו בין השאר חברי פורום הראל ויזל שאישרו כי יתמכו בשביתה שתוביל ההסתדרות.

"מדינה במשבר": כך מסקרים בעולם את פיטורי שר הביטחון וההפגנות 
ההסתדרות תאיים בהשבתת המשק, נתניהו יישא "נאום לאומה" | סיקור שוטף
הרבה דם רע: ההיסטוריה העגומה של שרי ביטחון בממשלות נתניהו

בר-דוד אמר בפתיחת דבריו, "אנחנו ביום היסטורי, לא פחות מזה". הוא הדגיש: "אנחנו נמצאים כולנו בדאגה לגורל עם ישראל. דומה שמשהו לא ברור קורה לכולנו. איבדנו את הדרך. זה הזמן שביחד נחזיר את מדינת ישראל לשפיות ולדרך הנכונה".

יו"ר ההסתדרות קרא: "נגיד עד כאן, לא משנה אם אנו ימין או שמאל. ההסתדרות בראשותי מתרחקת מפוליטיקה. אבל עד כאן, אי אפשר יותר לקטב את העם ולשסות מגזר במגזר". בר-דוד התייחס לאביו ואמר "ב-1 בנובמבר היו בחירות. אבא שלי ז''ל הלך להצביע בבוקר ובערב פינינו אותו לאיכילוב. חצי שנה ניסינו לשקם אותו ולא הצלחנו. הוא לא ראה את השסע שהולך פה".

עוד הוסיף, "אני שמח שאת זה הוא לא ראה. אנו רואים ולא מאמינים לאן הגענו. לאן מובילים את המדינה, לתהום? אנו עוצרים את זה היום".

"זאת לא המדינה של קהלת"

בר-דוד הדגיש שוב ושוב כי אינו משויך פוליטית, "אני נגד מלחמות. חשבתי שנוכל ליצור את הטירוף בלי להגיע לפיצוץ. כל הזמן קיווינו שזה יפסיק ויש גבול כמה אפשר לעמוד מנגד. ניסיתי להימנע משביתה אבל אי אפשר להישאר מון הקיטוב והשיסוע שקורע את החברה". הוא אמר: "אנחנו ניצבים לפני שביתה היסטורית שהעובדים והמעסיקים משלבים ידיים!".

בר-דוד המשיך בדבריו, "מעסיקים ועובדים עוצרים ביחד את המהפכה המשפטית ועוצרים את הטירוף. מימין ומשמאל ניצבים כאן בשורה אחת חיילים של מדינת ישראל". יו"ר ההסתדרות התייחס לפורום קהלת ואמר כי "זאת לא המדינה של קהלת. המדינה שייכת לכל האזרחים. פגשתי אתמול בלילה אנשים ברחובות בוכים, אומרים שלקחנו לנו את המדינה. ראש הממשלה צריך להיות ראש הממשלה של כולם". הוא התייחס גם לראש הממשלה נתניהו: "אני קורא לראש הממשלה תעצור את החקיקה לפני שיהיה מאוחר".

בר-דוד דיבר בנאומו על פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, "אתמול בלילה נדלקה לי נורה אדומה מהפיטורים של שר הביטחון. שר הביטחון התריע בפני סכנות, זאת חובתו והוא שר ביטחון תותח. מבטלים אותו בהינף יד. מה אנחנו, רפובליקת בננות? יש לזה הגיון? אתמול בלילה נחצו כל הקווים האדומים. אני אומר לראש הממשלה, תשקול מחדש את הפיטורים".

בתום דברי בר-דוד, עלה לנאום יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, ואמר: "הצעד הזה שלנו נועד להוציא את החברה הישראלית מהקרע והשגר הגדול שהיה לנו מאז מלחמת יום כיפור. זאת לא שביתה או סכסוך עבודה, אלא זו הנוסחה להצלת המדינה. אני קורא לראשי המפלגות ולראש הממשלה: יצאנו לבחירות וביקשנו שתנהיגו אותנו. אנו רואים בכם אחראים למצב שנוצר ולנו לא נותרה ברירה. לא פשוט עם מגזר עסקי לעמוד ולהכריז על שביתה. אני קורא לראשי המפלגות לעצור את החקיקה, להיכנס לחדר ולצאת עם מתווה פשרה".

יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה פנחס עידן הודיע בתום דברי אמיתי: "הנחיתי לעצור מיד את ההמראות בנתב"ג".

בכירים רבים ממגזר ההייטק

להצהרה הגיעו בכירים רבים מתחומים שונים במשק הישראלי, ביניהם הייטקיסטים כמו טל ברנוח, אורי הדומי, זיו קופ, רועי אורון, ארז שחר, סיון שמרי דהן, יודפת הראל בוכריס, אדם פישר, זוהר לבקוביץ, תומר בר זאב, גיגי לוי, ברק פרידור, ענת נשיץ, אורי להב, עינת גז, יניב גרטי, מיכל צור ואדם פישר.

אחד מבכירי המשק אמר לגלובס רגע לפני מסיבת העיתונאים של יו"ר ההסתדרות, בר-דוד, כי "זה הזמן של בכירי המשק ומערכת הביטחון לעמוד על הרגליים האחוריות ולתת את קולם מול הטירוף שקורה במדינה הזאת. ארצנו קמה על בסיס האחדות ותמשיך ליתקיים גם בעתיד רק בזכותה! זאת לא שאלה של ימין או שמאל, זאת שאלה קיומית".

מוקדם יותר הודיעו בהסתדרות כי המסר יהיה - "דיי. או שעוצרים וחוזרים לחיות ביחד או שנפעיל כוח שעוד לא נראה. שכולל השבתה של כל המשק ביחד עם המגזר העסקי".